Pegas te plimbă din copilărie în viitor

18 Apr 2018 | scris de Geanina Sandu
Pegas te plimbă din copilărie în viitor

La început era cu trei roți, apoi cu două mai micuță, apoi s-a mărit mai mult și mai mult, pe măsură ce treceau anii peste mine. Și bunicul avea o bicicletă. A lui era de oameni mari. Și toate erau Pegas, fabricate la Uzina Mecanică Tohan, în același loc unde se produceau și arme. Nu exista altă bicicletă atunci, toți aveau Pegas. Ieșeau din fabrică sute de mii pe an, dar cele mai multe mergeau la copiii și tinerii altor țări. Pentru România comunistă, Pegasul era un lux.

La  Zărnești nu se mai produc biciclete de mai bine de zece ani, au vândut linia de producție. Așa i-a răspus lui Andrei Boțescu cineva de la celălalt capăt al firului, când acesta a sunat să-și cumpere o bicicletă nouă Pegas.

Și de aici a pornit aventura lui Andrei, un tânăr bucureștean, care se plimba în anii ’80 cu un Pegas prin Capitală și voia să repete figura și în 2008. Dar dacă linia se vânduse și marca expirase la OSIM, nu i-a rămas decât s-o înregistreze și să se apuce singur să facă biciclete în garajul Ciclop din centrul orașului.Pare un basm cu cai înaripați, dar este o poveste cât se poate de reală, iar la șase ani de la prima bicicletă făcută în garaj, Andrei vrea să deschidă propria fabrică, să scoată Pegasul la plimbare prin toată lumea și să îl facă accesibil cât mai multor oameni prin sistemul de bikeshering. Plus alte vise cu multe aripi.

”Vreau ca Pegas să fie pentru România cum e IKEA pentru Suedia”

Andrei a stat o vreme în Suedia, a studiat acolo și peste tot mergea cu bicicleta. Ultimul master pe care l-a făcut era legat de teoria postmodernă a culturii. “Era vorba de tot felul de simboluri care se reinventează și tot meditând la povestea cu Pegas, mi-am dat seama că face parte din ce-am învățat eu la școală”.

Apoi a început să se documenteze cum ar putea să producă el biciclete, a fost pe la târguri prin străinătate, și ușor, ușor s-au legat lucrurile. A stâns o echipă de specialiști - un designer industrial, un inginer foarte priceput la biciclete și un om de marketing. A închiriat un spațiu, unde au făcut atelierul, A început să cumpere biciclete Pegas vechi - aproximativ 22 de modele au fost scoase pe piață în toată istoria fabricii -  le-au studiat, au meșterit la ele, ca să înțeleagă evoluția și care le e direcția. “Designerul, cu inginerul și cu mine ne-am tot certat până când au ieșit câteva prototipuri, pe care le-am validat pe la târguri“. Primele biciclete de serie le-au lansat în iunie 2012, cu un an înainte avuseseră un prototip la Street Delivery - cel de stradă cu șa lungă, cu care au și început, de fapt - și au primit un feedback pozitiv. Și așa au ieșit în piață, cu frânturi de nostalgie pentru unii și cu un produs total nou pentru cei care nu gustaseră din comunism. Andrei face acum o bicicletă de adulți care amintește de o bicicletă de copii.

“Pentru mine copil, Pegas însemna libertate. Atunci era mai puțină circulație, eu stăteam la Lizeanu și mă duceam până în Parcul Circului, am fost și până în Pantelimon, acum nici cu mașina nu mai merg așa departe”.

Energia din spatele acestei povești vine și din anii petrecuți de Andrei la Facultate în Suedia. Acolo era într-o lume cu tineri din toate țările. “Fiecare venea cu ceva de la el de acasă, cu câte o poveste și încercam să ne cunoaștem astfel, printr-un brand de țară. Iar eu nu prea aveam ce să zic, m-am enervat și am zis că facem noi ce trebuie. Apoi am prins o jucărie, încă suntem la început, avem ambiții globale, încă nu știm de unde s-o apucăm, dar ne apropiem de ce trebuie. Dar, pentru viitor, Pegas ar trebuie să fie din constelația de branduri reprezentative pentru România, cum e IKEA pentru Suedia”.

Sub protecția nostalgiei, Pegas deschide noi drumuri - cum sunt bicicletele asistate electric, sau fat bike, sau cele pliabile. Fac acum ciclocross, adică biciclete cu care să călătorești mult în lume, că este un trend în acest sens. În prezent, Andrei produce 25 de modele în atelierul lui.

Pegas a avut expunere la mai multe generații, acum generațiile noi au nevoie de ceva identitar și bicicleta e ceva greu de definit, o au și adulții și copiii.

Bikeshering cu telefonul

Andrei lansează duminică, 22 aprilie, un sistem de bikeshering, asistat prin aplicație, cu 2.000 de biciclete. Încep cu Bucureștiul deocamdată. Asta înseamnă biciclete lăsate pe stradă, pe care le poți lua cu telefonul. Acestea sunt pentru cei care nu vor să își care bicicleta în apartament. Au testat sistemul și e gata de lansare pe asfalt. Bicicleta se închide pe roată, are sistem de tracking cu sim card, GPRS și GPS. Au făcut niște puncte virtuale unde să fie lăsate, fără să fixeze anumite parcări. Orice persoană poate să descarce o aplicație cum e Uber, să-și introducă datele de card și apoi poate lua o bicicletă pentru jumătate de oră cu 1,9 lei. Se plimbă unde vrea, în niște zone pe care Andrei și echipa le-au cartografiat. “Vrem să fie cel puțin 10.000 de locuri de parcare virtuale. Cred că acest bikeshering va revoluționa activitatea urbană, pentru că avem multe biciclete, sunt și foarte mobile, chiar îți rezolvă problema și nu te condiționează să o lași într-o anume stație”. E un model special de bicicletă cel care va fi împărțit, studiat să nu ruginească, să nu îi fie furate piesele, cauciucuri pline să nu se spargă, să poată fi lăsat în ploaie sau în zăpadă. După București, urmează Clujul și alte orașe la împărțit biciclete.

Bike sharing-ul este un fenomen care a luat foarte mare amploare, a început în Asia, iar acolo au ajuns de la câteva mii la 60 de milioane de biciclete, s-a extins și în multe orașe din Europa și America.

PEGAS și salvarea cimpanzeilor din Kenya

Andrei are ambiții mari, Pegas i-a dat aripi. Vrea să scoată brandul în afara țării, dar e conștient că mai are de construit pentru ca din ce în ce mai mulți străini să audă de bicicleta lui.

”Brandurile sunt un fel de dialog cultural între diferite civilizații. Când ieși în afara granițelor, trebuie să ai un mesaj interesant, dar nu foarte sofisticat sau nișat. Trebuie să trecem de la o abordare regională la una globală. Am găsit o oportunitate, sper să fie cea câștigătoare. Acum câteva zile, căutănd expunerea brandului Pegas pe internet, am găsit un proiect care avea un acronim de la Pegas – Project to End Great Ape Slavery (PEGAS) și coincidență sau nu, brandul nostru de bike sharing cu care vrem să ieșim afară se numește Ape Riders. Asta unește Pegas și Ape, iar cel din spatele acestei cauze are o fundație prin care vrea să salveze cimpanzeii din Kenya de la traficare. Și a făcut o campanie pe internet, dar nu a reușit să strângă decât 400 de dolari și avea nevoie de 20.000. Am zis să îl ajutăm pe om să strângă banii, cu câți români știm noi, o să dea fiecare câte un dolar și se strâng 20.000 și uite cum ne ducem în global cu un mesaj ușor de digerat de mai multe culturi. Acesta e modul nostru de a spune că noi suntem niște băieți buni care te ajută într-o cauză nobilă. Mie mi s-a părut excepțional cum am dat de el, e un student la antropologie american”.

Viitorul e pe două roți

Andrei e de părere că bicicleta va reprezenta foarte mult în viața unui om, mai ales dacă trăiește într-un oraș. E un trend internațional în creștere de a folosi bicicleta zilnic, pentru toate deplasările, iar România are mult de recuperat. Dar în țările mai dezvoltate a crescut enorm acest tip de viață. Bicicletele asistate electric sunt văzute ca viitorul mobilității urbane, ele chiar îți scurtează timpul petrecut pe drum. “Văzusem o conferință unde se vorbea de unirea standardelor de comunicare în jurul bicicletei, iar mașinile care vor fi cu pilot automat vor ști să se distanțeze de biciclete, astfel încât să nu existe accidente. Cred că acesta este viitorul, mai mult spațiu pe șosea, că este foarte aglomerat acum. Cu cât lumea se va simți mai confortabil cu aceste mijloacele de deplasare, cu atât lucrurile se vor schimba. Mai nou, am înțeles că primăriile sunt obligate să ia măsuri în sensul în care România e amendată pentru poluare, probabil că va fi îmbunătățită infrastructura”.

Pegas vinde aproximativ 20.000 de biciclete pe an, în magazinele proprii și în cele ale partenerilor. Pe lista de To do mai sunt încă zece magazine proprii în țară, în scurt timp. Bicicletele lui Andrei ajung la străini cumpărate online sau din magazine partenere din UK, Polonia, Spania, Luxemburg, Germania.

Andrei va aplica pentru un proiect European, ca să treacă la un alt nivel de bike sharing - cu biciclete electrice, care să aibă motoare cu autoregenerare.

Pegas a renăscut, datorită lui Andrei și îi cresc aripile de la an la an. Poate că nu întâmplător, animalul mitologic - Pegas, calul înaripat - este imaginea îndrăznelii, a magiei şi a spiritului aventuros.

 

(Fotografiile sunt preluate de pe pagina personală de Facebook a lui Andrei Boțescu)

SHARE
 

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră