Află de la medicul nutriţionist Mihaela Bilic cum putem mânca preparate tradiţionale de Crăciun fără să ne îngrășăm

23 Dec 2017 | scris de Magda Marincovici
Află de la medicul nutriţionist Mihaela Bilic cum putem mânca preparate tradiţionale de Crăciun fără să ne îngrășăm

Sărbătorile Crăciunului înseamnă multe preparate din carne de porc. Totuşi, carnea de porc nu este periculoasă în sine pentru sănătatea, dacă ştim să alegem carnea care nu conţine multă grăsime şi să o preparam astfel încât insulele de grăsime să se topească şi să fie înlăturate, spune dr. Mihaela Bilic, medic nutriţionist.

Doamna doctor Mihaela Bilic, să începem cu sarmalele...

Sarmalele, preparat tradiţional, extrem de apreciat de români, poate fi o bombă calorică, inclusiv pentru omul sănătos, în funcţie de cantitatea de grăsime din carnea tocată. De aceea, eu recomand să tocăm la noi acasă pulpă de porc pentru a face nişte sarmale mai puţin grase. În general, sunt indicate muşchiul, pulpa.
Atenţie! Un gram de grăsime este echivalent cu 9 calorii, adică de două ori mai concentrat din punct de vedere energetic, comparativ cu un gram de zahăr sau de cofeină. În concluzie, fiecare gram de grăsime contează.

Este mai bună grăsimea vegetală pentru a ne păstra greutatea normală?

Nu numai grăsimea animală este periculoasă, ci şi grăsimea vegetală.
Atenţie! O lingură de ulei, fie că este de măsline, fie că este de floarea soarelui, conţine 100 de calorii. Şi aici mă refer în special la salata de boeuf, care poate fi un preparat sănătos sau periculos pentru siluetă, pentru sănătate, în funcţie de cantitatea de maioneză conţinută. Până la un punct salata de boeuf este excelentă şi extrem de dietetică: legume fierte, carne fiartă, condimente. În momentul în care adăugăm maioneza, trebuie să avem grijă să punem o cantitate mică doar pentru a lega ingredientele. Nu să înecăm ingredientele în maioneză.

Să tremurăm în faţa piftiei, a caltaboşului?
Piftia este un alt produs dietetic. În fond, sunt legume şi carne fierte într-o apă care are colagen (gelatină) săracă în calorii.
Atenţie! Toate bune şi sănătoase, doar dacă eliminăm stratul gros de grăsime de la suprafaţa piftiei.
Caltaboşul este chiar un preparat foarte bun, spune dr. Bilic. Pentru că î respectă principiile nutriţiei sănătoase: avem carne tocată şi orez, adică proteine împreună cu glucide.
Atenţie! Bun, bun, dar cu măsură!

Şi cozonacul...

În privinţa cozonacului, acesta este în mare un amestec de făină, zahăr, grăsime, ouă şi nuci. Adică este ceva mai mult decât o felie de pâine. Nu se compară cu dulciurile cu creme de ouă, de ciocolată. Cozonacul este bine crescut şi nu este atât de periculos comparativ cu celelalte dulciuri.
Atenţie! În privinţa cozonacului, pericolul nu vine din alimentul în sine, ci din cantitatea consumată.

Cum e cu alcoolul, că mulţi beau pentru că, zic ei, acesta „arde” grăsimile”?
La capitolul alcool, trebuie să pornim de la faptul că este un catalizator, un produs care grăbeşte depozitarea nutrienţilor sub formă de grăsime. Deci orice mâncăm, dacă apoi bem alcool, avem toate şansele să se transforme mai repede şi să se depună sub formă de grăsime. Concluzia este una simplă: beţi un pahar, nu o sticlă. Un pahar de vin are 80 de calorii, cât o felie de pâine. Aşadar nu este o tragedie, dar trebuie reţinut că alcoolul îngraşă de două ori: odată prin propriile calorii şi a doua oară prin grăbirea depunerii sub formă de grăsime a caloriilor din celelalte alimente.

Şi care sunt recomandările medicului nutriţionist?
* 3-4 sarmale şi nu 8 sarmale oricât ar fi de dietetice.
* Nu staţi lipiţi de masă 3-4 ore pentru a savura 6-7 feluri de mâncare, pentru că, evident, nu mâncarea e de vină, ci faptul că am mâncat prea mult şi că nu ne-am mişcat aproape deloc.

* Vă recomand eşalonarea preparatelor. La micul dejun: antreurile. La prânz, unul-două feluri de mâncare: ciorbă şi sarmale. La cină: eventual, o felie de cozonac. Este o propunere de eşalonare a preparatelor tradiţionale pe tot parcursul zilei, la principalele mese, în aşa fel încât să mâncăm din toate, fără a ne supra încărca stomacul.
* Să nu uităm că, între Crăciun şi Anul Nou, preocuparea noastre este mâncarea. Mâncăm mai mult decât este nevoie. Consecinţele? O indigestie care să ne oprească din a mai mânca, dacă nu am ştiut să ne oprimla timp. Şi, sigur, la cântar, după Sărbători, vom avea neplăcuta surpriză că am luat în greutate 3-4 kilograme.

Care sunt remediile în cazul în care nu am reuşit să fim cumpătaţi?
Timpul este cel mai bun remediu. Să facem o pauză de la mâncare. Este cea mai eficientă metodă de a ne recupera. Deoarece timpul dă posibilitatea organismului să digere şi să scape de starea de rău. Nu recomand în aceste situaţii medicamente, ci o pauză prelungită, de exemplu de 5 -8 ore. Şi când reveniţi la masă, mâncaţi o supă şi beţi multe lichide, în special ceai. În anumite situaţii, sunt de ajutor fermenţii sau enzimele digestive, care ajută la grăbirea procesării unor alimente cu care organismul nostru nu este obişnuit să facă faţă în cantităţi mari.

Doamna doctor, dumneavoastră cu ce vă răsfăţaţi de Crăciun?
Am o mare slăbiciune pentru salata de boeuf. Şi s-ar putea să mănânc la cele trei mese principale câte 2-3 linguri de salată, ceea ce înseamnă că voi renunţa la cârnaţi şi la alte preparate din carne. De asemenea, tata avea obiceiul să facă piftia cu mult usturoi. Nu voi renunţa, dar voi mânca mai multă gelatină, decât carne.

SHARE
 

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Sanatate

Ultima oră