Reclama la blugi a brandului American Eagle, în care apare actrița Sydney Sweeney, a provocat o reacție disproporționată din partea stângii culturale din SUA, stârnind acuzații absurde de „eugenism” și „sexualizare”. În spatele acestei crize aparent ridicole se ascunde o realitate mai profundă: resetarea culturală prin care trece America odată cu revenirea lui Donald Trump la putere. După un deceniu dominat de ideologii care au încercat să relativizeze frumusețea, să rescrie normele de gen și să impună rușinea ca identitate națională, americanii par să redescopere firescul - iar asta îi scoate din minți pe progresiști, scrie The Telegraph
O celebră vers dintr-un poem de John Keats spune: „Frumusețea e adevăr, adevărul frumusețe — atâta / Știți voi pe lume, și-atâta trebuie să știți.” Unii interpretează această idee în sensul că frumusețea este obiectivă, reflectând Creatorul care ne-a plăsmuit. Gândirea este că frumusețea face cu ochiul către cer, transcende pentru o clipă efemerul.
Cât de departe suntem de această perspectivă, în cultura noastră confuză și autoflagelantă. De ani buni, nu mai este promovată frumusețea, ci relativismul estetic. Mișcările de tipul „mândria de a fi gras”, androginia de gen și alte curente pro-urâțenie au încercat să ne convingă că nu există un standard obiectiv al atractivității. Deși este adevărat că, într-o anumită măsură, frumusețea stă în ochiul privitorului, standardele convenționale ale frumuseții au fost denunțate ca fiind „problematic”, elitiste, ba chiar periculoase.
Poate că asta explică într-o oarecare măsură criza nervoasă a stângii în fața unei reclame la blugi în care apare actrița din White Lotus, Sydney Sweeney.
Sweeney este, desigur, o femeie foarte frumoasă – probabil acesta este motivul pentru care American Eagle a ales-o să fie imaginea unei campanii publicitare pentru blugii lor. Mai are și părul blond și ochii albaștri – ceea ce, combinat cu un joc de cuvinte din textul reclamei, a fost suficient pentru ca progresiștii să acuze compania și actrița că promovează, ai ghicit, eugenism.
„Genele se transmit de la părinți la urmași, determinând adesea trăsături precum culoarea părului, personalitatea sau chiar culoarea ochilor. Blugii mei sunt albaștri”, spune Sweeney într-un clip.
Nicăieri în acel monolog nu afirmă că unele structuri genetice ar fi superioare altora. A remarca pur și simplu procesul biologic al reproducerii nu înseamnă a face o judecată de valoare despre rasă sau etnie. Este un fapt științific, folosit ca pretext pentru o glumă de marketing. O glumă care, între timp, a făcut ca produsul să se vândă pe rupte în mijlocul „controversei”.
Dar victimele profesioniste nu sunt capabile de nuanță - asta le-ar fura oxigenul dramei de care au atâta nevoie. Nu le pasă că American Eagle nu este vreo companie de dreapta - s-a dedat și ea, ca toate celelalte, la lingușirea ideologiei identitare după 2020. Nu le interesează ce a spus de fapt Sweeney. Vor doar să fie scandalizați.
Nu cred însă că asta explică pe deplin amploarea absurdă a crizei colective din partea stângii. De la alegerea lui Donald Trump în noiembrie, este limpede că America trece printr-un fel de reset cultural, în care multe dintre excesele ultimului deceniu sunt confruntate și înlăturate. Departamentele corporatiste de tip DEI (Diversitate, Echitate și Incluziune) sunt desființate, dogma transgender este pusă sub semnul întrebării, iar americanilor nu li se mai spune că sunt un popor în mod unic malefic, obligat să ispășească păcatele strămoșilor. Nu e deloc surprinzător că așa-zișii „progresiști” sunt din ce în ce mai sensibili.
Un alt tabu care se prăbușește este ideea că oamenii obișnuiți ar trebui să-și nege propriile simțuri și să se prefacă a fi de acord cu standardele de frumusețe impuse de stânga.
E oarecum ironic că reclama cu Sweeney a fost atacată pentru că ar fi „sexualizată”. Stângiștii celebrează multe femei sexualizate din cultura pop, de la clanul Kardashian la Miley Cyrus. Dar preferă, în general, vedete cunoscute pentru că sfidează normele estetice sau comportamentale, nu pe cele care pot fi considerate frumoase într-un mod convențional.
Aș îndrăzni să spun că multe dintre celebritățile feminine favorite ale stângii sunt adorate mai ales de tinere, nu de tineri. O simplă privire pe TikTok e suficientă pentru a vedea că Sweeney este în special populară în rândul bărbaților din generația Z. Unii chiar au încercat, prin clipuri, să explice de ce. Nu e evident? E atrăgătoare, naturală și pare normală, cel puțin în comparație cu alte celebrități.
Stânga nu pare deloc mulțumită de asta. De fapt, indignarea online în jurul reclamei cu Sweeney pare să vină dintr-o frustrare profundă. Propaganda, intimidarea și predicile moralizatoare care ne cereau să îmbrățișăm urâțirea generalizată n-au dat rezultate. Și totuși, stânga chiar a încercat.
Au încercat și să redefinească masculinitatea. Campania și-a atins apogeul în alegerile prezidențiale de anul trecut, când echipa Kamalei Harris ni l-a prezentat pe candidatul ei timid, Tim Waltz, și pe soțul ei, Doug Emhoff, ca modele de masculinitate „reformată”, argumentând că docilitatea e o virtute și că e datoria morală a bărbaților să aleagă o femeie ca președinte. Știm cu toții cum s-a terminat asta.
Reacțiile exagerate din social media față de reclama cu Sweeney nu reflectă părerea majorității americanilor. American Eagle a răspuns episodului publicând un sondaj care arată că 71% dintre cei care au văzut reclama au apreciat-o. Acțiunile companiei sunt în creștere luna aceasta. Oamenii normali au acoperit vocile radicalilor.
Pentru stânga, nu este nimic personal față de Sydney Sweeney. Nu o urăsc pe ea, ci ceea ce simbolizează. Și prin această reacție absurdă la o simplă reclamă la blugi, au demonstrat din nou cât de deconectați sunt de realitate.
Franchement, entre Sydney Sweeney, devenue icône antiwoke soi-disant dans une pub raciste ( ?) et la chanteuse Yseult, nouvelle porte-parole internationale de L'Oréal Paris( !), vous choisissez qui ? pic.twitter.com/4fH6xhFdLo
— Blemont Denis (@BlemontD) July 31, 2025