Cercetătorii au descoperit ceva mai dur ca diamantul: Q-Carbonul

03 Dec 2015 | scris de Gabriela Antoniu
Cercetătorii au descoperit ceva mai dur ca diamantul: Q-Carbonul

Cercetătorii de la Universitatea Carolina de Nord spun că au dezvoltat o tehnică pentru crearea unei substanţe pe care o numesc Q-Carbon, ce reprezintă a treia fază sau o nouă formă, distinctă de grafit şi diamant.

Descoperirea ar putea avea multe multe întrebuinţări, mai ales în industrie şi medicină. Jay Narayan, şeful echipei de cercetători, a declarat că în 15 minute, se pot produce un carat de diamante. Un carat este echivalentul a 200 milligrame.

Tehnica creării Q-Carbonului implică concentrarea unui puls foarte scurt de laser pe carbon, care va produce „seminţe” sintetice, minuscule, de diamant şi pot genera piatra gemă.

În timp ce cantitatea de diamant este mică, comparativ cu cea obţinută prin tehnicile industriale tradiţionale, procesul poate fi realizat la temperatura camerei şi presiunea aerului, spun cercetătorii, ceea ce înseamnă că va fi mult mai uşor să fie reprodus la scară mare, comparativ cu alte metode, inclusiv cea care a captat interesul în Silicon Valley, cunoscută ca depunere chimică de vapori.

Narayan şi colegii săi spun însă că potențialul de a crea pietre preţioase sintetice păleşte pe lângă posibilele aplicații ale Q-Carbonului, pe care cercetătorii îl descriu ca fiind este magnetic, fluorescent și electroconductiv.

Tehnica folosită pentru crearea Q-Carbonului a fost descrisă luni în Jurnalul de Fizică Aplicată. Wuyi Wang, director pentru cercetare şi dezvoltare la Gemological Institute of America şi expert în geochimia diamantului a spus că, dacă ceea ce au descoperit colegii săi este adevărat, atunci ar fi o veste extraordinară pentru cercetătorii de diamante. El a adăugat că ceea ce a apărut în jurnal este credibil şi că are încredere în ce spun cercetătorii de la Universitatea Carolina de Nord.