Atenţie la prosoape! În realitate, sunt mult mai murdare decât credem

24 Sep 2017 | scris de Gabriela Antoniu
Atenţie la prosoape! În realitate, sunt mult mai murdare decât credem

Prosoapele murdare pot purta o mare varietate de microbi și au fost legate chiar de răspândirea bolilor infecțioase. Nu puteți avea însă prosoape 100% fără germeni, spun experții, dar puteți să limitaţi numărul microbilor prin spălarea prosoapelor mult mai des decât până acum, conform time.com.

Prosoapele sunt capcane pentru bacterii, deoarece de fiecare dată când folosiți un prosop, transferați pe suprafața lor microbii de pe piele și orice alţi germeni pe care îi purtați.

Majoritatea acestor germeni nu vor avea efecte negative asupra sănătății, deoarece provin de la dvs. "Organismele noastre sunt adaptate pentru a putea trăi cu toți acești microbi în jur", spune Emily Martin, profesor asistent de epidemiologie la Michigan School of Health.

Dar prosoapele oferă mediul perfect pentru bacterii și alte microorganisme să se dezvolte pentru că sunt adesea umede, calde și absorbante, și atârnă în băi întunecate.

Deoarece microbii de pe mâini se pot transfera pe prosoape din orice atingere, baia este un loc deosebit de periculos pentru a lăsa un prosop să stea atârnat acolo mai mult timp.

În baie, mâinile ating microorganisme din fecale cum ar fi bacteriile coliforme - organisme care pot indica prezența în apă a bacteriilor care provoacă boli - Escherichia coli sau chiar Salmonella, potrivit lui Charles Gerba, microbiolog la Universitatea din Arizona.

Într-un studiu (care nu a fost încă publicat), Gerba declară că a constatat că aproape 90% din prosoapele de baie au fost contaminate cu bacterii coliforme și aproximativ 14% erau purtătoare de E. coli.

Studiile sale publicate au arătat, de asemenea, existenţa acestor bacterii pe prosoapele de bucătărie, iar numărul de E. coli a fost corelat cu frecvența spălării prosoapelor.

Mulți oameni nu-și spală bine mâinile, spune el, așa că atunci când își usucă mâinile pe un prosop, ei își transferă bacteriile într-un loc unde acestea se dezvoltă. "După aproximativ două zile, dacă vă uscați fața cu un prosop de mână, probabil că veți obține mai mult E. coli pe față decât dacă ați fi băgat capul într-o toaletă și l-ați fi spălat", spune Gerba.

Chiar și în afara casei, prosoapele s-au dovedit un mijloc de la răspândire a infecției. "Îmi fac griji pentru prosoapele care rămân murdare sau umede", spune Susan Whittier, directorul clinicii de microbiologie de la New York-Presbyterian și Centrul Medical al Universității Columbia. "Acesta este un teren de creștere pentru MRSA", o infecție provocată de stafilococul auriu, rezistent la antibiotice.

Unii oameni sunt purtători ai acestui stafilococ, fără să se îmbolnăvească. Dar cercetările au arătat că transmiterea bacteriilor îi poate infecta pe alții. Echipele sportive, ale căror membri au tendința de a împărtăși lucruri și de a avea contact frecvent cu pielea, sunt deosebit de vulnerabile.

După un focar de MRSA din 2003 în rândul jucătorilor de fotbal din Los Angeles, un studiu a constatat că folosirea de către jucători a aceloraşi prosoape pe teren a ajutat la transmiterea infecției.

Chiar și așa, este puțin probabil să vă îmbolnăviți doar de la atingerea unui prosop folosit, potrivit lui Whittier. Cel mai mare risc vine dacă aveți tăieturi sau abraziuni (așa cum mulți sportivi fac) sau pielea uscată, care poate lăsa microbii să pătrundă în organism, spune ea.

Cel mai bun mod de a vă proteja este să spălați frecvent prosoapele de bucătărie și de baie. Oamenii ar trebui să spele orice prosop de baie după aproximativ două zile de utilizare, spune Gerba, mai ales dacă aveți copii mici în casă. Și nu doar să le clătiţi.

Bacteriile pot supraviețui detergenților obișnuiți, potrivit lui Gerba, deci folosiți apă caldă și un înălbitor cu oxigen activ pentru curățarea prosoapelor.

Aţi putea să le folosiţi mai mult până le spălaţi, dacă aveți grijă să păstrați prosoapele foarte uscate, spune Whittier. "Atât timp cât se usucă complet între utilizări, nu există aproape nici o șansă de a transmite bacteriile de la o persoană la alta", spune ea.

Totuși, veți dori să le spălați cel puțin o dată pe săptămână. Iar dacă încep să miroasă, spune Whittier, atunci le-aţi  folosit prea mult.