Unde fugim de acasă când vine sfârșitul lumii? Ce planetă ar putea fi Noul Pământ

05 Iun 2015
Prognoza. Oamenii de stiinta estimeaza ca in 4-6 miliarde de ani Soarele va colapsa ,probabil exploziile vor inghiti planetele din jur si va avea loc sfarsitul acestui sistem planetar. Vor reusi oamenii sa gasesca o solutie de a evada in alt colt de Univers pentru a asigura supravietuirea speciei?
Coincidenta sau nu , dar tot in acest interval astronomii prevad ca galaxia in care ne aflam, Calea Lactee, se va ciocni de galaxia Andromedei, aflata in vecinatate. Calculul directiilor de deplasare al celor doua galaxii arata ca peste 4-6 miliarde de ani ele vor intra in coliziune.Asta inseamna ca omul trebuie sa gaseasca o solutie care sa insemne identificarea unui Nou Pamant in alta galaxie. Dar poate pleca de aici?

Contact. Incepand cu anii 60 in SUA a fost demarat programul SETI, o incercare de gasire in cosmos a unor semnale provenind de la civilizatii extratereste. Pana acum, niciun rezultat. Lucrurile trebuie privite si astfel:poate ca extraterestrii ne vor gasi ei pe noi. Dar i-ar interesa contactul cu o civilizatie,totusi, primitiva?
Carl Sagan isi imagineaza urmatoarea varianta:daca la o distanta de 200 de ani lumina exista o civilizatie avansata, n-ar fi avut timp pana acum sa ajunga la noi. Si orice civilizatie de acest gen ar incepe sa exploreze propriul sistem stelar iar gasirea si exploatarea unor planete adecvate propriului sistem de viata necesita timp si resurse. Tot Sagan spune ca e aproape imposibil ca doua civilizatii galactice ar putea avea acelasi nivel de dezvoltare. Intotdeauna una dintre ele, de regula vizitatorii(ei au tehnologia care sa le permita sa calatoreasca in Univers), ar fi cu mult superioara celeilate.Sa presupunem ca o civilizatie extraterestra care ar avea un milion avans fata de noi ar ajunge pe Pamant.Evident ca tehnologia lor ar fi net superioara fata de cea a noastra. Ar fi agresivi fata de civilizatia umana? Sagan spune ca nu. Rationamentul lui este ca o civilizatie care a supravietuit un milion de ani a invatat sa traiasca cu ea insasi si cu Universul. Si ca nu va avea intentii ostile fata de civilizatia umana. E un rationament corect?

Contact ucigator. Stephen Hawking spune ca incercarea de a intra cu o civilizatie extraterestra este o idee proasta si ar putea reprezenta sfarsitul civilizatiei umane.El da exemplul descoperirii Americii si unde indigenii au disparut aproape in totalitate. De altfel “spiritul pasnic” nu caracterizeaza Universul unde catastrofele cosmice modeleaza un sistem unde distrugerea pare a fi o lege inexorabila. Hawking crede ca ar trebui sa incetam sa mai cautam alte civilizatii, sa speram ca nu vom fi descoperiti si sa incercam sa gasim solutii de a gasi alte planete ospitaliere, planete pe care ar urma sa le colonizam.

Urmatorul om. Alta ipoteza ,destul de in voga, este ce a “urmatorului om”,in conditiile in care actuala civilizatie se va autodistruge(sau va fi distrusa de o catastrofa cosmica) si noul ciclu va duce la aparitia unei forme de viata inteligenta.Dar ipoteza pare improbabila, nu in sensul ca civilizatia actuala nu se poate autodistruge-e conflictuala si partial irationala- ci pentru ca aparitia vietii reprezinta un cumul de conditii in aparenta improbabil iar inteligenta pare a fi un fenomen extrem de rar in Univers. Aparitia vietii pe Pamant, proces inca neexplicat in totalitate,a fost un fenomen unic si ,din cate stim pana acum,nu s-a mai repetat in alta parte de Univers.

Unde plecam? Ramanem acasa. Poate ca Universul e altfel alcatuit, in imensitaea lui greu de inteles de mintea umana, ca eventualele forme de viata inteligente nu pot comunica intre ele. Alte variante vehiculate, spun ca inteligenta,in orice parte de univers s-ar afla, duce mereu la distrugere si nu apuca niciodata sa faca pasul decisiv de a calatori catre stele. Si de ce n-ar fi Pamantul un univers destinat doar speciei umane iar celalat univers doar o lume pe care n-o vom cunoaste niciodata? Iar destinul omului va fi sa nu poata pleca niciodata de aici.