Nobelul pentru Fizică, acordat pentru detectarea undelor gravitaţionale

03 Oct 2017 | scris de Gabriela Antoniu
Nobelul pentru Fizică, acordat pentru detectarea undelor gravitaţionale

Echipa care a descoperit undele gravitaționale a primit marţi Premiul Nobel pentru Fizică. Undele au fost prezise de Einstein în teoria sa generală privind relativitatea, dar timp de peste 100 de ani nu au fost detectate, relatează telegraph.co.uk.

Acestea au fost în cele din urmă detectate în 2016 de Interferometrul cu laser "Gravitațional-Wave Observatory" (Ligo) într-o descoperire ştiinţifică considerată ca fiind "cea mai mare" a secolului.

Marţi, Premiul Nobel a fost acordat lui Rainer Weiss de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts și lui Barry Barish și Kip Thorne de la Institutul de Tehnologie din California, toți membrii echipei Ligo.

"Descoperirea lor a zguduit lumea", a declarat Goran Hansson, șeful Academiei Regale Suedeze de Științe, care a anunțat astăzi premiul.

Fizicianul britanic Ronald Drever, un membru cheie al echipei, a ratat cel mai râvnit premiul al științei, după ce a pierdut bătălia cu demența la începutul acestui an.

Germanul Weiss va primi  jumătate din suma de 9 milioane de coroane (1,1 milioane de dolari), iar Thorne și Barish vor împărți cealaltă jumătate,

În 1915, Einstein a enunțat teoria generală a relativității, conform căreia corpurile uriașe din spațiu, cum ar fi planetele sau găurile negre, au o masă atât de mare încât înclină spațiul și timpul.

Va puteţi imagina o foaie de cauciuc, cu uriașă cu o minge de bowling în centru. Așa cum mingea îndoaie foaia, aşa şi o planetă îndoaie ţesătura spațiu-timp creând forța pe care o simțim ca gravitație. Orice obiect care se apropie de corp este atras spre el din cauza efectului.

Einstein a prezis că, dacă două corpuri masive s-ar întâlni, ar crea o asemenea undă în spațiu, încât ar trebui să fie detectabilă pe Pământ.