Idee germană: Transport public gratuit, pentru combaterea poluării

15 Feb 2018 | scris de Marina Constantinoiu Istvan Deak
Idee germană: Transport public gratuit, pentru combaterea poluării Galerie foto (3)

Guvernul german propune gratuitate pe transportul în comun, pentru a reduce emisiile poluante din oraşe, fiind sub ameninţarea sancţiunilor Uniunii Europene în materie de poluare şi într-un moment în care justiţia ar putea interzice circulaţia vehiculelor diesel în anumite metropole germane.

În cadrul unei reuniuni care a avut loc în ianuarie la Bruxelles, Comisia Europeană a acordat Germaniei un ultim termen-limită pentru a prezenta măsuri concrete privind intenţiile sale de a se conforma cerinţelor UE în materie de calitate a aerului, scrie Clean Energy Wire (CLEW).

Scrisoarea

Într-o scrisoare a mai multor miniştri germani, printre care şi cea a Mediului, adresată la 11 februarie decidenţilor de la Bruxelles, Berlinul afirmă că ia în calculc instituirea gratuităţii pe transporturile publice, pentru a reduce numărul autoturismelor private în circulaţie, în colaborare cu landurile şi comunele germane, relatează agenţia franceză France Presse (AFP), preluată de Le Point.

Potrivit acestei scrisori, a cărei copie a fost obţinută de AFP, ideea privind gratuitatea va fi testată în cinci oraşe germane, printre care şi fosta capitală Bonn (300.000 de locuitori) şi metropola industrială din Essen, care are circa 600.000 de locuitori.

Ea este dată publicităţii într-un moment dificil pentru cancelara Angela Merkel, care nu şi-a finalizat încă Guvernul, ceea ce limitează impactul acestei decizii, comentează Le Point. Dintre cei trei miniştri semnatari ai scrisorii, doar cea a Mediului, social-democrata Barbara Hendricks, urmează să fie din nou numită în funcţie.

Potrivit planului, Guvernul intenţionează să stabilească şi măsuri de constrângere pentru autobuze şi taxiuri, pentru a respecta cotele de poluare.

Cinci oraşe

Dacă proiectul se concretizează, cel mai târziu la finele anului, Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen şi Mannheim vor acorda transport gratuit pe autobuze, tramvaie şi alte mijloace de transport în comun utilizate zilnic de sutele de mii de persoane din aceste localităţi.

O măsură care, dacă este pusă în practică, va bucura utilizatorii reţelei de transport în comun care plătesc în anumite oraşe precum Berlinul 2,80 euro pe un bilet sau 2,90, la Munchen.

O creştere constantă

În Germania, ţară în care automobilul este rege, numărul utilizatorilor transportului în comun cunoaşte o creştere neîntreruptă în ultimii 20 de ani. Un exemplu extrem, în materie de utilizare a transportului în comun şi de evitare a celui individual, poluant, este oraşul Freiburg. CITIŢI AICI.

Anul trecut, Federaţia germană a Companiilor de Transport a înregistrat 10,3 miliarde de deplasări.

Numai că noul proiect îngrijorează deja localităţile, care vor fi nevoite să gestioneze brusc un flux considerabil de noi călători. Şi mai e şi problema finanţării. "Guvernul federal va trebui să spună cum se finanţează chestia asta", a declarat Michael Ebling, preşedintele uneia dintre Federaţiile Regiilor Comunale (VKU).

Şi banii, de unde vin banii?

Partea de finanţare a statului federal pentru a se putea aplica gratuitatea în transportul în comun, achiziţionarea de noi vehicule şi angajarea de personal suplimentar în regiile de transport nu este deloc definită.

Primarul din Bonn,  Ashok Sridharan, avertizează că va trebui să crească brusc numărul de autobuze şi de tramvaie ecologice în oraş. "Or eu nu ştiu contructor care să poată livra într-un timp atât de scurt autobuzele electrice de care vom avea noi nevoie", explică el.

Măsuri extreme

Organizaţia nonguvernamentală Greenpeace cere, la rândul său, diminuarea posibilităţii de parcare sau creşterea taxelor de drum în oraşe, pentru a limita circulaţia autoturismelor.

Cu acest pachet de măsuri, Berlinul speră să convingă Bruxelles-ul să nu facă apel la Curtea Europeană de Justiţie pentru a lua măsuri contra sa, aşa cum sunt ameninţate nouă ţări, printre care şi Franţa, scrie Le Point.

Ultimele măsuri propuse de Berlin vin într-un moment în care autorităţile sunt sub presiune pe tema dieselului, cu riscul de a vedea unele oraşe interzicând vehiculele care merg pe motorină, pentru a putea reduce emisiile poluante. O decizie-cheie în acest domeniu este aşteptată în curând în Germania.

Un exemplu în acest sens îl constituie Stuttgart. Pentru a îmbunătăți calitatea aerului, autoritățile locale din orașul german Stuttgart (landul Baden-Wurttemberg) au luat decizia de a interzice din 2018 intrarea în oras a mașinilor diesel vechi, care poluează aerul. CITIŢI AICI

Tentativele punctuale de instuire a gratuităţii pe transporturile în comun s-au dovedit până acum nefructuoase. În SUA, metropola Seattle a abandonat o astfel de măsură, scrie Le Point.

 

 

 

SHARE

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Externe

Ultima oră