Ziua mondială a teatrului: Teatrul ca un Altar

27 Mar 2020 | scris de A.A
Ziua mondială a teatrului: Teatrul ca un Altar

Ziua mondială a teatrului, aniversată în fiecare an la 27 martie, a fost instituită în 1961, de Institutul Internaţional de Teatru (ITI), iar din 1962, a devenit un eveniment anual, organizat de centrele ITI şi comunitatea internaţională de teatru. ITI reprezintă cea mai importantă organizaţie non-guvernamentală din domeniul artistic şi a fost înfiinţată în 1948, la iniţiativa UNESCO.

Cea mai importantă manifestație din anul acesta o reprezintă transmiterea mesajului tradiţional internaţional. În fiecare an, o personalitate recunoscută la nivel internaţional este invitată să comunice reflecţiile sale asupra celei mai vechi forme artistice, teatrul. Mesajul, tradus în peste 50 de limbi, este citit spectatorilor înaintea reprezentaţiilor din seara zilei de 27 martie, este publicat în ziare şi reviste, difuzat la radio şi televiziune. Primul mesaj de Ziua mondială a teatrului a fost scris în 1962, de Jean Cocteau. Anul acesta mesajul este transmis de Shahid NADEEM, unul dintre cei mai importanți scenariști din Pakistan, directorul renumitului Teatrul Ajoka.

Prezentăm, mai jos, mesajul lui Nadeem:

Teatrul este un Altar

”La sfârșitul unei piese jucate pe scena Teatrului Ajoka în care era readus la viață marele Bulleh Shah, un om bătrân împreună cu un băiat s-au apropiat de actorul principal și bătrânul i s-a adresat: Nepotul meu nu se simte bine. Poți, te rog, să reverși asupra lui o binecuvântare? Actorul, surprins, a răspuns: Eu nu sunt Bulleh Shah, sunt doar un actor care întruchipează un personaj. Bătrânul i-a spus: Fiule, nu ești un actor, ești reîncarcarea lui Bulleh Shah, un Avatar. În acea clipă o revelație a căzut peste conceptul de teatru în care actorii reprezintă reîncarnarea personajelor ale căror roluri le joacă.

Explorând toate poveștile așa cum a fost cea a lui Bulleh Shah, și sunt atât de multe în toată lumea, putem crea adevărate punți de legătură între oamenii din lumea teatrului și publicul entuziast, dar poate necunoscător. În timp ce jucăm pe scenă, se poate să fim influențați de filozofia noastră personală legată de lumea teatrului, de rolul nostru atât de important în posibilele schimbări sociale și lăsăm în urma noastră o masă mare de oameni. F

iind prinși în vâltoarea schimbărilor adusă de prezent, de realitate, ne privăm de posibilitatea trăirii unei experiențe spirituale extraordinare pe care o poate genera arta teatrală În lumea din zilele noastre în care violența, ura și bigotismul capătă o amploare din ce în ce mai mare, planeta noastră se îndreaptă spre o catastrofă climatologică și noi toți avem nevoie să încercăm să ne mântuim spiritual. Trebuie să ne luptăm cu apatia, pesimismul, lăcomia și ignoranța față de lumea în care trăim, planeta pe care locuim.

Teatrul are un rol, un rl nobil în mobilizarea și insuflarea de energie atât de necesară pentru ridicarea din abis. Poate trasforma scena, spațiul teatral în ceva sacru. În Asia de Sud, artiștii ating printr-o reverență scena înainte să urce pe ea acesta repreyentând un gest antic prin intermediul căruia se întrepătrund lumea spirituală și cea a teatrului. Este momentul să recâștigăm această relație simbiotică dintre artiști și public, trecut și viitor. Arta de a crea și a juca sunt sacre și actorii pot deveni avatarii rolurilor pe care le joacă. Teatrul are potențialul de a deveni un adevărat Altar, un altar al artei teatrale.”

 

N.r. Bulleh Shah a fost un renumit filozof islamic și poet sufit.

SHARE
 

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Teatru

Ultima oră