Surpriză de proporții pentru astronomi: O gaură neagră supermasivă devorând, ÎN PREMIERĂ, gaze reci (VIDEO)

13 Iun 2016 | scris de Veronica Micu

Gigantica gaură neagră, situată în centrul galaxiei Abell 2497, aflată la aproximativ 1,2 miliarde de ani lumină de Terra, a putut fi observată devorând gaze reci intergalactice.

Descoperirea a fost făcută cu ajutorul Atacama Large Milimeter Array (ADMA), un radiotescop internațional al Observatorului Cerro Paranal din Chile.

"Este surprinzător pentru că acest gaz este foarte, foarte rece", a declarat pentru CBC News Grant Tremblay, autorul principal al studiului publicat în revista britanică Nature.

Astronomul Francoise Combes de la Observatorul din Paris susține însă că "nu este o surpriză totală".

"Acum avem însă dovada că găurile negre sunt alimentate și de ploi de nori de gaze moleculare reci", explică Combes, care a participat la studiu.

Ideea care prevala până acum era că găurile negre se alimentează încet cu gaze calde și ionizate care scapă în spirală din discul de materiale cosmice în rotație a galaxiilor.

Michael MacDonald, de la Institutul Kavli de astrofizică și cosmologie din SUA, concluzionează că găurile negre ar avea "două feluri de a mânca": una lentă și regulată, iar cealaltă, rapidă și de scurtă durată.

Oamenii de știință au studiat poziția și mișcările gazului rece, care formează un curent de acreție spre gaura neagră din galaxia Abell 2497, înconjurată de un nor dens de plasmă caldă. Aceasta din urmă nu este decât învelișul exterior, în interiorul căruia se află nori moleculari mai mari și mai reci. În anumite condiții, ei se îndreaptă spre suprafața găurii negre, contribuind, astfel, la procesul de formare a noilor stele.