Sângele din cordonul ombilical îmbunătăţeşte memoria

24 Apr 2017 | scris de Magda Marincovici
Sângele din cordonul ombilical îmbunătăţeşte memoria

O proteină prezentă în cordonul ombilical îmbunătăţeşte memoria, favorizând crearea de noi sinapse, transmite site-ul pourquoidocteur.fr.

Sângele din cordonul ombilical conţine compuşi anti-îmbătrânire, demonstrează un studiu apărut în revista Nature. Cercetătorii de la Şcoala de Medicină a Universităţii Stanford (SUA) au descoperit o proteină capabilă de a întineri creierul cobailor în vârstă. Injectarea acestei molecule a permis îmbunătăţirea memoriei.

În cercetătorile anterioare, echipa profesorului Tony Wyss-Coray a observat că transfuzia plasmei de la şoricei îmbunătăţeşte performanţele cognitive ale cobailor în vârstă. Autopsiile au arătat că formarea conexiunilor neuronale erau activate în hipocamul rozătoarelor în vârstă, zonă din creier implicată în procesul de memorare.

De această dată, neurocercetătorii au mers mai departe. Ei au demonstrat că plasma sanguină umană poate fi, de asemenea, o sursă de întinerire. Totodată, ei au mai descoperit în sângele ombilical uman o proteină care are capacitatea de a revitaliza funcţiile cerebrale. Cercetătorii au ajuns la această concluzie analizând plasma prelevată de la voluntari cu vârste între 19 şi 24 de ani, de la participanţi cu vârste între 61 şi 82 de ani şi, de asemenea, sângele din cordonul ombilical. Pentru a distinge diferitele efecte ale acestor eşantioane asupra creierului, cercetătorii au injectat rozătoarele în câteva rânduri.

Autorii studiului au constatat că rozătoarele tinere au obţinut rezultate mai bune la testele cognitive, după ce au primit sânge din cordonul ombilical, comparativ cu semenele lor care nu au beneficiat de această injecţie miraculoasă. În schimb, rezultatele s-au dovedit modeste cu plasma de la persoane tinere, sângele de la vârstnici neureuşind să aducă niciun fel de beneficii.

Studiul arată că omul şi şoricelul au o proteină comună, numită TIMP2, implicată în formarea conexiunilor neuronale. Această proteină este prezentă generos în sângele ombilical şi la rozătoarele tinere, această substanţă dispărând odată cu trecerea timpului. Or, injectarea acestei proteine doar în cazul şoriceilor vârstnici este asociată cu efecte benefice confirmate.