A început campania Dreptate pentru Pluto. Planeta, nu căţelul

22 Mar 2017 | scris de Radu Popescu
A început campania Dreptate pentru Pluto. Planeta, nu căţelul

O echipă de astronomi se luptă pentru a-i restitui lui Pluto statutul de planetă și a lansat marți o campanie privind lărgirea clasei planetelor astfel încât și micuța lume transneptuniană, ce a fost trecută în categoria planetelor pitice în 2006, să poată fi reîncadrată, conform Reuters. Dacă vor avea succes, și alte planete pitice și sateliți naturali de dimensiuni similare lui Pluto vor fi reclasificate în rândul planetelor,scrie agerpres.ro.

Șase cercetători de la mai multe instituții americane sunt de părere că Pluto merită să fie recunoscut drept planetă cu drepturi depline, împreună cu alte peste 100 de corpuri din sistemul nostru solar, printre care și Luna. Într-un raport prezentat la o conferință internațională de planetologie desfășurată la The Woodlands, Texas (regiunea metropolitană Houston), cercetătorii au susținut că planetele ar trebui să fie definite de formă și de anumite caracteristici de relief.

În anul 2006, Uniunea Astronomică Internațională (UAI), care nu știa cum să clasifice un planetoid înghețat transneptunian ce abia fusese descoperit, a adoptat o definiție a planetelor bazată pe caracteristici care au exclus-o pe Pluto din această categorie — printre care și curățarea unei orbite stabile de alte obiecte cosmice.

Astfel, Pluto și alte obiecte din Centura Kuiper (centura de asteroizi, comete și planete pitice aflate dincolo de orbita planetei Neptun, de unde și denumirea de obiecte transneptuniene) au fost reclasificate drept planete pitice, la fel ca și Ceres, cel mai mare obiect din centura de asteroizi dintre planetele Marte și Jupiter. Această decizie a lăsat sistemul solar cu doar opt planete.

Coordonatorul acestei echipe de cercetători, Kirby Runyon, de la Universitatea John Hopkins, susține însă că planetologii sunt interesați în special de caracteristicile fizice ale unui obiect cosmic — forma sa, dacă dispune de forme de relief, de oceane și dacă are atmosferă.

"Dacă ești interesat de caracteristicile intrinseci ale unui obiect cosmic, atunci definiția (planetelor) stabilită de UAI nu are nicio valoare", a declarat el pentru Reuters, adăugând că, oricum, UAI nu dispune de autoritatea necesară pentru a defini ce înseamnă o planetă.

"Este un moment din care publicul are ce învăța în ceea ce privește literatura științifică și modul în care lucrează oamenii de știință", a susținut el, adăugând că știința nu se face prin obținerea consensului cercetătorilor într-o problemă sau alta.

Echipa lui Runyon susține necesitatea adoptării unui sistem de clase și subclase pentru planete, sistem care ar include și alte obiecte cosmice, printre care și Luna, într-o categorie de planete.

Această campanie nu a fost bine primită de Mike Brown, astronomul de la California Institute of Technology care a descoperit obiectul din Centura Kuiper care a dus la declasificarea lui Pluto ca planetă. "Ar trebui să fim chiar orbi pentru a privi la sistemul solar și a nu vedea