Poliartrita reumatoidă, declanșată de bacterii din cavitatea bucală!

21 Ian 2017 | scris de Magda Marincovici
Poliartrita reumatoidă, declanșată de bacterii din cavitatea bucală!

Poliartritia reumatoidă este una dintre bolile auto-imune cele mai frecvente.

Într-un studiu publicat în Science Translational Medecine, cercetătorii americani de la Universitatea Johns Hopkins au evidențiat un mecanism care ar putea explica apariția acestei boli.

Este un pas important, precizează, într-un amplu articol publicat în Le Figaro, Olivier Vittecoq, reumatolog și cercetător la CHU Rouen, deoarece scoate în evidență rolul special al unei bacterii care ar putea interveni în declanșarea și menținerea acestei boli.

Poliartrita reumatoidă se particularizează prin faptul că sistemul imunitar dirijează spre articulații proteine modificate de enzime într-un mod propriu.

În plus, unii pacienții prezintă o inflamație cronică la nivelul gingiilor și dinților, numită parodontită. Atunci când cercetătorii au analizat lichidul gingival, ei au descoperit aceleași modificări  la aceleași proteine ca în cazul celor din articulații. Cercetătorii au reușit să izoleze o specie de bacterie (Aggregatibacter
Actinomycetemcomitans sau Aa), care are capacitatea de a produce o toxină și să inducă aceste modificări.

Ipoteza că, în unele cazuri, poliartrita reumatoidă are o origine bacteriană este o noutate. Și până acum o bacterie din microbiotul din cavitatea bucală (P.gingivalis) era incriminată, dar, este pentru prima dată când se demonstrează că modificările induse de bacteria Aa corespund celor observate în articulațiile pacienților, spune Olivier Vittecoq.

În aproximativ 30% dintre cazuri, poliartrita reumatoidă este explicată genetic. De asemenea, este suspectată și contribuția mediului. De altfel, autocorpii specifici produși la nivelul mucoaselor apar în sânge cu mulți ani înainte de primele simptome de inflamare a articulațiilor. Acum, s-a deschis poarta spre o nouă explicație a apariției acestei boli la nivel bucal. Dar potrivit autorilor studiului, mecanismul evidențiat de ei poate acționa și la nivelul altor mucoase sub efectul bacteriilor și a unor toxine.

În concluzie, țesuturile care susțin dintele sau parodontita trebuie analizate în mod special, deoarece ele pot întreține boala sau favoriza evoluția acesteia.

Alte stiri din Sanatate