Scanarea ADN-ului în.... 10 minute!

09 Feb 2016 | scris de Magda Marincovici
Scanarea ADN-ului în.... 10 minute!

Este şi un pic de şansă, spune însuşi cercetătorul francez. Ca peste tot în lumea inovaţiilor, şi cea a lui Aurelian Bancaud se datorează şansei. Cercetător la Laboratorul de analiză şi arhitectura sistemelor al CNRS, Aurelian Bancaud a văzut, în timpul unor studii, că un câmp electric separa ADN-ul fără a avea nevoie de matrice.

Acum, Aurelian Bancaud se pregăteşte pentru a primi, ca răsplata pentru descoperirea lui, un premiu special al Societăţii franceze de chimie.

Pentru scanarea ADN-ului şi, astfel, obţinerea cărţii de identitate genetică a unei specii, metoda care nu a evoluat deloc din anii 70, constă în depunerea ADN-unului pe o matrice, adică un mulaj care serveşte la reproducerea amprentei. Apoi, se trece prin curent electric, imaginea obţinută fiind sub forma unui cord de bare.

Metoda clasică presupune un eşantion important de ADN, ceea ce poate fi dificil de obţinut. În schimb, metoda pusă la punct de Aurelian Bancaud, numită „MicroLAS”, nu foloseşte matrice din gel. El trece direct câmpul electric în ADN care nu mai este depus pe gel, ci pe un mic cip, unde se află circuite fluide pe siliciu. Aceste laboratoare pe cip, cum le numeşte Bancaud, sunt de 100 până la 1.000 de ori mai sensibile, comparativ cu matricea din gel. Din această cauză, în general, nu este nevoie, ca în metoda tradiţională, de a concentra eşantionul de ADN înainte de scanare, pentru a uşura citirea lui. Eliminarea acestei etape înseamnă a economisi o oră şi jumătate. Prepararea gelului nu mai este necesară, ceea ce înseamnă un alt câştig de o oră şi jumătate. Prepararea gelului nu mai este necesară, ceea ce înseamnă un alt câştig de o oră şi jumătate.

Pe o piaţă a testelor ADN în plin avânt, MicroLAS, realizat la Toulouse, ar putea permite accelerarea descoperirilor în criminologie.

Alte stiri din Sanatate