Boss-ul Facebook, sărăcit în câteva ore de scandalul folosirii datelor personale ale utilizatorilor

19 Mar 2018 | scris de Gabriela Antoniu
Boss-ul Facebook, sărăcit în câteva ore de scandalul folosirii datelor personale ale utilizatorilor

Mark Zuckerberg, fondatorul și CEO-ul Facebook, a devenit mai sărac cu 5 miliarde de dolari în doar câteva ore, relatează time.com. Ca în cazul majorităţii celor mai bogați oameni din lume, averea lui Mark Zuckerberg este determinată în mare măsură de creșterea și căderea pieței bursiere. În special, averea lui Zuckerberg se bazează pe performanța acțiunilor Facebook.

Luni, acţiunile companiei au scăzut cu până la 8%, deoarece politicienii britanici și americani au criticat Facebook și pe Zuckerberg pentru presupusele încălcări ale confidenţialităţii datelor utilizatorilor, folosite în scopuri politice.

Conform listei "Miliardarii lumii" a Forbes, care actualizează în timp real averea estimată a miliardarilor, averea lui Mark Zuckerberg era de aproximativ 69,5 miliarde de dolari luni la amiază, comparativ cu aproape 75 de miliarde de dolari, vineri, la închiderea pieţei de capital. Datele Forbes arată că averea lui Zuckerberg a scăzut cu până la 6,7% - o pierdere pe hârtie de 5,1 miliarde de dolari.

Cambridge Analytica, o firmă de consultanță politică, care a lucrat în 2016 la campania electorală președintelui american Donald Trump şi cea pro-Brexit, a obţinut necorespunzător accesul la datele a 50 de milioane de utilizatori Facebook.

Cambridge Analytica este o companie specializată pe ceea ce se numește profil psihografic, deținută de miliardarul Robert Mercer. Aceasta colectează date online pentru a crea profiluri pentru alegători. Ulterior, informațiile sunt preluate și transformate în conținut special adaptat.

Compania a fost creată în 2013, cu sedii în New York, Washington și Londra. Scopul ei era de-a asigura servicii pentru scena politică americană.

Cambridge Analytica a strâns datele de la utilizatori cu ajutorul unei aplicații test de personalitate - thisisyourdigitallife -creată de Aleksandr Kogan de la Global Science Research. Aplicația respectivă a fost descărcată de 270.000 de utilizatori, dar firma a reușit să adune informații despre multe contacte Facebook ale acelor utilizatori, în funcție de setările de confidențialitate ale acestora.

Facebook a anunţat vineri că a suspendat colaborarea cu Cambridge Analytica, Kogan și alte firme asociate cu strângerea ilegală de date. Situația asta nu se va opri aici, ci abia acum începe o discuție mai serioasă despre ce poate face Facebook și cât ar trebui lăsată să facă

În Marea Britanie, Cambridge Analytica este, de asemenea, anchetată pentru încălcarea confidențialității datelor și alte presupuse activități ilegale în campania pro-Brexit. Ambele campanii, pro-Brexit și Trump, au încercat, printre altele, să cultive teama de imigranți ca strategie politică.

Mai mult, presa americană scrie că directorul de securitate al Facebook va părăsi compania în vară din cauza neînțelegerilor interne legate de măsurile pe care Facebook ar trebui să le ia în privința dezinformării.

Scandalul Facebook - Cambridge Analytica a afectat grav imaginea şi marca Facebook, conform unor surse din cadrul companiei care au dorit să-şi păstreze anonimatul, citate de CNN. Acum va fi nevoie de eforturi supraomeneşti pentru a reconstrui încrederea pierdută a publicului în promisiunea şi capacitatea Facebook de a proteja datele personale ale utilizatorilor săi. În tot acest timp, şeful Facebook, Mark Zuckerberg, pare de negăsit.

"Facebook câştigă bani din exploatarea şi vânzarea detaliilor intime despre vieţile private ale milioanelor de utilizatori, date cu mult mai cuprinzătoare decât cele câteva informaţii personale pe care fiecare le completează voluntar în momentul în care îşi face un cont. Ei (Facebook) nu sunt victime, ci sunt complici", a reacţionat pe Twitter şi Edward Snowden, un "infractor" urmărit pentru că a publicat datele confidenţiale ale unor companii şi guverne, în timp ce, Zuckerberg, care face acelaşi lucru cu datele a milioane de oameni, e prezentat ca un erou în presă de ani de zile.

 

"Afacerile care câştigă bani din adunarea şi vânzarea datelor personale detaliate ale oamenilor erau descrise drept 'companii de supraveghere'. Rebranduirea lor drept 'social media' reprezintă una dintre cele mai de succes înşelăciuni de la transformarea Departamentului pentru Război în Departamentul Apărării", a mai scris Snowden pe Twitter.

Alte stiri din It

Ultima oră