De ce plătesc transportatorii drepturi de autor

17 Dec 2015 | scris de Gabriela Antoniu
De ce plătesc transportatorii drepturi de autor

Această taxa a fost stabilită în 2011 când ORDA a decis cine va plăti drepturi autor pentru muzica ambientală. Alături de mall-uri, cazinouri, baruri, stadioane, deţinătorii de săli în care se organizează nunţi, botezuri şi alte petreceri, au fost incluse şi mijloacele de transport public, cu tot cu aeroporturi, gări, autogări şi parcări.

Astfel, pentru muzica ambientală din autobuze, troleibuze şi tramvaie este percepută o taxă de 25 de lei/ lună/ mijloc de transport, iar în cazul microbuzelor, taxa este de 30 de lei/ lună/ mijloc de transport, autocare - 60 lei/lună/ mijloc de transport, iar în cazul taxiurilor - 15 lei/ lună/ maşină.

Transportatorii spun că nu e corect să plătească sume atât de mari numai pentru simplu fapt că autovehiculul este dotat cu un aparat de radio şi că obiectul lor de activitate îl constituie transportul de persoane, și nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale în autobuze, taxiuri, microbuze.

Numai că ORDA are o cu totul alte explicaţii. În primul rând că taxa radio şi TV nu acoperă şi drepturile de autor. În al doilea rând, tot ce depăşeşte cadrul familial sau cercul restrâns de prieteni intră la categoria comunicare publică. Deci pentru muzica difuzată în afara acestui cadru, trebuie plătite drepturi de autor. În al treilea rând, transportatorii desfăşoară activităţi care nu necesită utilizarea operelor muzicale. Cu alte cuvinte, călătorii pot fi duşi de la o destinaţie la alta şi fără muzică.

Redăm mai jos concepţiiile ORDA în materie, aşa cum apar pe site-ul Oficiului:

- comunicare publică - orice comunicare a unei opere, realizată direct sau prin orice mijloace tehnice, făcută într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se adună un număr de persoane care depăşeşte cercul normal al unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, (..) sau orice altă modalitate publică de excuţie ori de prezentare directă a operei, (..) prezentarea într-un loc public, prin intermediul înregistrărilor sonore sau audiovizuale, precum şi prezentarea într-un loc public, prin intermediul oricăror mijloace, a unei opere radiodifuzate (..).
- prin comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental se înţelege comunicarea făcută într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se adună un număr de persoane care depăşeşte cercul normal al unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, indiferent de modalitatea realizării comunicării prin prezentarea directă de către interpreţi ori prin întrebuinţarea de mijloace electroacustice sau electronice (televizoare, receptoare radio, combine muzicale, PC, CD-player, instalaţii de amplificare şi orice alte aparate de redare a înregistrărilor sonore sau audiovizuale), cu scopul de a crea ambianţa pentru desfăşurarea oricărei alte activităţi ce nu necesită utilizarea operelor muzicale.
- comunicarea publică a operelor muzicale în scop lucrativ este cea făcută într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se adună un număr de persoane care depăşeşte cercul normal al unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, prin interpretarea directă de către artişti sau prin orice alt mijloc tehnic, prin fir ori fără fir, prin care muzica este prezentată în sine sau însoţeşte alte acţiuni, cum ar fi dansul, spectacolul de circ, sportul etc., în spaţii închise sau deschise
- prin comunicare publică a operelor cinematografice şi a altor opere audiovizuale se înţelege comunicarea acestora în spaţii accesibile publicului, indiferent de modalitatea realizării comunicării (întrebuinţarea de mijloace mecanice sau electroacustice precum instalaţii de amplificare, aparatură de redare a înregistrărilor audiovizuale precum echipamente video, televizoare, echipament informatic etc).

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră