PREMIERĂ ASTRONOMICĂ. Oamenii de știință sunt martorii unui eveniment uluitor. Vezi cum se naște un sistem planetar! (VIDEO)

19 Noi 2015 | scris de Veronica Micu

Descoperirea are o importanță incredibilă pentru că ar putea face lumină cu privire la etapele premergătoare apariției planetelor gazoase gigantice.

Planeta, pe care astronomii au denumit-o LkCa 15 b, orbitează o stea aflată la 450 de ani lumină distanță, în constelația Taurus, și pare că va ajunge la dimensiunile planetei Jupiter.

"Este pentru prima oară când suntem martorii unui proces de formare a unei planete", a declarat Kate Follette, cercetător la Stanford University și co-autor al studiului publicat miercuri de revista Nature.

LkCa 15 este o stea similară cu Soarele

Spre deosebire de steaua din al cărei sistem de planete face parte și Pământul, LkCa 15 este încă înconjurată de discul de gaz și praf cosmic rămas după aprinderea sa și din care urmează să se nască un nou sistem planetar.

Atunci când se naște o nouă stea, în jurul său se creează un disc de gaze și praf din care se pot forma planete. Pe măsură ce o planetă crește în dimensiune, absoarbe gazele și praful din regiunea în care orbitează. Acest proces generează temperaturi foarte ridicate, gazele captate de planeta în formare având aproximativ 9700 grade Celsius. Utilizând o serie de tehnici, astronomii au observat emisiile Hα (H-alpha, hidrogen-alfa) care indică astfel de temperaturi înalte. Conform rezultatelor publicate, formarea planetei LkCa 15 b este certă, iar studiile viitoare ar putea clarifica existența LkCa 15 c și LkCa 15 d.

"Acest tânăr sistem solar ne oferă oportunitatea de a studia în premieră și în mod direct modul de formare a unei planete și interacțiunea dintre aceasta și discul de praf și gaze cosmice din care se naște", a explicat Stephanie Sallum de la Universitatea din Arizona.

Primele imagini ale sistemului LkCa 15 le puteți vedea în materialul video de mai jos:

Dintre cele peste 2.000 de exoplanete a căror descoperire a fost confirmată, niciuna nu mai este în stadiul de formare. Studiul „Accreting protoplanets in the LkCa 15 transition disk” a fost publicat în revista Nature. (V.M.)