UE îngheață ajutorul pentru Ucraina din cauza blocării reformelor anticorupție de către Zelenski

30 Iul 2025
UE îngheață ajutorul pentru Ucraina din cauza blocării reformelor anticorupție de către Zelenski

Uniunea Europeană a anunțat suspendarea tuturor pachetelor de asistență financiară acordate Ucrainei, ca răspuns la decizia președintelui Volodimir Zelenski de a reduce autonomia principalelor instituții anticorupție din țară. Suspendarea fondurilor, transmisă prin canale diplomatice pe 24 iulie, pune sub semnul întrebării sprijinul european pentru stabilitatea macrofinanciară și proiectele de investiții ale Ucrainei, într-un moment crucial în care țara se confruntă cu presiuni majore generate de conflictul cu Rusia și necesități financiare crescânde, scrie Kiev Post

Ucraina nu și-a îndeplinit obligațiile asumate privind reformele în schimbul pachetelor de ajutor financiar, însă decizia președintelui Zelenski de a limita atribuțiile instituțiilor anticorupție ar putea deveni un punct de cotitură.

Uniunea Europeană (UE) a informat guvernul ucrainean, pe 24 iulie, prin canale diplomatice, că suspendă orice asistență financiară acordată Ucrainei până la restabilirea independenței instituțiilor anticorupție.
Informația a fost confirmată de patru surse diferite din guvern, mediul diplomatic și legislativ, potrivit unei investigații publicate de Ekonomichna Pravda (EP).
„Totul a fost pus în așteptare până când situația va fi clarificată”, a declarat una dintre surse pentru EP.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a promulgat marți seara, pe 23 iulie, controversatul proiect de lege nr. 12414, care reduce semnificativ atribuțiile principalelor instituții anticorupție din țară – Biroul Național Anticorupție (NABU) și Parchetul Specializat Anticorupție (SAPO) – eliminând capacitatea acestora de a investiga în mod independent faptele de corupție.

Ca reacție la această decizie, UE a suspendat pachetele esențiale de finanțare destinate sprijinirii stabilității macrofinanciare a Ucrainei și proiectelor de investiții. Este vorba inclusiv despre contribuția europeană la programul Extraordinary Revenue Acceleration (ERA), garantat prin profiturile obținute din aproximativ 20 de miliarde de dolari proveniți din activele rusești înghețate, dar și despre finanțările acordate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI).

Finanțarea printr-un alt program-cheie al UE – Ukraine Facility – ar putea fi, de asemenea, în pericol. Totuși, potrivit EP, legislația europeană în vigoare ar putea împiedica suspendarea fondurilor chiar și în cazul în care Ucraina nu îndeplinește toate criteriile.
Ucraina a mai fost în trecut în urmă cu „temele” privind reformele, punând în pericol tranșe din Ukraine Facility. Însă, potrivit surselor citate de EP, premierul ucrainean Iulia Svirîdenko a primit o scrisoare de avertizare privind posibilitatea unei decizii separate de suspendare a finanțării.

Potrivit raportului, guvernul ucrainean așteaptă un total de 18 miliarde de euro (20,88 miliarde de dolari) din partea UE, prin programele Ukraine Facility și împrumuturile ERA. Până în prezent, însă, Uniunea Europeană a deblocat doar 3,7 miliarde de euro (4,29 miliarde de dolari) prin Ukraine Facility, dintr-un total planificat de 12,5 miliarde de euro (14,5 miliarde de dolari).
În cadrul programului ERA, Ucraina a primit deja 8 miliarde de euro (9,2 miliarde de dolari), dintr-un angajament total de 18 miliarde de dolari.

Ukraine Facility este un mecanism financiar bazat pe performanță, construit pe principiul „bani în schimbul reformelor”. În loc să aloce pur și simplu fondurile, UE condiționează plățile de atingerea unor obiective de reformă – acțiuni specifice pe care decidenții politici trebuie să le îndeplinească până la termene stabilite.

Până în 2025, Ucraina a respectat toate criteriile de reformă prevăzute în cadrul programului Ukraine Facility. Totuși, în primul trimestru al acestui an, trei indicatori nu au fost îndepliniți, iar unul a fost întârziat, ceea ce ar putea costa Ucraina aproximativ 1,5 miliarde de euro (1,7 miliarde de dolari) din ajutorul UE, potrivit unui raport publicat de RRR4U – un consorțiu de ONG-uri ucrainene de prestigiu, printre care Institutul pentru Cercetări Economice (IER), Dixi Group, Institutul de Analiză și Advocacy și Centrul pentru Strategie Economică (CES).

Raportul RRR4U a fost publicat la începutul lunii iulie, în timp ce Ekonomichna Pravda relatează că UE a transmis un nou avertisment după promulgarea legii privind NABU.
Pentru ca Ucraina să primească fondurile suspendate, parlamentarii ucraineni și președintele Zelenski ar trebui să restabilească independența NABU și SAPO față de eventualele ingerințe politice din partea Procurorului General al Ucrainei, se arată în scrisoarea la care face referire Ekonomichna Pravda.

După publicarea articolului, Nicolò Gasparini, purtătorul de cuvânt al Delegației Uniunii Europene în Ucraina, împreună cu un reprezentant al Ambasadei Franței, au contactat publicația Kyiv Post și au confirmat că decizia de a suspenda finanțarea este legată direct de rezultatele slabe ale Ucrainei în cadrul programului Ukraine Facility.

Cu toate acestea, nici Gasparini, nici Ambasada Franței în Ucraina nu au negat existența scrisorii trimise, potrivit relatărilor, către premierul Iulia Svirîdenko.
„În acest caz specific, reducerea de 1,5 miliarde de euro (1,7 miliarde de dolari) nu este legată de evenimentele de săptămâna trecută privind instituțiile anticorupție, ci de cea de-a patra cerere de plată din cadrul Ukraine Facility,” a declarat Gasparini pentru Kyiv Post, într-un e-mail.

El a adăugat că Ucraina a solicitat reducerea tranșei următoarei plăți din cadrul Ukraine Facility. „Într-adevăr, pe 6 iunie, Ucraina a cerut o plată parțială de 3 miliarde de euro (3,5 miliarde de dolari), în loc de 4,5 miliarde de euro (5,2 miliarde de dolari)”, a scris el.

Ucraina ar trebui să primească 4,5 miliarde de euro (5,2 miliarde de dolari) pentru îndeplinirea celor 16 reforme cerute, însă Kievul a anunțat că a finalizat doar 13 dintre acestea, a precizat el.

„Dintre cele trei reforme restante, una este legea privind organizarea teritorială a autorităților executive (așa-numita reformă a descentralizării), alta este legea privind reforma ARMA (Agenția pentru Recuperarea și Gestiunea Bunurilor Sechestrate), iar a treia se referă la procesul de selecție a judecătorilor pentru Înalta Curte Anticorupție (HACC)”, a explicat el.

Plățile aferente reformelor neimplementate sunt suspendate pentru o perioadă de până la 12 luni, interval în care reformele pot fi realizate.

Președintele Zelenski a înregistrat deja oficial un proiect de lege privind restabilirea independenței agențiilor anticorupție în Rada Supremă, iar acesta este așteptat să fie adoptat și aprobat integral de legislativul ucrainean pe 31 iulie.

Necesitățile de finanțare ale Ucrainei, estimate anterior la aproximativ 30 de miliarde de dolari pentru anul 2025, păreau acoperite integral. Acum însă, acestea sunt puse în pericol. În plus, finanțarea deficitului bugetar prognozat pentru 2026, în valoare de 46,3 miliarde de dolari, nu a fost încă asigurată.

Pe măsură ce invazia pe scară largă a Rusiei este de așteptat să continue și în 2026 – în ciuda speranțelor anterioare privind încheierea conflictului – Ucraina are nevoie de 17,7 miliarde de dolari doar pentru a-și acoperi nevoile de apărare.

Potrivit Ekonomichna Pravda, eșecul de a restabili independența NABU și SAPO ar putea costa Ucraina până la 60 de miliarde de dolari în ajutor financiar extern.

Noul prim-ministru al Ucrainei, Iulia Svirîdenko, este de așteptat să solicite sprijin suplimentar de la Fondul Monetar Internațional (FMI) și de la secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, în încercarea de a acoperi golul financiar persistent cu care se confruntă Ucraina din cauza invaziei ruse în curs.

Alte stiri din Externe

Ultima oră