Sydney Sweeney, acuzată de promovarea supremației albe și a eugenismului în noua campanie American Eagle

31 Iul 2025
Sydney Sweeney, acuzată de promovarea supremației albe și a eugenismului în noua campanie American Eagle

Actrița americană Sydney Sweeney se află în centrul unei controverse aprinse, după ce a apărut într-o campanie publicitară a brandului American Eagle. Un joc de cuvinte din spotul campaniei — „great jeans”/„great genes” — a stârnit acuzații de rasism și promovare a eugenismului, pe fondul imaginii actriței blonde cu ochi albaștri. Criticii denunță standardele restrictive de frumusețe sugerate, în timp ce susținătorii din tabăra conservatoare aplaudă mesajul ca un răspuns la „cultura woke”. Controversa reflectă diviziunile tot mai adânci din războiul cultural care polarizează Statele Unite, scrie Actu citând AFP

Actrița americană în vârstă de 27 de ani se află în centrul unei controverse tot mai aprinse, fiind acuzată că promovează eugenismul și teorii rasiste. Subiectul a stârnit o adevărată confruntare verbală pe rețelele de socializare.

Cunoscută din serialele Euphoria și The White Lotus

Tânăra actriță este cunoscută mai ales pentru rolurile Cassie Howard (Euphoria) și Olivia Mossbacher (The White Lotus), interpretări pentru care a primit și o nominalizare la premiile Emmy în 2022, la categoria „cea mai bună actriță în rol secundar”.

Originară din statul Washington, Sydney Sweeney a apărut deja în nu mai puțin de 46 de producții — filme de lung și scurt metraj, dar și seriale. A avut apariții în titluri emblematice precum Heroes, The Handmaid’s Tale, pe lângă cele deja menționate.

Pe lângă cariera de actriță, Sweeney conduce și propria companie de producție, Fifty-Fifty Films, fondată în 2020. Prin intermediul acesteia, urmează să producă adaptarea cinematografică a bestsellerului Femeia de serviciu de Freida McFadden.

O campanie publicitară care stârnește reacții

Recent, Sydney Sweeney a devenit imaginea noii campanii publicitare a brandului American Eagle — și, cel puțin în mediul online, colaborarea nu a trecut neobservată. Campania își propunea să „consolideze poziția brandului de jeanși numărul 1 în rândul generației Z”.

A fost un succes comercial imediat: acțiunile companiei American Eagle au crescut cu aproape 20% într-o săptămână, după ce scăzuseră cu 40% de la sfârșitul lunii ianuarie.

Totuși, mai multe spoturi publicitare în care actrița apare în ipostaze considerate de unii prea sugestive — cu prim-planuri asupra părților intime ale corpului, precum sânii și fesele — au alimentat criticile. Pe rețelele de socializare, detractorii o acuză nu doar de sexualizare excesivă, ci și de faptul că ar susține idei asociate cu eugenismul și superioritatea rasială.

Este acuzată, printre altele, că promovează eugenismul și idealuri ale supremației albe. În spotul publicitar, actrița blondă cu ochi albaștri apare foarte aproape de cameră, în spatele textului „Sydney Sweeney has great jeans” („Sydney Sweeney are un jean bun”).

Motivul controverselor? La nivel oral, expresia poate fi ușor confundată cu „Sydney Sweeney has great genes”, adică „Sydney Sweeney are gene bune”.

Genele se transmit de la părinți la copii și determină adesea caracteristici precum culoarea părului, trăsăturile de personalitate sau culoarea ochilor. „Genele mele sunt albastre”, spune unul dintre comentariile ironice care circulă online - o aluzie directă la rasă și la idealuri de frumusețe restrictive.

Această ambiguitate lingvistică a declanșat acuzații de rasism pe rețelele de socializare americane, care s-au răspândit rapid la nivel global.

Susținută de dreapta conservatoare

Pe de altă parte, cei care denunță ideologia „woke” aplaudă campania lansată miercurea trecută, considerând că ea respinge corectitudinea politică și reafirmă valorile tradiționale.

Senatorul republican din Texas, Ted Cruz, a postat o fotografie cu Sydney Sweeney pe platforma X (fostul Twitter) și a scris: „Wow. Acum stânga nebună se ia de femeile frumoase. Sunt sigur că o să le prindă bine în sondaje”.

Nici marca American Eagle, nici actrița nu au reacționat public la această controversă.

Război cultural în Statele Unite

Scandalul reflectă o nouă falie în războiul cultural care divizează profund societatea americană. Conservatorii care se declară „anti-woke” văd în această campanie o celebrare a frumuseții clasice, în timp ce progresiștii o critică pentru că promovează standarde de frumusețe excluzive și chiar grosofobe.

Pentru Rachel Tashjian, critic de modă la Washington Post, dincolo de faptul că această reclamă are sau nu conotații rasiale sau un mesaj intenționat în afară de cel comercial, ea „se înscrie într-un val de imagini cu influenceri, vedete pop și muzicieni care par ancorați în valorile unei alte epoci”.

„În ultimii cinci sau șase ani, moda și cultura pop păreau interesate — chiar dedicate — ideii de pozitivitate corporală. Astăzi, suntem invadați de imagini cu siluete suple, piele albă și bogăție ostentativă”, a subliniat ea într-un interviu publicat luni, 28 iulie 2025.

Alte stiri din Externe

Ultima oră