S-a deschis prima autostradă electrificată din Germania

08 Mai 2019 | scris de Marina Constantinoiu Istvan Deak
S-a deschis prima autostradă electrificată din Germania Galerie foto (3)

Pe autostrăzile germane circulă tot mai multe camioane, o sursă serioasă de poluare cu dioxid de carbon. În acelaşi timp, planul guvernului german de protecție a climei prevede un transport de mărfuri care să genereze zero emisii poluante până în 2050.

O posibilă măsură pentru îndeplinirea acestui obiectiv este testată în prezent în landul Hessa, anunţă Ministerul Mediului, Deutsche Welle şi CLEW Energy Wire.

În cadrul proiectului ELISA (Transport greu electrificat și inovativ pe autostrăzi), pe cinci kilometri din autostrada 5 (A5) între Frankfurt şi Darmstadt au fost construite instalații electrice suspendate pe banda dreaptă în ambele sensuri de circulație.

Pe această așa-numită eHighway vor circula în anii următori cinci camioane hibride care vor fi alimentate cu curent electric cu ajutorul instalațiilor suspendate. Curentul furnizat de acestea provine din surse regenerabile.

Ratificarea acordului de la Paris de către UE obligă toate statele membre, inclusiv România, să întreprindă măsuri concrete pentru menținerea încălzirii globale sub 2*C, prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon.

Aproape o treime dintre aceste emisii provin din zona transporturilor: camioane și TIR-uri pe drumuri naţionale și autostrăzi, trenuri de marfă pe cale ferată, vapoare și avioane

Motorul Diesel rămâne la bord

În Hessa se va testa mai ales cum se integrează în traficul normal aceste camioane electrice, pe una din cele mai circulate artere rutiere ale Republicii Federale, scrie Deutsche Welle.

La manevre de depășire, camioanele trebuie să părăsească banda de circulație electrificată. În acest caz, se activează bateria care este încărcată în timpul circulației cu curent primit de la instalațiile suspendate. Și energia eliberată prin frânare este stocată în baterie.

Dacă bateria rămâne fără electricitate, intră în acțiune motorul Diesel care rămâne în dotarea camioanelor. Cu baterie și motor Diesel, aceste camioane pot circula și pe străzile neelectrificate.

Pe lângă proiectul din Hessa, dotat de Ministerul Mediului cu 15 milioane de euro, vor urma să circule pe autostrăzi de probă astfel de camioane electrice și în landurile Baden-Württemberg și Schleswig-Holstein.

Datele care vor fi colectate din toate aceste teste vor fi apoi evaluate, pentru a se verifica dacă extinderea acestei tehnologii pe alte autostrăzi este rentabilă.

Obiectiv climatic ambițios

În Germania sunt transportate anual mărfuri în greutate totală de 4,5 miliarde de tone. Peste 70% dintre acestea sunt transportate de camioane cu motoare pe combustie.

Alternativa mai prietenoasă pentru climă ar fi trenurile de marfă, care transportă 20% din aceste produse.

Se discută des despre mutarea acestui transport pe șinele de cale ferată, dar varianta este nerealistă din cauza volumului de mărfuri mult prea mare.

Prin urmare, dacă strategia de protecția climei de zero emisii poluante până în 2050 pregătită de guvernul german va funcționa, un rol important de jucat îl vor avea camioanele.

În Suedia, din 2016

În iunie 2016, TIR-urile electrice au devenit o prezență obișnuită pe autostrada electrică E16 de lângă Stockholm, Suedia, o țară care și-a asumat ca până în 2030 să elimine complet combustibilii fosili din transport.

Costuri

Germania este dispusă să investească, costul pentru realizarea unui kilometru de eHighway fiind estimat la 2,2 milioane de euro, cu o mentenanță anuală de 2,5% din investiție.

Până în 2050, Germania ar urma să mute 60% din transportul rutier pe eHighway.

Deplasarea se produce fără nici un fel de zgomot și noxe, dar modificarea autostrăzii aduce cu sine și întrebari concrete legate de securitate.

SHARE
 

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Externe

Ultima oră