Petrolul rusesc se tranzacționează peste tot cu mult peste plafonul de preț stabilit de G7

12 Apr 2024
Petrolul rusesc se tranzacționează peste tot cu mult peste plafonul de preț stabilit de G7

La sfârșitul anului 2022, țările G7, Uniunea Europeană și Australia au interzis companiilor lor să asigure sau să furnizeze orice serviciu unei companii care transportă petrol rusesc dacă acesta este vândut la peste 60 de dolari pe baril. Dar Rusia a reușit să ocolească sancțiunile. Țițeiul exportat din Urali este aproape de 75 de dolari pe baril, cu aproximativ 15 dolari peste plafon, scrie Bloomberg

Petrolul rusesc se tranzacționează cu mult peste plafonul de preț al Grupului celor Șapte care ar trebui să priveze Moscova de venituri pentru războiul său din Ucraina, sugerând nerespectarea semnificativă a măsurii.

Nivelul emblematic al țițeiului din Urali ajunge la aproximativ 75 de dolari pe baril în momentul în care părăsește porturile din Marea Baltică și Marea Neagră, potrivit datelor de la Argus Media, ale cărei evaluări ale prețurilor sunt urmate de unele țări G-7 implicate în plafon. Oficialii americani urmăresc creșterea prețurilor, pe care o atribuie unei dinamici geopolitice mai ample, potrivit unui înalt oficial al Trezoreriei.

Plafonul impune ca orice companie occidentală implicată în transportul petrolului rusesc să primească o așa-numită atestare, un document care garantează că marfa a costat 60 de dolari barilul sau mai puțin. Dacă nu, nu au voie să-și furnizeze serviciile. Faptul că prețurile Argus sunt atât de mult peste acest nivel creează o disonanță.

În timp ce țițeiului din Urali a depășit 60 de dolari aproape tot anul, creșterea din această lună cu mult peste 70 de dolari va extinde credibilitatea acelor atestări pentru comercianții care doresc să continue să folosească serviciile occidentale.

În martie, 23% din transporturile de țiței ale națiunii aveau asigurare împotriva scurgerilor și coliziunilor oferite de membrii Grupului Internațional de Cluburi P&I, arată datele compilate de Bloomberg. Asta înseamnă că comercianții ar fi garantat că mărfurile costă mult mai putin decât a evaluat Argus prețul țițeiului din Urali. O proporție mai mică s-a deplasat pe navele grecești, toate fiind acoperite de cluburile IG, necesitând, de asemenea, atestare.

Oficialul american a spus că plafonul își are în continuare efectul scontat, reducând suma de bani pe care Kremlinul o primește din vânzările de petrol, forțând mărfurile să fie vândute sub plafon prin servicii occidentale sau prin flota din umbră a Rusiei. SUA intenționează să continue aplicarea plafonului prin sancționarea navelor care operează în flota din umbră, dar nu vor face acest lucru ca răspuns la o mișcare specifică a pieței, a spus oficialul.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat că blocul este conștient de riscul de evitare a plafonului de preț și se angajează să adopte măsuri care privează Rusia de venituri, în același timp „sprijinind stabilitatea pieței globale a energiei”. De asemenea, revizuiește în mod constant măsurile existente pentru a impune plafonul și a preveni încălcarea sau eludarea acestuia, a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că astfel de măsuri necesită unanimitate între statele membre.

Prețuri de livrare

Până când petrolul din Urali ajunge în India, el se tranzacționează la 88 de dolari pe baril – cu doar 3,80 de dolari sub nivelul de referință global pentru încărcăturile fizice, arată datele Argus. Când țițeiul ESPO părăsește portul Kozmino din estul Rusiei, este la 84 de dolari pe baril. Nu a fost aproape de plafonul de preț de aproximativ un an.

Chiar și așa, există încă un cost mare de transport care este direct atribuit sancțiunilor, potrivit lui Argus, sugerând cel puțin un anumit impact asupra Moscovei. În plus, livrarea în Asia este mult mai scumpă decât ar fi în Europa - principala piață a Rusiei înainte de începerea războiului. Toate acestea contribuie la scăderea prețurilor de export.

Când vine vorba de transportul mărfurilor din Urali prin Marea Baltică în India sau China, agenția de raportare a prețurilor estimează că sancțiunile adaugă 7,12 dolari pe baril și, respectiv, 8,79 dolari pe baril la costul de livrare. Ambele cifre, deși ridicate, sunt sub pretul de acum o lună.

Costuri de transport

Din octombrie, Trezoreria SUA a arătat că este pregătită să pedepsească companiile pentru încălcări ale plafonului de preț care au avut loc în trecut.

Cu toate acestea, având în vedere dorința sa de a evita orice acțiuni care perturbă fluxul țițeiului - și riscă prețuri mai mari -, creșterea titlurilor futures pe Brent la aproximativ 90 de dolari pe baril poate tempera orice efort de a face acest lucru în acest moment.

Alte stiri din Externe

Ultima oră