"Nu ne așteptam la acest nivel de amenințare": spune comandantul navei franceze trimise în Marea Rosie

13 Apr 2024
"Nu ne așteptam la acest nivel de amenințare": spune comandantul navei franceze trimise în Marea Rosie

Fregata FREMM din clasa Aquitaine din Franța, Alsacia, s-a întors din Marea Roșie după ce a rămas fără rachete și muniții: "Nu ne așteptam neapărat la acest nivel de amenințare", explică comandantul acesteia, Jerome Henry pentru Le Figaro.

Nava franceză se întoarce din 71 de zile de misiune în care a escortat nave comerciale amenințate de rebeli. Marina franceză nu a experimentat „angajarea cu acest nivel de armament” de foarte mult timp, potrivit comandantului său Jérôme Henry.

Căpitanul Jérôme Henry este comandantul fregatei cu mai multe misiuni (FREMM) Alsace din iulie 2023. S-a întors dintr-o misiune de 71 de zile în Marea Roșie și Golful Aden, unde nava sa a escortat nave comerciale atacate Rebelii Houthi, ca parte a operațiunii europene ASPIDES.

  • LE FIGARO. - Te-ai întors din câteva săptămâni de misiune în Marea Roșie, la bordul fregatei Alsacia. Tu care ai fost în prima linie, cum descrii situația de acolo? Ce amenințare reprezintă cu adevărat Houthi?

Comandantul Jérôme HENRY. - Nu ne așteptam neapărat la acest nivel de amenințare. A existat o violență dezinhibată care a fost destul de surprinzătoare și foarte semnificativă. Houthii nu ezită să folosească drone care zboară la nivelul apei, să le explodeze pe nave comerciale și să tragă rachete balistice. A trebuit să oferim cel puțin o jumătate de duzină de asistență în urma loviturilor Houthi. Am văzut incendii majore pe nave. Unul dintre ei a fost lovit de o rachetă la castelul său [structura unei nave care iese din carenă, nota editorului]. Trei persoane au murit și alte patru au fost rănite.

Nivelul de violență a crescut și el: la început, dronele sinucigașe, acum, utilizarea foarte regulată a rachetelor balistice. Nu este neapărat foarte precis, dar Houthiii își perfecţionează tehnica: pe măsură ce trag, devin din ce în ce mai preciși. Și sunt tot mai multe nave afectate.

  • Câte ținte ați angajat și ați distrus? Ce arme ai folosit?

Am folosit întreaga gamă de arme de care dispunem, în funcție de amenințare: de la racheta Aster până la mitraliera 7.62 a elicopterului, inclusiv tunul de 12.7, 20mm sau 76mm. Am avut de-a face cu trei rachete balistice și o jumătate de duzină de drone.

  • Racheta Aster și-a experimentat botezul focului în funcțiune. Care sunt avantajele acestei arme?

Este o rachetă care a fost concepută pentru a efectua interceptări aeriene, fie a rachetelor, fie a luptătorilor adversi. De obicei, ne antrenăm asupra amenințărilor cu rachete anti-navă care vin de deasupra apei, nu asupra amenințărilor balistice sau cu drone. Asterul a avut întotdeauna rezultate foarte bune la antrenament. Foarte agil și foarte precis. În Marea Roșie, a fost împins la limite, pe ținte pe care nu le-am imaginat la început. Am demonstrat că este eficient și împotriva rachetelor balistice.

  • Am auzit multe că a fost regretabil să „risipim” rachete Aster care costă câteva milioane de euro împotriva unor drone care costă câteva mii... Ce părere aveți?

În această ecuație, trebuie să ții cont de ținta pe care o lovești dar și de ceea ce protejezi. Costul unei nave comerciale sau al unei fregate este mult mai mare decât al unei rachete Aster. Dacă împiedică distrugerea lor, costul nu contează. Și apoi vom implementa armamentul cel mai potrivit situației. Dacă pot face față unei ținte cu tunul, o voi face. Dacă ținta ajunge într-o zonă în care pistolul nu o poate atinge, trebuie să pot să îmi apăr nava sau nava pe care o protejez, precum și viața marinarilor. Deci nu mă voi lipsi de un Aster.

  • În ultimii ani, marina franceză își pierduse obiceiul de a cunoaște focul. Cum ai experimentat tu și echipajul tău?

Ultimul proces de incendiu datează de fapt din 2011, și din Operațiunea Harmattan (în timpul intervenției militare în Libia, ND). am fost si eu acolo. Nu a fost același lucru. A trecut și mai mult timp de când ne-am angajat cu acest nivel de arme și violență. Amenințarea la adresa navei era mult mai mare în Marea Roșie.

Experiența pe care o dobândim din ea este extrem de importantă, pentru că va fi folosită pentru a pregăti Marina pentru angajamentele de mâine.

Comandantul Jérôme Henry

Toată lumea a reacționat bine sub foc. Am apărat cu succes nava și bărcile pe care le escortam. Misiunea a fost îndeplinită. Experiența pe care o dobândim din ea este extrem de importantă, pentru că va fi folosită pentru a pregăti Marina pentru angajamentele de mâine. Acest lucru ne va permite să confruntăm organizațiile noastre, performanța echipamentelor noastre și formarea noastră cu realitatea angajamentului.

Sunt foarte mândru de echipajul meu, care s-a comportat foarte bine, chiar și în situații destul de grele. Pentru că a fost necesar să conducem angajamentul, dar și să îl menținem în timp. În cele 71 de zile de misiune, am fost aproape constant în alertă. Am fost în alertă 80% din timp. Trebuie să ai resursele morale pentru a-ți înfrunta adversarul pe termen lung, indiferent de situație. În acest sens, pregătirea noastră este foarte bună pentru că, în căldura momentului, echipajul nu a pus întrebări.

  • Pe rețelele de socializare au fost difuzate mai multe imagini destul de impresionante ale interceptărilor tale. Care secvență te-a frapat cel mai mult?

Am fost atacați pe 9 martie în Golful Aden de cel puțin șase drone simultan. Atacul a durat cea mai mare parte a nopții. A trebuit să desfășurăm întregul spectru al armelor noastre, de la racheta Aster până la mitraliera 12.7 pentru a neutraliza dronele care se apropiau prea mult de navă. Aici, a trebuit să tragem la vedere și nu doar cu radar. În acea noapte, am distrus trei drone, iar Mirage 2000s din Djibouti a distrus alta. Ultimele două au eșuat pe mare fără să lovească nicio țintă.

  • Există, de asemenea, secvența în care elicopterul tău Panther doboară o dronă cu mitraliere ...

Însoțeam o navă în sudul Mării Roșii. În acest moment, elicopterul nostru era în aer, deoarece eram atenți la amenințarea dronelor de suprafață. Detectasem două drone în spatele convoiului nostru, care amenințau alte nave decât cea pe care o escortam. Am luat decizia de a trimite elicopterul acolo. Trebuie să știți că am testat acest mod de acțiune pentru prima dată în septembrie 2023, cu succes.

Am condus elicopterul către drona aeriană afișată pe radarele noastre. Odată ce a avut-o în vizor, s-a blocat pe ea cu aceeași viteză și echipajul s-a descurcat cu ceea ce avea, adică o mitralieră de 7,62, care este un calibru mic pentru acest gen de armă. În cadrul armatelor franceze și europene, suntem, fără îndoială, primii care au făcut-o!

  • Război în Ucraina, amenințare din partea Chinei asupra Taiwanului... Ipoteza revenirii unui conflict generalizat și de mare intensitate este din ce în ce mai des menționată. Cum se pregătește marina franceză pentru asta?

Marina a ținut cont de revenirea luptei, și în special a luptei pe mare, de câțiva ani. Este clar ceea ce ne imaginăm. Și chiar mai ușor pe mare decât pe uscat, deoarece este mai ușor de lovit fără riscul de daune colaterale. Știm că este posibil ca națiunile să aibă mai puține necazuri să lovească pe mare.

Așa că ne pregătim pentru asta, mai ales cu antrenamentul Polaris. Încercăm să ne apropiem cât mai mult de realitatea a ceea ce ar putea fi un angajament de mare intensitate, fiind cât se poate de realiști. Înfruntăm două forțe navale cu cât mai multe bărci unul împotriva celuilalt jucând jocul alianțelor. Condițiile sunt extrem de realiste: fiecare navă pleacă cu armamentul ei, când nu mai ai, nu mai ai. Când suferiți un impact, vor exista o serie de răni și decese simulate la bord. Jucăm pe întregul spectru al confruntării, mergând până la influență, până la trimiterea de tweet-uri de comunicare. Acestea sunt sesiuni de antrenament foarte aprofundate, care sunt menite să se pregătească pentru angajamentele foarte dure ale viitorului.

Alte stiri din Externe

Ultima oră