Cancelarul german Friedrich Merz a deschis marți salonul auto IAA de la München cu un atac frontal la adresa deciziei Uniunii Europene de a interzice din 2035 vânzarea mașinilor noi cu motoare pe combustie. În fața directorilor BMW, Mercedes și Volkswagen, Merz a cerut „mai multă flexibilitate” în reglementări și a avertizat că angajamentele politice „unilaterale” pun în pericol un sector strategic pentru Germania, care asigură 5% din PIB și sute de mii de locuri de muncă, scrie Politico
Cancelarul german Friedrich Merz a deschis marți salonul auto IAA de la München cu o critică la adresa planului Comisiei Europene de a interzice din 2035 vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustie.
„Avem nevoie de mai multă flexibilitate în reglementări”, a declarat Merz. „Angajamentele politice unilaterale față de anumite tehnologii sunt, în mod fundamental, o abordare greșită de politică economică.”
Comentariile vizau direct legislația UE care interzice, din 2035, comercializarea de autoturisme ce emit CO₂, ceea ce echivalează cu eliminarea motoarelor cu combustie – o măsură extrem de nepopulară în Germania, patria unora dintre cei mai mari constructori auto din lume. Directorii BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen, prezenți în primul rând, au aplaudat remarcele cancelarului.
Problema este crucială pentru Berlin: industria auto reprezintă circa 5% din PIB-ul Germaniei și oferă aproximativ 800.000 de locuri de muncă, dar traversează o criză triplă – scăderea abruptă a vânzărilor în China, dificultăți în tranziția spre vehicule electrice (unde producătorii chinezi câștigă teren) și tarifele impuse de Donald Trump pentru mașinile europene.
În acest context, Merz încearcă să protejeze un sector dominat de Germania de peste un secol, iar flexibilitatea în aplicarea țintelor climatice ar putea prelungi viața industriei tradiționale.
Producătorii auto germani au prezentat recent modele electrice noi, cu autonomie crescută, în încercarea de a concura cu rivalii chinezi. Totodată, vineri este programată o întâlnire cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, unde executivii europeni vor face lobby pentru schimbarea legislației din 2035.
Demersul lor are și aliați politici: ministrul italian al economiei, Adolfo Urso, a cerut renunțarea la interdicție, iar Partidul Popular European a inclus această temă în programul electoral. În Germania, Markus Söder, premierul bavarez, a fost tranșant: „Această interdicție este greșită. Trebuie eliminată. Țintele pentru 2035 trebuie adaptate realității.”
La rândul său, Hildegard Müller, șefa asociației industriei auto germane (VDA), a propus ca obiectivul UE să fie ajustat la 90% vehicule cu emisii zero, nu 100%, și să permită tehnologii intermediare precum hibridele, motoarele cu extensor de autonomie și combustibili alternativi. Aceste soluții, susține industria, ar putea contribui la atingerea țintelor climatice și, în același timp, ar oferi o nouă șansă motoarelor cu combustie.