Inima economiei germane, sectorul utilajelor, se prăbușește

24 Oct 2025
Inima economiei germane, sectorul utilajelor, se prăbușește

Ingineria mecanică este considerată inima industriei germane - un motor de locuri de muncă, un factor de export și o sursă de inovație. Cu toate acestea, sectorul continuă să scadă, înregistrând pierderi masive de producție. Recesiunea sa afectează puternic întreaga economie, anunță Apollo News..

Drumul de revenire după depresiunea economică devine din ce în ce mai lung pentru economia germană. Un recent Evaluare Un sondaj realizat de firma de consultanță în management PwC arată că situația din sectorul ingineriei mecanice a continuat să se deterioreze pe parcursul anului. Sondajul a relevat că este probabilă o scădere a vânzărilor de 5,6% pentru anul în curs. 

Aceasta aduce scăderea totală a producției de la carantina de dinainte de coronavirus la peste 22%. Cu o rată medie de utilizare a capacității de 80,8% în companiile de inginerie mecanică, cel mai scăzut nivel din ultimii cinci ani, acest lucru confirmă ceea ce simte toată lumea: presiunea tot mai mare asupra costurilor în urma crizei energetice, suprareglementarea, problemele de pe principalele piețe de vânzare din China și SUA, precum și un rezultat al politicii tarifare americane, duc în jos cifrele producției. 

Expertul în industrie al PwC, Bernd Jung, a comentat cifrele trimestriale: „2025 va fi un an decisiv pentru ingineria mecanică și a instalațiilor. În urma prăbușirii guvernelor din Franța și Germania și a conflictelor geopolitice, îngrijorările cu privire la modelul de afaceri al industriei sunt în creștere.” 

Această presupunere este confirmată de creșterea bruscă a cifrelor privind insolvența, calculate de asociația industrială VDMA și Creditreform până în octombrie. Comparativ cu anul precedent, cu 22% mai multe companii au depus cereri de insolvență. De la începutul anului, aproximativ 12.000 de locuri de muncă au fost reduse doar în domeniul ingineriei mecanice. PwC avertizează că alte 20.000 de locuri de muncă ar putea fi eliminate până la sfârșitul anului dacă redresarea așteptată nu se materializează.

Dar de unde ar putea veni asta? Guvernul german a stat până acum ca un monolit în calea schimbării. Răspunsul politic la această evoluție dramatică dezvăluie o stare dezastruoasă a lucrurilor - atât în ​​ceea ce privește diagnosticarea, cât și capacitatea de a corecta greșelile. 

Sunt implicați în dispute intercoaliționale și pierduți în dezbateri despre creșterile de taxe. Singurul lucru asupra căruia s-a convenit este apărarea cursului stabilit de Bruxelles, indiferent de cost. Obiectivele privind emisiile de CO₂ și efectele lor catastrofale asupra industriei germane nu sunt schimbate deloc.

Singura măsurăSingura măsură care a fost efectiv adoptată pentru a ușura povara asupra industriei germane până în prezent este alocația specială pentru amortizare degresivă de 30%, care a intrat în vigoare la 1 iulie a acestui an. Cu toate acestea, acolo unde există puține sau deloc investiții, chiar și o alocație specială pentru amortizare este inutilă. 

Chiar și reducerea minimă de impozite de aproximativ 11 miliarde de euro anual timp de patru ani, începând cu 2027, este doar o picătură într-un ocean. Doar pentru a vă reaminti: Germania este în... OCDE-Comparativ, este acum cea mai scumpă locație de afaceri și, cu un munte de costuri de reglementare de 60 de miliarde de euro, cu siguranță nu este un paradis pentru investitori.

Analiza PwC confirmă această observație: Cei care pot fie părăsesc complet Germania, fie își direcționează eforturile de investiții către alte locații. Companii auto precum BMW și Audi investesc masiv de mult timp în Ungaria - de exemplu, BMW Group în Debrețin.

Guvernul federal încearcă să contracareze această tendință prin introducerea unui plafon Prețul energiei electrice industriale Acest preț, dacă va fi transpus în legislația națională, va fi aplicat începând cu 2026 la aproximativ 1.200 de companii mari consumatoare de energie, de obicei din sectoarele chimic, metalurgic și al producției de sticlă. 

Aceste companii ar putea solicita o subvenție guvernamentală care ar reduce prețul en-gros al energiei electrice la maximum cinci cenți pe kilowatt-oră pentru până la 50% din consumul lor de energie electrică. Se așteaptă ca această scutire să aducă aproximativ patru miliarde de euro - o altă picătură în ocean. În plus, această subvenție va fi, desigur, legată de producția ecologică. Se are senzația că politicienii s-au poziționat în mod deliberat împotriva industriei tradiționale germane pentru a-și impune cu forța politicile ideologice.

Cea mai recentă analiză PwC oferă o imagine clară asupra perspectivei economice pe termen scurt și mediu – și este orice altceva decât roz. În timp ce guvernul german, anticipând pachetul său de reducere a datoriilor, răspândește mitul unei redresări iminente, economia germană se afundă tot mai adânc într-o depresiune economică. Ingineria mecanică acționează ca un fel de seismograf pentru industrie: dacă apar perturbări aici, este clar că întreaga sală a motoarelor scârțâie.

O povară deosebit de grea apasă asupra sectorului ingineriei mecanice, ca victimă directă a declinului industriei auto germane. Ceea ce politicienii și organizațiile influente pentru climă - inclusiv Ajutorul German pentru Mediu, care a fost acuzat ani de zile de afinitate îndoielnică cu interese străine - au vândut drept o „transformare” a fost în realitate un atac frontal asupra inimii creării de valoare germane. Iar China, în special, joacă un rol crucial în finanțarea mișcării climatice anti-industrie din UE și SUA.

 

În timp ce țări precum China își susțin propriii producători auto cu resurse masive, industria lider a Germaniei a fost smulsă de sub picioare – cu consecințe dezastruoase pentru întreaga infrastructură industrială. Iar scăderea cumulată de 22% a producției de la anul record 2018 este un semnal de alarmă major – o expresie a unei depresiuni economice care nu numai că pune industria în genunchi, dar și împinge rezervele fondurilor de asigurări sociale într-o spirală a datoriilor. 

Această criză economică severă duce la o tulburare socială masivă, creând fapte fără a ține cont de realitatea economică. Are potențialul de a provoca tulburări sociale grave. O criză socială de proporții istorice începe exact în momentul în care obligațiile statului - fie că este vorba de plata pensiilor, asigurarea unui nivel minim de trai sau asistența medicală de bază - nu mai pot fi îndeplinite în mod fiabil și cu o calitate acceptabilă.

Germania s-a depășit în toate privințele: ca presupusă agenție globală pentru bunăstare și, în același timp, ca pionier al unei economii de vis verde, care se dovedește acum a fi ceea ce a fost dintotdeauna: o iluzie nerealistă.

Alte stiri din Externe

Ultima oră