Platforma Flightradar24 a contrazis într-un mesaj pe X afirmațiile autorităților UE si ale Bugariei potrivit cărora avionul care o transporta pe președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, ar fi fost afectat de bruiajul semnalului GPS de către Rusia. În timp ce media și autoritățile europene susțin că o presupusă interferență rusească a GPS-ului a forțat aeronava să zboare în cerc timp de o oră, folosind metode de navigație alternative, Flightradar24, o autoritate recunoscută în urmărirea zborurilor, raportează o diferență minimă de timp și un semnal GPS funcțional. Această contradicție ridică întrebări despre adevărata natură a evenimentului și despre influența politicului asupra interpretării datelor, într-un context tensionat al relațiilor dintre UE și Rusia.
Pe 1 septembrie 2025, presa internațională și oficiali ai Uniunii Europene au relatat că avionul președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, ar fi fost ținta unei presupuse interferențe rusești a semnalului GPS în timpul zborului spre Plovdiv, Bulgaria. Potrivit acestor surse, aeronava ar fi fost nevoită să survoleze în cerc deasupra aeroportului timp de aproape o oră și să recurgă la metode de navigație alternative pentru aterizare. În schimb, datele prezentate de platforma Flightradar24, specializată în monitorizarea traficului aerian, contrazic parțial această versiune, alimentând dezbateri privind amploarea reală a incidentului.
Vedem relatări în presă despre interferențe GPS care ar fi afectat avionul care o transporta pe Ursula von der Leyen la Plovdiv, Bulgaria. Unele surse susțin că aeronava ar fi rămas într-un holding pattern timp de o oră.
Acesta este ceea ce putem deduce din datele noastre:
Zborul era programat să dureze 1 oră și 48 de minute, dar a durat efectiv 1 oră și 57 de minute.
Transponderul aeronavei a raportat o calitate bună a semnalului GPS de la decolare până la aterizare.
a scris FlightRadar24 pe X
Potrivit postării de pe X a Flightradar24, zborul, realizat cu un avion Dassault Falcon 900LX, avea o durată programată de 1 oră și 48 de minute, dar a durat efectiv 1 oră și 57 de minute – o diferență de doar 9 minute. Mai mult, transponderul aeronavei a raportat o „calitate bună a semnalului GPS” de la decolare până la aterizare, sugerând că sistemul de poziționare globală a funcționat normal. Imaginea atașată postării arată un pattern de zbor care include un cerc deasupra Plovdiv, dar acest lucru ar putea indica o manevră de precauție, nu neapărat o problemă gravă.
Relatările media și poziția UE
Pe de altă parte, publicații precum BBC, The Guardian și Financial Times, alături de oficiali europeni, au prezentat o versiune dramatică a evenimentului. Se afirmă că interferența GPS, atribuită Rusiei, a dus la o întârziere de aproximativ o oră, aeronava fiind nevoită să apeleze la hărți de hârtie sau alte sisteme de navigație pentru aterizare. Purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene, Arianna Podesta, a confirmat incidentul, sugerând că autoritățile bulgare suspectează o acțiune deliberată a Rusiei, în contextul tensiunilor legate de Ucraina. Postările de pe X amplifică povestea, vorbind despre o posibilă tentativă de asasinat și utilizarea hărților de hârtie, ceea ce adaugă un ton senzaționalist.
Discrepanța dintre datele tehnice și relatarea oficială sugerează că presa și unele declarații ale Uniunii Europene ar fi putut exagera sau chiar denatura grav incidentul. În realitate, datele tehnice arata ca zborul Ursulei von der Leyen a durat 1 oră și 57 de minute, doar 9 minute peste durata programată, iar GPS-ul a funcționat normal pe tot parcursul.
Această diferență poate fi explicată prin mai multe cauze tehnice sau de interpretare: fenomenul de „spoofing” al GPS-ului, care poate transmite date false fără ca transponderul să le raporteze ca problemă, modul diferit de calcul al întârzierii de către Flightradar24 versus accentul pus de presă pe timpul petrecut în cerc, sau deciziile de precauție luate de piloți ori controlorii de trafic aerian. Totuși, în acest caz, narațiunea dramatică prezentată publicului pare mai degrabă o amplificare politică sau o dezinformare decât un eveniment tehnic real.
Există precedente de interferențe GPS raportate în regiune, cum ar fi incidentul din martie 2024 cu avionul RAF al fostului secretar britanic al Apărării, Grant Shapps, sau creșterea bruiajelor raportată de Bulgaria din 2022. Uniunea Europeană analizează măsuri preventive, inclusiv lansarea de sateliți suplimentari și sancțiuni împotriva companiilor implicate, însă în cazul zborului Ursulei von der Leyen, datele concrete indică o diferență minoră de 9 minute, în contrast cu scenariul alarmist prezentat oficial și în presă.
Până la accesarea jurnalelor de bord și a înregistrărilor controlului aerian, incidentul rămâne un exemplu clar de discrepanță între realitatea tehnică și interpretarea politică, ridicând întrebări privind obiectivitatea relatărilor publice.
We are seeing media reports of GPS interference affecting the plane carrying Ursula von der Leyen to Plovdiv, Bulgaria. Some reports claim that the aircraft was in a holding pattern for 1 hour.
— Flightradar24 (@flightradar24) September 1, 2025
This is what we can deduce from our data.
* The flight was scheduled to take 1 hour… pic.twitter.com/qiSNfCTJtZ



