Atuul românilor, în ochii expaţilor: simţul umorului

27 Apr 2015
Atuul românilor, în ochii expaţilor: simţul umorului
La 25 de ani de la căderea Cortinei de Fier, Target Executive Search și CEU Business School au realizat un studiu în rândul expaţilor din Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia. Studiul a fost demarat în 2009, iar anul trecut a fost repetat pentru a analiza eventuale modificări. 889 de expaţi și 219 manageri locali și-au expus punctul de vedere, mulțumirile și nemulţumirile.
Concluzia jurnaliştilor de la cotidianul austriac Die Presse”, după analizarea studiului, este că nimic nu s-a schimbat în aceste ţări. „Nimic nou în est. După 25 de ani de la căderea Cortinei de Fier, totul a rămas la fel, Noua generație se hrăneşte cu aceleași stereotipuri, notează sursa citată.
Ei atrag atenția că există și o parte pozitivă. „Toți expaţii trăiesc și muncesc cu plăcere în țara în care se află acum. Se bucură de spațiul economic dinamic și activ în Polonia, de sistemul de lucru bine structurat în Cehia și Slovacia, de echipele cu înaltă calificare în Ungaria, de egalitatea şanselor pentru femei în special în Bulgaria și Cehia, dar și de un criteriu deosebit de relevant în afaceri- puterea simţului umorului din România.

 Manager, nu șef

Loc pentru mai bine există destul, mărturisesc expaţii, chiar dacă studiul se bazează pe declaraţii individuale calitative și nu neapărat pe cifre cantitative. În topul preferinţelor personale se află înțelegerea comună a termenului de leadership.
Bulgarii preferă mult mai putin managerii, decât şefii. „La un anumit nivel, ei au impresia că este suficient să dea şi să primească ordine și apoi să se odihnească. Ei pierd imaginea de ansamblu și nu înțeleg rolul managerului, povestește un belgian.
Un expat britanic se plânge că se luptă cu morile de vânt în combaterea corupţiei și birocraţiei în Cehia. În colaborarea de acolo, el duce lipsa iniţiativei și a independenței angajaţilor, deși pregătirea lor este foarte bună.
Un expat francez este nemulţumit că în Polonia colegii sunt preocupaţi de invidie și orgolii personale, iar acțiunile lor sunt marcate de o mentalitate materialistă. „Este deranjantă absenţa oricărei culturi a serviciului. Managerii slovaci nu au nici o orientare către client. Ei acţionează doar cât consideră ei că este necesar, iar acest lucru nu este suficient”, se plânge un expat danez. (
I.D)

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră