Conferința Episcopilor Catolici din Germania a publicat o linie directoare pentru școli intitulată „Creați, răscumpărați și iubiți”, încurajând educatorii să abordeze identitatea sexuală în cadrul lecțiilor, conform Disclose
Profesorilor li se recomandă să reprezinte diverse orientări sexuale și să încurajeze o reflecție critică asupra rolurilor de gen. Documentul încurajează respectul față de „elevii queer” și promovează utilizarea unui limbaj incluziv.
De asemenea, sugerează ca școlile să comunice statutul lor de „școli ale diversității” și să reevalueze normele tradiționale de gen. Ghidul a atras critici pentru că ar putea submina învățăturile catolice fundamentale privind sexualitatea și genul.
Ghidul publicat acum relevă faptul că Conferința Episcopilor Catolici din Germania se îndepărtează din ce în ce mai mult de învățăturile fundamentale ale Bisericii Catolice și ale Bibliei în ghidurile sale pentru școli.
Primul a fost publicarea unui raport privind gestionarea cazurilor de abuz în dioceza Trier, unde cardinalul Reinhard Marx (acum la München) a fost episcop între 2002 și 2007, iar episcopul Georg Bätzing (acum președinte al Conferinței Episcopilor Catolici din Germania) a fost vicar general între 2012 și 2016.
Al doilea a fost publicarea unor orientări pentru școlile catolice privind „recunoașterea diversității identităților sexuale”, a căror versiune preliminară ar fi provocat dezacorduri între episcopi.
„Vechi obiceiuri” în Trier
În 2010, Biserica din Germania a fost cuprinsă de o criză a abuzurilor care a determinat peste 100.000 de catolici să se despartă oficial de Biserică în fiecare an, timp de 15 ani, anunță PillarCatholic
În 2019, cardinalul Marx, pe atunci președinte al conferinței episcopale, a anunțat lansarea „căii sinodale”, o inițiativă care reunește episcopi și laici selectați pentru a discuta schimbările în învățătura și practica Bisericii.
Organizatorii căii sinodale au insistat că obiectivul principal al acesteia era să se asigure că abuzurile nu se vor mai repeta niciodată la o asemenea scară în Biserica Catolică din Germania.
Inițiativa s-a încheiat oficial în 2023 cu 150 de pagini de rezoluții care includeau apeluri pentru diaconițe, o reexaminare a celibatului preoțesc, predicarea laicilor la liturghii, un rol mai important al laicilor în selectarea episcopilor și o revizuire a Catehismului Bisericii Catolice cu privire la homosexualitate.
Liderii căii sinodale au susținut că toate rezoluțiile – oricât de disparate păreau – aveau scopul comun de a reduce abuzurile. Minoritatea participanților care s-au opus tendinței liberalizatoare a Calea Sinodală au declarat că au fost făcuți să se simtă ca și cum ar fi apărat crimele clericale.
Marx, care este și coordonatorul Consiliului pentru Economie al Vaticanului, și-a oferit demisia din funcția de arhiepiscop de München și Freising în 2021, spunând că dorește „să împărtășească responsabilitatea pentru catastrofa abuzurilor sexuale comise de oficialii Bisericii în ultimele decenii”. Papa Francisc a respins demisia sa, dar Marx a fost lăudat în unele cercuri pentru gestul său.
La 30 octombrie 2025, Marx a emis o declarație în care recunoștea criticile aduse modului în care a gestionat cazurile de abuz în calitate de episcop de Trier.
Raportul de 139 de pagini, întocmit de cercetătorii de la Universitatea din Trier, a concluzionat că Marx nu a fost informat despre toate cazurile când a fost instalat în funcție în 2002. Sub conducerea sa, dioceza nu a comunicat în mod adecvat cu forțele de ordine, a adoptat „vechile obiceiuri de «indulgență pastorală»” față de făptași și a oferit asistență concretă victimelor în doar două cazuri.
Reflectând asupra raportului, Marx a spus că i-a devenit din ce în ce mai clar „că, în timpul mandatului meu de episcop de Trier, nu am perceput problema violenței sexuale și a abuzului sexual în mod cuprinzător și clar, așa cum ar fi fost potrivit”.
„Sunt conștient că acțiunile conducerii diecezei de Trier în timpul mandatului meu nu au fost întotdeauna atât de clare pe cât mi-aș dori din perspectiva de astăzi”, a spus el.
„Cu cunoștințele pe care le am astăzi, aș face, desigur, unele lucruri diferit, și într-adevăr acționăm diferit astăzi. Acest lucru se aplică în special celor afectați direct și indirect. Regret profund acest lucru și cer iertare celor pe care nu i-am tratat în mod corect”.
Raportul a evaluat mai favorabil mandatul succesorului lui Marx la Trier, episcopul Stephan Ackermann, care continuă să conducă dieceza. Dar, în ciuda îmbunătățirilor constatate în gestionarea cazurilor de abuz sub conducerea lui Ackermann, raportul a formulat și critici.
Raportul menționează că sub conducerea lui Ackermann, care a supravegheat răspunsul conferinței episcopilor germani la cazurile de abuz din 2010 până în 2022, dieceza a procesat cazurile lent, a comunicat deficitar, a permis infractorilor condamnați să continue să lucreze în roluri pastorale și nu a reușit să facă lumină asupra eșecurilor comise sub episcopii anteriori. Raportul l-a criticat, de asemenea, pe Ackermann pentru că a dezvăluit numele unei victime – care ceruse un pseudonim – în timpul unei întâlniri online a angajaților diecezei.
Într-o declarație din 30 octombrie, Ackermann a spus: „Nu pot decât să cer iertare pentru noua durere pe care eu sau colegii mei am cauzat-o victimelor violenței sexuale din dieceza noastră prin acțiunile sau inacțiunile noastre. Este decizia lor dacă ne vor acorda această iertare”.
Episcopul Bätzing, care i-a succedat lui Marx în funcția de președinte al conferinței episcopale în 2020, a fost menționat de 31 de ori în raportul Trier. Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere că a jucat un rol important în dieceză în calitate de vicar general între 2012 și 2016, când a fost numit episcop de Limburg.
Însă, întrucât raportul s-a concentrat pe Marx și Ackermann, acesta nu a oferit o evaluare detaliată a deciziilor lui Bätzing. Raportul a menționat că acesta a servit într-o „fază mai calmă” a crizei abuzurilor din dioceza Trier și nu a oferit critici directe la adresa rolului său, care a constat în principal în executarea deciziilor lui Ackermann.
Bätzing nu a făcut niciun comentariu imediat cu privire la raport. Dar Regina Einig, o jurnalistă germană critică față de calea sinodală, a susținut într-un editorial din 31 octombrie pentru ziarul Die Tagespost că nici Marx, nici Bätzing nu au ieșit din studiu „ca figuri ale unei Biserici centrate pe oameni, cu atât mai puțin ca figuri catolice de avangardă”.
„Jocul de rol sinodal nu ajută pe nimeni”, a scris ea.
Conferința episcopilor a publicat în cele din urmă documentul pe 31 octombrie. Titlul provizoriu, „Creați, modelați și iubiți – Vizibilitatea și recunoașterea diversității identității sexuale în școli”, a fost ușor modificat în „Creați, răscumpărați și iubiți – Vizibilitatea și recunoașterea diversității identității sexuale în școli”.
În introducerea textului de 48 de pagini, episcopul Heinrich Timmerevers a spus că acesta are scopul de a oferi orientări pedagogice și pastorale, mai degrabă decât „o analiză moral-teologică cuprinzătoare și o evaluare a diversității identităților sexuale și a stilurilor de viață asociate ale persoanelor queer în școli (tineri, profesori și părinți)”.
Timmerevers, președintele comisiei episcopale pentru școli, a scris: „Punctul de plecare pentru aceasta este recunoașterea faptului că școala trebuie să fie un loc în care copiii și tinerii găsesc protecție împotriva discriminării și devalorizării personale, un loc în care se simt acceptați în dezvoltarea lor individuală și, în același timp, învață să îi accepte pe ceilalți”.
„Școlile catolice trebuie să fie locuri în care conștiința de sine și dezvoltarea holistică sunt aprofundate, în special din perspectivă creștină. Și, desigur, școlile catolice și educația religioasă ar trebui să fie locuri care oferă sens și interpretare ca o invitație de a crede în Dumnezeu, care a mântuit lumea în Isus Hristos. Bineînțeles, invitația la credință nu poate fi decât o invitație care se întâlnește cu un mare respect pentru libertatea celor invitați”.
Documentul a prezentat cinci linii directoare – promovarea dezvoltării holistice, respectarea demnității umane, promovarea justiției, asumarea responsabilității și menținerea „întrebării despre Dumnezeu în viață” – precum și recomandări specifice pentru elevi, profesori, educatori religioși, lucrători pastorali și conducători școlari. Documentul s-a încheiat cu un glosar de termeni, precum „heteronormativitate”, „familie curcubeu” și „autodeterminare sexuală”.
Având în vedere diferențele aparent puternice dintre episcopi înainte de publicarea textului, va fi interesant să vedem cum vor reacționa prelații individuali la acesta.
Diecezele germane au rămas profund divizate după ce, în aprilie, a fost publicat un document care oferea îndrumări privind binecuvântarea cuplurilor de același sex. În timp ce unele dieceze au adoptat textul, altele l-au resping, argumentând că acesta depășea declarația Vaticanului Fiducia supplicans.
Va provoca documentul privind școlile o divizare similară, unele dieceze promovând textul în școlile lor, în timp ce altele se vor distanța de acesta? Vor promova unii episcopi „Creat, răscumpărat și iubit”, în timp ce alții vor susține textul Vaticanului din 2019 „Bărbat și femeie i-a creat”, care a adoptat un ton mai critic față de „problema teoriei genului în educație”?



