Şapte paşi pentru o afacere de familie de succes

07 Mai 2015
Şapte paşi pentru o afacere de familie de succes
Două treimi din companiile care activează la nivel global sunt afaceri de familie care asigură între 50% şi 80% din locurile de muncă. De succesul acestor firme, fie că sunt mari sau au doar câteva zeci de angajaţi, depinde soarta economiei mondiale şi bunăstarea a milioane de familii. Un studiu realizat de EY arată că „afacerile de familie de succes rămân antreprenoriale şi dedicate inovării şi se concentrează pe creştere prin formarea de noi talente”.

„În general, companiile au reuşit să rămână antreprenoriale şi dedicate inovării. Chiar şi cele mai vechi afaceri de familie incluse în studiu, aflate la a noua generaţie, au rămas dedicate acestor două principii. Astfel, aceste companii îşi onorează moştenirea antreprenorială fara a rămâne blocate în trecut, și evoluează conform noilor condiții ale industriei în care activează. De asemenea, având în vedere faptul că 64% dintre companiile studiate prevăd că se vor extinde pe alte pieţe în 2015, este evident faptul că sunt foarte orientate spre creştere”, a declarat Alexandru Lupea, partener în cadrul Departamentului de audit financiar și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

Iată care sunt paşii pe care companiile de succes îi fac pentru a avea o afacere prosperă.

1. Afacerile de familie de succes acordă importanţă succesiunii!
87% din respondenţi au identificat în mod clar cine este responsabil pentru procedurile de succesiune, ceea ce înseamnă că procesele de gestionare a tranziției, şi a posibilelor urgenţe apărute în acest proces, sunt bine stabilite.

2. Afacerile de familie promovează femeile în poziţii de conducere
La nivel global, 70% dintre respondenţi iau în considerare numirea unei femei ca viitor CEO. În medie, cinci femei ocupă poziţii manageriale de top în cadrul companiei, iar patru sunt în curs de pregătire pentru poziţii de leadership. Mai mult de jumătate dintre afaceri (55%) au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie.

3. La nivel de guvernanţă, familia e pe primul loc
Majoritatea firmelor respondente (90%) dispun de un consiliu funcțional de directori, iar cele mai multe dintre aceste consilii includ membri de familie. Aproape jumătate dintre consilii (48,6%) sunt compuse exclusiv din membri de familie, şi doar 28% dintre ele au în cadrul lor un număr egal sau mai mare de membri cu drept de vot care nu fac parte din familie.

4. Comunicarea şi disputele constructive duc la o afacere sănătoasă
90% dintre participanții la studiu afirmă că se întâlnesc cu regularitate cu familia sau cu acţionarii pentru a discuta problemele de afaceri, iar 64% dispun de un consiliu de familie care se întruneşte cu regularitate.

5. Brandingul afacerii de familie generează încredere
76% la sută dintre respondenţi declară că își poziționează business-ul ca afacere de familie în materialele publicitare, pe site-urile web, în social media, comunicate de presă şi/sau alte materiale promoţionale.

6. Sustenabilitatea este apreciată de afacerile de familie
Respondenţii au declarat că apreciază şi implementează practicile de responsabilitate socială corporativă (CSR) şi sustenabilitate, peste 50% afirmând că sunt dedicaţi practicilor CSR, iar un impresionant procent de 81% sunt angajaţi în acte filantropice. În plus, 85% dintre companii dispun de un cod de etică, 47% operează o fundaţie şi 37% afirmă că îşi vor creşte activităţile filantropice în 2015.

7. Riscurile informatice nu sunt neglijate
Cei mai mulţi respondenţi (75%) declară că au multă şi foarte multă încredere în faptul că afacerea lor abordează eficient problema riscurilor informatice. 85% dintre respondenți afirmă că se aşteaptă la o creştere a cheltuielilor pentru protecţia informatică. 25% dintre liderii de afaceri de familie nu ştiu cum le pot afecta riscurile informatice afacerea pe care o conduc. Dintre cei care conştientizează riscurile informatice, 55% cred că aceste riscuri sunt moderate sau mari.
 

Alte stiri din Business

Ultima oră