Schimbări Cod Rutier. Claxonezi în trafic ca un disperat?- Vezi ce ţi se poate întâmpla!

22 Ian 2016 | scris de Mara Răducanu
Schimbări Cod Rutier. Claxonezi în trafic ca un disperat?- Vezi ce ţi se poate întâmpla!

 Proiectul privind Codul Rutier, depus la Senat şi care va intra în dezbatere în noua sesiune parlamentară, prevede faptul că şoferilor le este interzis "să folosească în mod nejustificat sau abuziv mijloacele de avertizare sonoră" (articolul 137, punctul 16).

Mai mult, la articolul 110, se prevede că "dispozitivele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 de metri faţă de cei cărora li se adresează, pe o perioadă de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să-i oblige pe aceştia să execute manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei". Proiectul interzice totodată semnalizarea cu dispozitivele de avertizare sonoră în zonele de actiune a indicatorului "Claxonarea interzisă".

 

pol rutiera claxon

Practic, prin proiectul noului Cod Rutier, parlamentarii propun ca şoferii care claxonează excesiv în trafic să rămână fără permis. Propunerea este destul de controversată pentru că poliţiştii nu au niciun instrument obiectiv prin care să poată determina claxonarea abuzivă în trafic. Fapta este imposibil de dovedit şi nici măcar semnatarii proiectului nu ştiu cum ar putea fi pusă în aplicare.

"Una este să îi dai un claxon scurt şi alta este să claxonezi până îl scoţi pe cel din faţă din sărite", a declarat deputatul Oana Manolescu, unul dintre iniţiatori, pentru Digi 24, fără a putea lămuri cum poate dovedi un poliţist abuzul comis de şofer. Proiectul de lege urmează să intre în dezbatere în sesiunea care va începe la 1 februarie.

 

Citiţi şi: http://www.mariustuca.ro/actualitate/22944-modificarea-codului-rutier,-blocat%C4%83

 

claxon 2

 

Sancţiuni şi pentru şoferii agresivi 

Proiectul pentru un nou Cod Rutier depus la Senat şi iniţiat de 40 de parlamentari de la toate partidele defineşte şi sancţionează şoferii „agresivi” în trafic. Astfel, se majorează sancţiunile pentru principalele cauze ale accidentelor rutiere, în opinia iniţiatorilor. Cei care, de exemplu, schimbă succesiv benzile de circulaţie pentru a depăşi coloanele, demarează în trombă, claxonează excesiv sau circulă cu maşina, temporar, pe trotuar vor risca amenzi până la o mie de lei, respectiv între 6 şi 8 puncte amendă.

 

Un studiu realizat în 2010 de Institutul de Prevenire şi Psihosociologie arată că 80% dintre şoferi sunt agresivi la volan. Studiul arată şi că 50% dintre românii cu carnet de conducere recunosc că au abuzat de flash-uri şi de claxoane, 21% că au agresat verbal pe altcineva în trafic, iar 13% spun că au recurs la gesturi obscene. Nici la condus nu se descurcă foarte bine. Aproape 60% dintre români vorbesc la telefon fără hands-free, jumătate dintre ei nu respectă distanţa regulamentară dintre maşini, iar peste 40% conduc obosiţi sau mănâncă la volan. Nu este prima data când se discută despre înăsprirea pedepselor pentru şoferii agresivi la volan. Vom vedea dacă de această dată se va fructifica şi în practică nu doar în terorie. Sau prin proiecte de legi uitate prin sertare.

Potrivit proiectului de lege, comportamentul agresiv la volan (manevre interzise) se manifestă prin:

– schimbatul succesiv al benzilor pentru depășirea coloanelor
– demarat în trombă, cu scrâșnit de roți
– claxonat repetat
– circulația cu viteză nejustificat de mică, pe altă bandă, în afară de prima
– frânarea bruscă la revenirea pe bandă
– mersul cu spatele în scopul intimidării participanților la trafic
– derapaje controlate
– mersul unei mașini pe trotuar
– mersul cu motocicletă pe o roată

soferi agresivi volannn

Sancţiuni sunt prevăzute şi pentru oprirea neregulamentară a vehiculului pe prima bandă blocând deplasarea vechiculelor aflate în spate, care au dreptul de a vira la dreapta la culoarea roşie a luminii semaforului; conducerea unui vehicul care poluează fonic, peste norma stabilită de regelemntările în vigoare, din cauza eliminării amortizoarelor fonice din tobă sau a utilizării unor astfel de amortizoare neomologate; efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; frânarea bruscă la revenirea pe bandă, imediat după ce conducătorului unui vehicul a efectuat o depăşire a unui vehicul; depăşirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din faţă a coloanei. Amenzile pentru aceste situaţii sunt cele din clasa a III-a (de la 6 la 8 puncte amendă) şi aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile. În ceea ce priveşte clasele de sancțiuni, acestea vor fi 6, şi nu 5, ca în prezent.

CLASELE DE AMENZI

Un punct amendă este 10% din salariul minim brut pe economie, adică 125 lei de la 1 mai.

– clasa I – 2 -3 puncte amendă (250 lei – 375 lei)
– clasa II – 4 -5 puncte amendă ( 500 lei – 625 lei)
– clasa a III a – 6 – 8 puncte amendă (750 lei – 1.000 lei)
– clasa a IV a – 9 – 20 puncte amendă (1,125 lei – 2.500 lei)
– clasa a V a – 21- 50 puncte amendă (2.625 lei – 6.250 lei)
– clasa a VI a – 51 – 100 puncte amendă (6.375 lei – 12.500 lei)

 

Citiţi şi: http://www.mariustuca.ro/actualitate/22731-an-nou,-cod-rutier-nou-2

 

OBŢINEREA PERMISULUI, MAI DIFICILĂ?

De la 1 ianuarie 2016 , obţinerea permisului pentru viitorii şoferi ar putea fi mai dificilă. Mai exact, o Directivă din 2014 prevede ca șoferii să obțină un aviz care să ateste dacă suferă, sau nu, de apnee moderată în somn, de tip obstructiv. Aşadar, autoritățile vor fi obligate să schimbe legislația, astfel încât, pe lângă testarea psihologică sau examenul oftalmologic, șoferii să fie verificați dacă nu au un crescut de a adormi la volan, cauza multor accidente rutiere.

 

Şi sforăitul ar putea schimba Codul Rutier...

O Directivă Europeană, care trebuie asimilată și de legislația română până la sfârșitul lui 2015, prevede că autoritățile statului trebuie să ia măsuri pentru modificarea Codului Rutier în ceea ce privește eliberarea permiselor de conducere. Mai exact, noile prevederi îi vizează, nici mai mult, nici mai puţin, decât pe şoferii care... sforăie şi care vor avea nevoie de un aviz autorizat de la medici pentru reînnoirea sau eliberarea permisului de conducere. Conform documentului, persoanele care suferă de apnee (n.r. -oprire temporară a respirației în somn, caracterizată prin sforăit puternic) nu vor mai putea aplica pentru obținerea permisului auto dacă nu-și rezolvă problemele de sănătate.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră