Procurorul general vorbeşte despre existenţa unui protocol de colaborare între ministerul Public şi serviciile de informaţii

20 Ian 2017
Procurorul general vorbeşte despre existenţa unui protocol de colaborare între ministerul Public şi serviciile de informaţii

Luju.ro a publicat o înregistrare audio,  din cadrul unei şedinţe a Consiliului Superior al Magistraturii, în care procurorul general al României, Augustin Lazăr, declară că a existat un protocol între magistraţi şi serviciile de informaţii, în vederea constituirii unor echipe mixte care să colaboreze la elaborarea dosarelor. 

Augustin Lazăr le-a spus membrilor CSM că a pus punct acestui protocol, în momentul în care a preluat şefia ministerului Public, pentru că implicarea ofiţerilor de informaţii în anchete penale este interzisă prin legea .303/2004.

Declaraţiile lui Augustin Lazăr consfinţesc, în mod aproape oficial, existenţa a ceea ce media a definit în ultimii ani ca fiind celebrul "binom" - implicarea serviciilor secrete în cercetări penale.

Admiterea existenţei acestui protocol între magistraţi şi servicii, ar trebui să conducă la formarea unei comisii parlamentare care să stabilească cât de mult au penetrat serviciile sistemul judiciar, câţi judecatori şi câti procurori se fac vinovaţi de acceptarea intrării în colaborare cu serviciile de informaţii, în condiţiile în care Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor interzice acestora să fie informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii, sub sancţiunea excluderii din magistratură.

Un alt aspect interesant este faptul că Augustin Lazăr menţionează public existenţa acestui protocol secret semnat între procurori şi serviciile de informaţii, la aproape patru luni de la instalarea sa în funcţie, în 28 octombrie 2016.

________________________________

Expunerea procurorului general al României, Augustin Lazăr, în şedinţa CSM din data de 18.01.2017, publicată de luju.ro

"Este adevarat ca a existat un protocol care nu mai exista. Cred ca este si o lipsa a mea, care nu am comunicat, nu am facut mare caz atunci cand am preluat mandatul, sa spun: 'Nu mai exista niciun protocol care sa prevada comisii mixte sau echipe mixte sau nu stiu ce'. A existat un protocol in care se discuta despre echipe operative intre Ministerul Public si serviciile de informatii, insa eu mereu mi-am pus urmatoarea problema: acest protocol nu exista, eu nu mi l-am insusit si nu mergem inainte cu astfel de inginerii, sa zic asa, pentru ca ele nu se gasesc in Codul de procedura penala, Doamne Dumnezeule... Noi anchetam, iar dumneavoastra judecati dupa Codul de procedura penala. Nu exista nimic altceva care sa se numeasca echipa mixta sau nu stiu ce.

Cine a deschis cursul de criminalistica a putut vedea cu usurinta... acum, o sa va cer scuze, eu sunt titularul unui curs de criminalistica, procurorul este cel care coordoneaza o echipa alcatuita din ofiteri ai politiei judiciare. Ofiterii politiei judiciare sunt, potrivit legii, abilitati sa efectueze acte de urmarire care sunt apte, au caracter legal, pot fi prezentate in fata judecatorului, se pot administra probe si sunt luate de mijloace de probe pentru a se da o solutie intr-un dosar. Procurorul nu face parte din echipa, procurorul este coordonatorul, scrie in Codul de procedura penala, conduce si coordoneaza activitatea politiei judiciare. El nu se confrunta cu niciunul dintre membrii din echipa de ofiteri ai politiei judiciare. Ea este alcatuita strict din acei ofiteri. Cine vine din exterior cu mapa la subtioara pentru a aduce informatii acelor care lucreaza nu are ce se adresa nici ofiterilor politiei judiciare pentru ca nu are abilitarea de a efectua impreuna cu ei acte de urmarire penala, ci celui care conduce si coordoneaza aceasta activitate.

Se poate discuta de o echipa daca ne asezam la masa si ei vin cu mapa si ne prezinta mapa activitatii informative din care rezulta anumite infractiuni ca orice alta institutie. Orice institutie, orice functionar public, daca afla despre savarsirea unei infractiuni trebuie sa sesizeze organele competente. Dar nu are ce cauta, si eu as zice ca lucrurile astea mie mi-au fost foarte clare nu de atunci, eu fac de mult timp activitate de urmarire penala, nu are ce cauta operatorul de informatii sa imi conduca ofiterii mei pentru ca eu le spun ce au de facut, si le spun in scris si motivat cum spune Codul de procedura penala, si nu are nici ce sa ma conduca pe mine procuror, in afara de cazul ca, Doamne fereste, eu comit o infractiune. Asa ca imi pot imagina ca a fost o comisie mixta, nu stiu ce si cum, ca si eu as dori sa stiu, dar poate Inspectia Judiciara sa afle de vreo comisie de asta mixa ca a facut cumva anchetele, ca a facut altcineva acte de urmarire in afara ofiterului abilitat si ca a semnat actele prin care a dat dispozitii procesual penale altcineva decat procurorul care trebuia sa o faca.

Eu imi doresc sa va asigur ca sub mandatul meu, de cand mi-am luat acest mandat, am discutat cu colegii mereu: 'daca doriti sa fiti magistrati ai Ministerului Public si doriti sa fiti luati in serios, urmariti-va, supravegheati-va ofiterii de politie judiciara cu ceea ce fac ei, dar sa stiti pas cu pas, si nici nu va substituiti actelor lor, decat in situatiile in care sunt niste cauze mai complexe unde vedem ca politia are dificultati si acolo procurorul personal intra si face un act de urmarire penala'. Dar nu are ce face sa se substituie, si mereu i-am incurajat: 'indepliniti-va atributiile de magistrati ai Ministerului Public pentru ca voi raspundeti de drepturile fundamentale si de ansamblul procesual penal al dosarului'.

In acest context, nu vad locul acestei comisii mixte! Care ce sa faca aceasta comisiei mixta? Nu are ce... Mai ales acum... noi suntem privilegiati ca avem un nou cadrul legal prin care ne arata foarte clar ca ofiterii de informatii nu au atributii nici macar in materie de interceptari, de supravegheri operative, etc., decat in cazul in care avem de-a face cu infractiuni specifice, la securitatea nationala, terorism si alte chestiuni de acest mod. Si, in rest, fiecare procuror care crede, este convins ferm ca este magistrat al Ministerului Public trebuie sa isi conduca anchetele, sa isi conduca ofiterii politiei judiciare si sa nu permita nimanui sa intre in acest spatiu de care el raspunde personal. Aaa, incalca institutional, se trimit prin posta sau vine reprezentantul operatorului de informatii cu mapa la subtioara si prezinta conducerii unitatii ce date cred ei ca au relevante pentru a se desfasura o ancheta. In rest, numai de bine!".

________________________________

Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor:
"Art. 7 - (1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot fi lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii.

(2) Persoanele prevazute la alin. (1) completeaza, anual, o declaratie autentica, pe propria raspundere potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii.

(3) Consiliul Suprem de Aparare a tarii verifica, din oficiu sau la sesizarea Consiliului Superior al Magistraturii ori a ministrului justitiei, realitatea declaratiilor prevazute la alin. (2).

(4) Incalcarea dispozitiilor alin. (1) conduce la eliberarea din functia detinuta, inclusiv cea de judecator sau procuror".

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră