Ungaria își manifestă din nou rolul de placă turnantă între Est și Vest, prin transformarea în mare hub a aeroportului din capitala sa.
Dacă China avea de mulți ani o legătură directă cu Ungaria prin care și-a crescut influența în mod tacit, acum și USA și-a refăcut această legătură prin deschiderea rutei directe din Philadelphia către Budapesta
Spre deosebire de Ungaria, România ca un yesmen adevărat care este nu mai are din 2003 cursa către Beijing deși comunitatea chinezească este de câteva ori mai mare decât cea de la Budapesta! În ceea ce privește relația cu USA, după două zeci de ani de lipsă totală, există o singură cursă directă Otopeni-New York, operată însă nu de compania națională ci de una moldovenească HiSky de tip ultra low cost. Ca așa-i în tenis, vorba nemuritorului Toma Caragiu!
Vin americanii ? Da, dar nu la noi!
Bunicii și părinții noștri au trăit o viață privind cerul, unii chiar din închisorile comuniste, așteptându-i pe americanii care s-au încăpățânat să nu vină niciodată. Si cu toate astea am avut o speranță cu programul VISA WAVER, speranță călcată în picioare by the Raging Bull named Donald Trump prin anularea lui exact înainte de finish!
Zilele acestea compania aeriană American Airlines a anunțat deschiderea unei rute directe noi, începând din 21 mai 2026 între Philadelphia și Budapesta.
Mai mult , compania deschide și o nouă rută spre Praga, marcând astfel intrarea companiei aeriene americane pe două piețe central-europene anterior nedeservite de către aceasta.
Din nou devine absolut de neînțeles decizia americanilor de a ocoli din nou România, în condițiile în care aici există o puternică prezență militară, un puternic interes economic, un bazin demografic important și mult mai numeros decât cel maghiar.
Prin deschiderea acestei noi rute la Budapesta, American Airlines practic umple un gol notabil pe piața America de Nord-Ungaria, piața rămasă fără zboruri directe de când compania de stat poloneză LOT Polish Airlines și-a închis ruta Budapesta-New York JFK în septembrie 2022.
De atunci, guvernul Orban a acordat prioritate maximă restabilirii conectivității directe cu SUA în condițiile în care Budapesta este una din locațiile propuse pentru întâlnirea dintre Trump și Putin cu privire la războiul sau pacea din Ucraina.
Mai mult decât atât, în ciuda politicilor europene îndreptate împotriva ei, China are o conexiune directă cu Budapesta în condițiile în care Ungaria a devenit un puternic hub economic al chinezilor prin care intră mărfuri și servicii în UE.
Vedem astfel cum American Airlines, în cadrul planurilor lui Trump de refacere a hegemoniei economice mondiale, a deschis sau va deschide noi rute în Europa. Practic compania deschide, prin lansarea de zboruri zilnice sezoniere de la Dallas-Fort Worth la Atena, a cincea poartă de acces americană către capitala Greciei.
Refacerea acestor legături directe cu Grecia și Ungaria, țări în care China este puternic prezentă economic prin programul ei “ One belt, one road” devine astfel o condiție obligatorie pentru economia americană.
Romania? Care Romanie?
Ultimele declarații ale lui Orban și acțiunile maghiare antiromânești coroborate cu acțiunile UDMR-ului, mereu în guvernele României, pun semne serioase de îngrijorare în fața actualei Românii.
Deși România a avut în Consiliul European pe șefa Comisiei de transporturi a UE, în persoana Adinei Vălean, aceasta nu făcut nimic pentru asigurarea corectei concurente în aviație. Mai mult decât atât, prin motivarea aprobării cererii de acordare a ajutorului de stat pentru compania Tarom, asigurarea neafectarii pieței concurențiale, companiile Wizzair si Ryanair sunt direct avantajate pentru ca ele sunt înregistrate în țâri considerate ca fiind paradisuri fiscale.
De exemplu Wizzair este înregistrat ca operator aerian în … Malta, acolo unde impozitul este de 5% față de România unde este 16% !
Conform celor de CAPA (Centre for Aviation) preluați de prestigioasa revistă Aviation Week, piata Wizzair din România în anul 2025 era pe locul 3 în cadrul companiei cu 14,49% față de Ungaria cu doar 6,75%. Deci unde sunt banii datorați stimați guvernanți care măriți TVA-ul, tăiați pensiile, șamd?
Tot noi să plătim și alții să huzurească?
Unde-i lege e … tocmeala!
După lupte grele în Parlamentul european s-a reușit într-un final adoptarea unor măsuri de impozitare la sursa a veniturilor multinaționalelor, măsuri cerute din toți rărunchii țărilor europene considerate de mâna a doua, adică cele din Grupul de la Visegrad (din care România nu face parte!)
Volens nolens în 2024 Guvernul României a luat decizia implementării acestei decizii dar UDMR-ul a reușit fentarea ei. Noul guvern a cerut prin programul lui de guvernare impozitarea companiilor aeriene în România dar devine ciudată această dorință devreme ce există legi și directive pe care tot guvernul nu le respectă!
Nem! (Nu în limba maghiară)