APC solicită constituirea unui fond de garantare a vacanţelor!

05 Sep 2016 | scris de Magda Marincovici
APC solicită constituirea unui fond de garantare a vacanţelor!
 
Agenţiile de turism au obligaţia să înscrie în contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate cu turiştii faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei. De asemenea, în acelaşi contract trebuie arătate şi condiţiile şi termenele în care turistul poate solicita plata despăgubirilor, avertizează Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC).
În cazul în care agenţia de turism se află în imposibilitatea de a efectua repatrierea turistului, dar numai ca urmare a falimentului sau insolvabilităţii, turistul trebuie să anunţe imediat societatea de asigurare prin telefon, fax sau e-mail.

 

Ce ar trebui să ştiţi înainte de a achiziţiona un pachet de servicii turistice 

- Regulile privind pachetele de servicii turistice se aplică numai atunci când este vorba de mai multe servicii oferite împreună de un comerciant: cazare, transport, masă, agrement, atât timp cât durata acestora neîntreruptă depășește 24 de ore sau cuprind o înnoptare;
- Obțineți mai multe oferte, de la mai multe agenții de turism, care să se potrivească nevoilor dumneavoastră, pentru a putea face o comparație. Agențiile de turism au obligația să ofere anumite informații esențiale în această fază, pe lângă preț: destinația, mijloacele de transpoImagine eliminată de expeditor.rt, cazarea și clasificarea unității de cazare, serviciile de masa oferite, itinerariul etc.;
în Uniunea Europeană nu există un sistem comun de clasificare a hotelurilor, așa că ar putea exista diferențe între ceea ce se înțelege printr-un anumit număr de stele în România și un alt stat.

- Informați-vă ce este inclus exact în serviciile oferite de hotelul respectiv. Pentru hotelurile de 3 stele puteți utiliza comparatorul realizat de ECC Romania.

- Obțineți cât mai multe informații despre agenția de turism pe care doriți să o utilizați de pe internet, forumuri sau verificați activitatea financiară a acesteia pe site-ul Ministerului Finanțelor;
toate agențiile au obligația de a încheia în scris un contract de comecializare a pachetelor de servicii turistice, cu un conținut strict reglementat, și de a furniza un anumit număr de informații utile consumatorilor înainte de a pleca în călătorie;
asigurați-vă că aveți o asigurare medicală valabilă pentru toată durata călătoriei. Asigurarea poate îmbrăca fie forma Cardului European de Asigurări Sociale de Sănătate, fie forma unei asigurări medicale încheiate cu o firmă privată.

- Obțineți informații despre statul în care veți pleca în vacanță, astfel încât să nu aveți surprize: regimul pașapoartelor, regulile de circulație, cele mai importante reguli de comportament etc.

Ce ar trebui să știți în cazul în care apar probleme după plecarea în călătorie?

- Trebuie să știți că prețurile nu mai pot fi modificate în cursul celor 20 de zile care preced data plecării, iar în cazul în care acestea sunt majorate cu mai mult de 10 % puteți renunța la contract;
în cazul în care locul de cazare nu este așa cum vi s-a promis, faceți fotografii, apoi luați legătura cu managementul respectivului Imagine eliminată de expeditor.hotel pentru a depune o plângere și

- Anunțați imediat agenția de turism care v-a vândut pachetul de servicii turistice și care este obligată să găsească o soluție;
- Păstrați toate documentele: fotografii, bonuri, chitanțe, contract, pliante cu oferte etc. pentru a vă putea proba solicitările în cazul apariției unor probleme.
pentru probleme legate de transportul aerian, vedeți informațiile din cadrul temei Drepturile pasagerilor aerieni.

Ce ar trebui sa stiti in cazul in care agentia de turism intra in faliment/insolventa?

Agențiile de turism sunt obligate să încheie polițe de asigurare pentru cazul în care ar intra în faliment și să ofere informații consumatorilor despre această asigurare în cadrul contractului. Asigurați-vă că informațiile sunt în contract, astfel încât să puteți lua legătura cu societatea de asigurări, dacă apar probleme;

Societatea de asigurari are obligatia de a plati despagubirea pe baza documentelor justificative mentionate la pct. 10.6, in Ordinul 235/2001 privind asigurarea turistilor în cazul insolvabilitţtii sau falimentului agenţiei de turism, în condiţiile prezenţei poliţei de asigurare; despăgubirea se face în moneda contractului de comercializare a serviciilor turistice. În cazul în care plata de către turist a serviciilor contractate cu agenţia de turism a fost făcută în lei, despăgubirea se actualizează în funcţie de rata inflaţiei.

Turistul are obligatia de a notifica asiguratorul, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in legatura cu solicitarea adresata asiguratului privind rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmării de primire prevăzute la pct. 10.2 din ordin în cazul in care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligaţia de a transmite asiguratorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire însoţită de documentele justificative.

Despăgubirea nu poate depăşi suma achitată de turist în contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, precum ăsi sumele necesare repatrierii acestuia. Despăgubirea va fi platită în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de către asigurator a documentelor justificative de la turist. În cazul în care, după plata despăgubiriiă asiguratul plăteşte debitul către turist, acesta are obligaţia de a restitui asiguratorului despăgubirea primită, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la data primirii de la asigurat a sumelor reprezentând debitul.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră