Germania vrea sa interzică circulația mașinilor în weekend pentru a atinge obiectivele climatice

16 Apr 2024
Germania vrea sa interzică circulația mașinilor în weekend pentru a atinge obiectivele climatice

În Germania, dezbaterea privind abandonarea obiectivelor climatice se intensifică după ce ministrul Transporturilor, Volker Wissing, din Partidul Liber Democrat (FDP), a avertizat că ar putea fi obligat să impună interdicții privind circulația mașinilor pentru a îndeplini obiectivele climatice actuale. Interdicția timp de două zile pe săptămână privind utilizarea mașinii personale, precum și noile limite de viteză, sunt considerate ca parte a unui efort de reducere a amprentei de carbon a Germaniei, scrie Euractiv

Săptămâna trecută, Wissing a avertizat că ar putea fi impuse interdicții de a conduce mașini la nivel național în weekend dacă țara dorește să îndeplinească obiectivele actualei legi privind clima. Acest lucru impune ministerelor să prezinte programe de acțiune imediată în cazul în care obiectivele anuale de emisii pentru sectoarele lor respective nu sunt atinse.

„Le-am spus adevărul cetățenilor, deoarece această abordare sectorială implică că trebuie să economisim imediat 22 de milioane [tone] de echivalent CO2 [în transport] ”, a explicat el pentru postul de radio Deutschlandfunk vineri 12 aprilie.

„Și aceste 22 de milioane de tone de economii nu pot fi realizate cu o limită de viteză sau alte măsuri. Astfel de cantități pot fi economisite doar ad- hoc prin neutilizarea mașinilor și camioanelor ”, a explicat el, adăugând că interzicerea condusului în weekend ar fi necesară pentru a obține o astfel de reducere a emisiilor.

Sectorul transporturilor din Germania a ratat în mod repetat obiectivele stabilite de legea climei a țării, lege care stabilește limite anuale de emisii pe sector și solicită ministerelor responsabile să asigure respectarea acestor obiective sau să compenseze depășirile prin măsuri corective suplimentare.

Anul trecut, coaliția guvernamentală tripartită a fost de acord să reformeze în mod fundamental legea, adoptată inițial în 2019, pentru a înlocui limitele sectoriale de emisii cu un obiectiv general.

Aceasta a fost o cerere cheie din partea liberalilor FDP, care cred că emisiile legate de transport sunt responsabilitatea tuturor cetățenilor, nu a unui singur minister și care doresc să evite intervențiile litigioase în mobilitatea pasagerilor.

Partidul favorabil pieței mai spune că reducerea emisiilor ar trebui făcută acolo unde costul este cel mai mic, ceea ce înseamnă, deocamdată, în principal în alte sectoare decât transportul.

O reformă în așteptare

Cu toate acestea, reforma legii climei din Germania este în prezent blocată, o situație pentru care Wissing dă vina pe Verzi, de asemenea membrii al coaliției de guvernământ. Aceștia din urmă se tem că obiectivele la nivelul întregii economii nu sunt suficient de restrictive pentru a garanta o reducere suficientă a emisiilor.

Wissling spune că dacă reforma nu va fi adoptată rapid, va trebui să respecte regulile în vigoare, ceea ce îl va obliga să impună interdicții de circulație.

În interviul său la radio, el a spus că aceste interdicții de conducere sunt „ceea ce se vor confrunta oamenii dacă Verzii obțin ceea ce își doresc” .

„Cei din Greenpeace și Verzii care insistă că legea privind protecția climei rămâne neschimbată ar putea fi șocați de consecințele politicilor lor, dar realitatea nu poate fi pur și simplu ignorată”, a adăugat el.

Verzii, însă, s-au grăbit să respingă afirmația ministrului.

„Noi, Verzii, nu considerăm că interdicțiile de circulație masinilor sunt o măsură rezonabilă. Nu este responsabil ca un ministru să ridice temeri nefondate ”, a declarat Katharina Dröge, șefa grupului Verzilor din Bundestag.

„În schimb, Volker Wissing ar trebui să-și facă treaba și să propună în sfârșit măsuri sensibile pentru a consolida protecția climei în sectorul transporturilor ”, a spus ea, adăugând că Verzii „așteaptă de doi ani ca ministrul Transporturilor să ia inițiative ” .

Dirk Messner, directorul Agenției Germane de Mediu (UBA), a contestat și el comentariile ministrului, spunând că „desigur că nu avem nevoie de interdicții de conducere ” .

„De asemenea, astfel de interdicții nu sunt discutate serios și sperie oamenii fără niciun motiv ”, a declarat Messner pentru revista Spiegel.

Transportul rămâne în urmă

Luni (15 aprilie), Consiliul de Experți în Schimbări Climatice, un grup mandatat de guvern, își va prezenta raportul privind emisiile de gaze cu efect de seră în 2023, precum și analize mai detaliate privind sectoarele „selectate” , inclusiv cel al transportului, care a nu a atins obiectivele anterioare.

Potrivit datelor UBA, sectorul transporturilor a emis 146 de milioane de tone echivalent CO2 în 2023 , reprezentând 22% din totalul emisiilor și depășind cu 13 milioane de tone prognozele stabilite de legea climei.

Germania și-a atins în continuare obiectivul general și este, de asemenea, pe cale să o facă în următorii ani. Această realizare este în principal rezultatul emisiilor mai scăzute din sectorul de producere a energiei electrice, datorită investițiilor sporite în energie regenerabilă, cum ar fi cea eoliană și solară.

În zona transporturilor, pe de altă parte, progresul este mult mai lent.

Vânzările de mașini electrice noi au scăzut cu 5% în primul trimestru al anului 2024, după încetarea bruscă a unui program de bonusuri, abandonat în decembrie 2023, ca parte a acordului guvernului de a rezolva criza bugetară.

Potrivit asociației din industria auto VDA, implementarea stațiilor de încărcare – care este responsabilitatea domnului Wissing – este, de asemenea, prea lentă și trebuie triplată pentru a atinge obiectivul guvernului de un milion de stații de încărcare până în 2030.

„Ar putea fi luate în considerare multe posibilități [pentru a stimula mobilitatea electrică], de la reduceri ale curentului de încărcare până la programe mai vizibile pentru a accelera construirea infrastructurii de încărcare ”, a declarat Andreas Rade, CEO al VDA, joia 11 aprilie.

La rândul său, ministrul Transporturilor a evidențiat introducerea abonamentului lunar de 49 de euro pentru tot transportul public regional și seria importantă de investiții alocate operatorului național de căi ferate, Deutsche Bahn .

„Lupt pentru protecția climei, dar în același timp le spun oamenilor adevărul ”, a insistat el.

Alte stiri din Externe

Ultima oră