MamaPan - pâinea cu maia, naturală 100%, creată de mame singure

06 Noi 2017 | scris de Geanina Sandu
MamaPan - pâinea cu maia, naturală 100%, creată de mame singure

- Bună ziua, am venit să iau pâinea comandată!

O tânără cu două plase pline de la piaţă, sună, vineri, la poarta brutăriei MamaPan, aflată la un capăt de Bucureşti.

Pâinea noastră cea de toate zilele nu mai e azi ca pe vremea bunicii, o găsim la orice pas, în zeci de sortimente, cu multe ingrediente nesănătoase. Dar, din fericire, există şi unii oameni care ţin la sănătatea noastră şi care se mai gândesc şi la semenii lor. MamaPan este un exemplu în acest sens, face o pâine cu maia cu ingrediente naturale 100%, o pâine autentică.

MamaPan este o afacere socială, adică îmbină sensul unei afaceri - acela de a scoate profit cu o cauză socială - acela de a da o mână de ajutor unor femei singure, cu un copil sau mai mulţi, pe care se chinuie să îi crească cât mai bine, care nu au avut mare acces la educaţie şi nu au beneficiat de un job decent până acum.

MamaPan a început ca o formă de a oferi sprijin femeilor aflate în situaţii dificile de viaţă. Brutăria este deţinută de un ONG - Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE), o organizaţie care lucrează de peste zece ani în zona drepturilor femeilor. “Ne-am gândit că este momentul să facem ceva concret pentru beneficiarele noastre şi din toate discuţiile cu ele ne-am dat seama că cel mai bun lucru pe care îl putem face este să le oferim un loc de muncă şi nu unul oarecare, unul decent în care să fie tratate cu respect şi recunoştinţă pentru munca pe care o fac, să aibă un salariu decent şi un context care să ţină cont de nevoile lor de familie, personale. Ne-am gândit să facem o afacere socială şi s-a legat momentul când noi am avut această idee cu cel în care au fost lansate linii de finanţare exact pentru structuri de economie socială, între cele două momente trecând doar două-trei luni”, spune Irina Sorescu, preşedinta executivă a CPE.

În 2014 au scris proiectul, au făcut planul de afaceri, iar fabrica a început să producă din august 2015. Toată aparatura a costat 30.000 de euro, bani europeni, iar alţi 20.000 a fost investiţia proprie.

În brutărie sunt acum şase femei plus una care face distribuţie. Au şi o şefă, care concepe reţetele, se asigură şi de calitatea produselor şi s-a ocupat şi de formarea mamelor, pentru că niciuna dintre ele nu lucrase în acest domeniu. Unele au trei copii mici, îi cresc singure, unele dintre ele au două clase, nu se poate vorbi de calificare, altele nu mai avuseseră alt job vreodată, dintre ele sunt şi care au lucrat ilegal.

“Brutăresele de la MamaPan sunt toate femei inteligente, descurcăreţe şi optimiste, deşi au trecut prin situaţii dificile de viaţă. De vârste diferite, de la 29 la 51 de ani, se completează şi se ajută unele pe altele, astfel încât, la finalul zilei, treaba să fie bine făcută la brutărie. Unele nu au avut şansa să meargă la şcoală decât până în clasa a II-a sau a III-a, altele nu avuseseră niciodată un contract de muncă, nu ştiau nicio meserie. Cu bani puţini şi nesiguri, şi-au crescut singure copiii şi au avut grijă şi de alte persoane din familie, aflate în nevoie: părinţi şi alte rude. Acum se bucură ori de câte ori avem comenzi mari, fiindcă ştiu că munca lor e respectată şi că depinde în foarte mare măsură de ele ca MamaPan să existe şi să crească”, mărturiseşte Irina.

Pâinea şi produsele de patiserie autentice făcute zilnic de aceste mame pe strada cărora a răsărit, în sfârşit, soarele, ajung la clienţi persoane fizice, care comandă acasă sau la birou, la unele restaurante şi grădiniţe, la companii în pauzele de cafea de la diferitele traininguri, sau la târguri.

Clienţii MamaPan primesc produsele acasă sau la birou, dacă se adună mai mulţi, comanda minimă fiind de 50 de lei. Dacă nu se strâng 50 de lei, fiecare poate merge să îşi ridice comanda direct de la brutarie sau de la unul dintre cele şase magazine partenere ale MamaPan, specializate pe hrană sănătoasă, aflate prin centrul Capitalei.

“Aşa a pornit afacerea, ştiam că există această nevoie şi nu mai erau alte brutării care să livreze pâine acasă. Când ne-am lansat eram singura, celelalte brutării care făceau pâine artizanală aveau un mic magazin de prezentare a produselor. Noi am fost singurii cu acest plus pentru clienţi, de a le aduce produsele acasă”, spune fondatoarea MamaPan.

La MamaPan găsim şapte sortimente de pâine cu maia, din făină albă până la integrală 100%, cu usturoi sau ceapă, cu diverse combinaţii de seminţe şi o gamă de pâine specială din făinuri fără gluten, pe care au dezvoltat-o în ultima perioadă tocmai pentru că au avut cerinţe de la clienţi. Mamele fac pâine şi produse delicioase de patiserie pentru toate gusturile, pe alese. “Facem pâine cu făină de migdale, cu făină de cânepă şi o pâine din mai multe făinuri, toate fără gluten. Facem şi lipii. Avem şi o gamă de patiserie, tot artizanală, unde, de asemenea, nu folosim niciun aditiv, conservant sau aromă. Totul este din ingrediente naturale, cu zahăr şi fără zahăr. Şi aici împărţim tot în funcţie de cerinţe, poziţionându-ne pe zona de hrană sănătoasă, oferim şi produse pentru persoane care nu consumă zahăr. Avem plăcintele – cu dovleac, cu mere, cu varză murată, fursecurile cu unt şi sărăţelele cu chimen, cozonacul cu fructe confiate şi cu nucă, cornuleţele şi biscuiţii cu seminţe, cornuleţe cu magiun, biscuiţi, fără zahăr adăugat”, povesteşte Irina Sorescu şi, ca ascultător, îţi lasă gura apă.

MamaPan îţi coace şi produse mai speciale, cum este, de exemplu, prăjitura cu roşcove, unde folosesc în loc de cacao roşcovă, încearcând tot felul de alternative.

Mamele nu lucrează cu stoc, mereu pregătesc bunătăţile la comandă, pentru că, nefolosind conservanţi, aditivi, produsele au un termen foarte scurt de valabilitate. “Ştim abia azi la 12.00 ce o să producem în această după-amiază şi o să vindem mâine. Comenzile se fac după o zi pe alta, pentru că şi procesul de producţie, la pâinea cu maia, de exemplu, durează mai mult decât la o pâine obişnuită. Clienţii înţeleg asta şi dau cuminţi comandă pentru a doua zi”.

Iar pe lângă clienţii vechi de doi ani încoace, MamaPan ar vrea să ajungă şi la alţii, aşa că s-a hotărât să iasă în stradă. Are în plan să achiziţioneze o rulotă şi să ofere o alternativă la variantele existente acum de street-food, să facă sandvişuri cu pâinea lor şi ingrediente naturale. Acum e la dospit această ideea, abia aşteptăm să crească şi să ne fie livrată.

SHARE

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră