S-a descoperit o bacterie care mănâncă bidoane de plastic

11 Mar 2016 | scris de Gabriela Antoniu
S-a descoperit o bacterie care mănâncă bidoane de plastic

Studiul privind descoperirea bacteriei petofage apărut joi în publicaţia Science şi ar putea ajuta la rezolvarea problemelor generate de cele 50 de milioane de tone de PET produse anual, la nivel global. Pentru a găsi bacteria consumatoare de plastic, echipa de cercetători japonezi de la Institutul de Tehnologie din Kyoto şi Universitatea Keio a luat 250 de probe de PET contaminate, inclusiv cu sedimente, sol şi ape uzate de pe un site de reciclare.

Ei au scanat probele pentru a vedea care dintre microbii existenţi mănâncă plastic, i-a izolat şi apoi i-a cultivat. Iniţial, ei au găsit o colonie de insecte care păreau să distrugă plasticul, dar în final au descoperit că doar o specie de bacterii este responsabilă de degradarea plasticului, pe care au numit-o Ideonella sakainesis.

Testele de laborator au arătat că această bacterie foloseşte două tipuri de enzime pentru a distruge plasticul. După ce aderă la suprafaţa plasticului, bacteria secretă o enzimă pe post de intermediar chimic. Acesta este preluat în celule, când este eliberată o altă enzimă, care distruge plasticul, şi în plus oferă bacteriei carbon şi energie să se dezvolte.

Cercetătorii arată că o colonie de Ideonella sakaiensis distruge o peliculă de PET în şase săptămâni, la o temperatură de 30 de grade Celsius sau 86 grade Fahrenheit. Tracy Mincer, care studiază materialele plastice din ocean la Institutul Oceanografic Woods Hole din Massachusetts, spune că studiul este impresionant, dar că, deocamdată, nu se ştie dacă aceste bacterii ne vor ajuta sau nu să scăpăm de masele plastice din oceane.

"Nu văd cum aceşti microbi petofagi pot distruge plasticele mai bine ca atunci când le topeşti pentru a face noi recipiente", a spus Mincer. El a adăugat că acest studiu ajută însă la găsirea unor alte microorganisme care pot distruge plasticul.