INTERVIU EXCLUSIV. "Quality, not quantity", motto-ul zilelor noastre? - Fondatoarea brandului Blue Bird: "A fi la modă a devenit destul de irelevant, tendința actuală este în a-ți identifica un stil care trece bariera timpului"

23 Oct 2023 | scris de Mara Răducanu
INTERVIU EXCLUSIV. "Quality, not quantity", motto-ul zilelor noastre? - Fondatoarea brandului Blue Bird: "A fi la modă a devenit destul de irelevant, tendința actuală este în a-ți identifica un stil care trece bariera timpului" Galerie foto (10)

Când vorbesc cu și despre Ramona Popeț, designer vestimentar din Timișoara, fondatoarea brandului Blue Bird, mă gândesc, înainte de toate, la culori. La talent. La creație. La bucuria de a da hainelor originalitate, unicitate. La materialele alese cu grijă, astfel încât să dea viață fiecărei povești în parte. Mi-o imaginez stând, mereu cochetă, dar concentrată și focusată pe ceea ce are de făcut, în atelierul ei. Mai "pictând", în imaginație, o haină, mai alegând o culoare, croind mereu un alt tipar și visând întotdeauna la proiecte noi.

Ramona a vorbit - într-un interviu exclusiv pentru mariustuca.ro - despre stil, modă, vestimentație, tendințe, gust, esențe și aparențe în lumea modei în 2023. Știe, mai bine ca oricine, câtă muncă se ascunde în spatele unui proiect de succes. Cât respect pentru calitate. Cât respect pentru femeile care îi  poartă creațiile vestimentare. Despre simbolistica hainelor, adevărate cărți de vizită pentru fiecare dintre noi.

În interviul pe care mi l-a oferit, am discutat cu interlocutoarea mea ce (mai) înseamnă “să fii la modă“ în zilele noastre. Când ești, cu adevărat, cool, dincolo de vreme și de vremuri? Cât de greu este să-ți fidelizezi o clientelă și să faci persoana respectivă să se reîntoarcă să cumpere de la tine? Care sunt piesele vestimentare care ne definesc personalitatea și ne pun în valoare? Haina face omul sau omul face haina? 

"Quality, not quantity", motto-ul zilelor noastre?

 

  • Reporter: O să încep cu o întrebare care poate părea truistică, însă vreau să aflu ce s-a purtat, ce se mai poartă în 2023, mă rog ce a mai rămas din anul acesta?

 

Ramona  Popet: În 2023 se poartă simplitatea și funcționalitatea. Designerii s-au orientat spre piese purtabile, versatile și timeless. În mod paradoxal, tocmai în anul în care vizionara Vivienne Westwood a murit, motto-ul ei, "quality, not quantity", a luat amploare. 

 

  • Cât de mult înseamnă pentru un designer vestimentar să fie în pas cu tendințele, cu noutățile din lumea modei?

Cred că pentru a fi in pas cu tendințele, un designer vestimentar ar trebui să identifice anumite tipare care revin în modă -cu cât înțelegi mai bine trecutul, cu atât poți prezice mai ușor viitorul- moda fiind un fenomen ciclic. De asemenea, interesul și capacitatea de a lega firele invizibile dintre modă și artă, tehnologie, economie, climă și cultura specifică locului în care trăiește, ajută mult un designer în stabilirea direcției unei colecții. 

 

  • Dacă ar fi să definești în câteva cuvinte-cheie ce înseamnă “a fi la modă“ ce cuvinte ai alege?

 

A fi la modă a devenit destul de irelevant, cred că tendința actuală este în a-ți identifica un stil care trece peste aceasta barieră a timpului, adică să fii mai presus de trend, purtând piese actuale atât acum, cât și peste zece ani. Totuși, daca ar fi sa aleg câteva cuvinte-cheie: autenticitatea, curajul si asumarea - vor fi mereu la modă. 

 

Există o rețetă a succesului?- Ramona Popeț: "Creativitate,  Consecvență, curaj și curiozitate, caracter și muncă"

 

  • Câtă muncă este în spatele unui business? Există o rețetă a succesului sau dacă ești din filmul potrivit lucrurile vin de la sine?

 

Eu chiar mi-am construit în timp o schemă care, în cazul meu, funcționează foarte bine. În domeniul meu ai nevoie de CREATIVITATE- care necesitĂ CURAJ Și CURIOZITATE- cele două, utilizate cu CONSECVENȚĂ - o componentă vitală -  duc la rezultate vizibile. Adaugi CARACTER și multă MUNCĂ și obții rețeta completă. De la sine, cel puțin în cazul meu, în afară de creativitatea cu care am fost înzestrată din naștere, dar care și ea necesită a fi hrănită, nu a venit absolut nimic. 

 

"Avem aceleași cliente de 11 ani, ceea ce cred că definește succesul despre care m-ai întrebat"

 

  • Când ai început să construiești brandul Blue Bird te-ai gândit vreo clipă că vei avea succes, că va merge, că va prinde într-o piață vestimentară, în care fiecare încearcă să-și prezinte “marfa” cât mai cool și cât mai atractiv?

 

Nu pot să spun că am plecat la drum cu o strategie anume sau cu planuri mărețe. M-am gandit doar că, sigur, există un segment pe piața vestimentară din România care caută ceea ce cautam eu: piese purtabile, versatile, de calitate și care trec testul timpului. Am reușit să identific acest segment și, mai mult decât atât, am reușit să îl țin aproape. Avem aceleași cliente de 11 ani, ceea ce cred că definește succesul despre care m-ai întrebat.

 

"Tinerii pe care eu îi cunosc și mă uit la ei cu drag sunt diferiți de cum eram noi la vârsta lor, sunt asumați, sunt curajoși"

 

  • Ce crede Ramona Popeț, designer vestimentar din Timișoara, despre a fi cool? Cât de cool sunt generațiile tinere, care au alt mod de a se raporta la viață, la vestimentație etc?

 

Termenul de "cool" cred că, pe fiecare dintre noi, ne duce cu gândul la o persoană care, prin atitudinea și apariția ei este diferită și cu o personalitate anume. Generația tânără, cu care din fericire interacționez prin intermediul fiului meu adolescent, are aceste calități care descriu termenul de cool.

Tinerii pe care eu îi cunosc și mă uit la ei cu drag sunt diferiți de cum eram noi la vârsta lor, sunt asumați, sunt curajoși în a-și evidenția personalitatea prin ceea ce poarta, merg în târguri și magazine cu haine vintage în loc de  magazine mass market, aleg designeri locali, sunt familiarizați cu termenul de “sustenabilitate”, refuză uniformizarea, își exprimă un interes ferm pentru calitate și mai puțin pentru cantitate, sunt aplecați spre domenii noi, spre artă, tehnologie, călătorii, educație.

Ei sunt mult mai doritori de experiențe decât de lucruri materiale și cred că, ghidați corespunzător din umbră, de către noi, părinții, au șanse mari de a se raporta la viață cu succes - eu sunt optimistă în legatură cu generația tânără, spre deosebire de părerea generală. 

 

 "Admir reușita oricui, știu cel mai bine cât de dificil este nu să începi, ci să reziști pe piața din România"

 

  • Te motivează concurența sau te sperie?

 

Deși una din regulile din business este să fii la curent cu toate mișcarile concurenței, recunosc că mă abat de la ea. De la început, am mers singură pe drumul meu, fără să mă uit prea mult stânga/dreapta, bazându-mă pe propriile mele resurse și puteri, fără a mă compara cu altcineva. Admir reușita oricui, știu cel mai bine cât de dificil este nu să începi, ci să reziști pe piața din România - realizand tot procesul de la zero, până când haina ajunge în mâinile clientelor. 

 

"Clientele noastre sunt femei echilibrate, educate, înțelepte și iubitoare de frumos"

 

  • Crezi că este loc sub soare pentru toată lumea sau datul din coate și "călcatul pe cadavre" îți  pot asigura, cel puțin pentru moment, un loc în față?

 

Cred că, pe termen scurt, datul din coate și călcatul pe cadavre îți pot asigura un loc printre cei care au pornit mai devreme, dar au mers cu pași mărunți. Ceea ce îți asigură însă recunoașterea și aprecierea pieței, pe termen lung, este tot caracterul - așa cum spuneam și mai devreme. 

Prin caracter înțelegând autodisciplina, respect față de clienții și oamenii cu care lucrezi, implicare totală, studiu constant. Astfel îți construiești identitatea brandului și, în timp clientele devin oglinda lui. Clientele noastre sunt femei echilibrate, educate, înțelepte și iubitoare de frumos. 

 

  • Care este cartea sufletului tău și pe care nu te mai saturi s-o citești și s-o tot recitești?

 

Scritorii mei preferați sunt Gabriel Garcia Marquez și Mario Vargas Llosa. Am citit și recitit cărțile lor în diferite etape din viața mea și, de fiecare dată, am găsit înțelesuri noi. “Un veac de singurătate” este cartea mea preferată. 

"Bullyingul este un fenomen foarte îngrijorător în mediul online"

 

  • Cât de mult ne-a ajutat și cât de mult ne-a îndepărtat unii de ceilalți această tehnologizare? Chiar așa, stai mult pe rețelele de socializare?

 

Cred că cel mai evident avantaj al tehnologizării este accesul rapid la informație, posibilitatea de a comunica facil cu alți oameni din domenii de interes comune, dar și cresterea nivelului de conștientizare la scară largă a unor subiecte...

În același timp, bullyingul este un fenomen foarte îngrijorător în mediul online, răspândirea falșilor autoproclamați profeți în diferite domenii, pentru care nu au nicio pregătire și experiență, reducerea relațiilor face to face - situație care a dus la o creștere alarmantă a anxietății și a depresiei.

 Cred ca pe fiecare dintre noi ne afectează acest timp petrecut pe rețele. Este și un documentar pe Netflix- din 2020, dar încă actual- The Social Dilemma - care te pune serios pe gânduri după ce îl vezi. Eu petrec câteva ore pe zi pe retele - pentru că aici este job ul meu in mare parte- cand simt insa ca am exagerat in vreo zi, imediat iau pauza.

 

"Situațiile complicate dezvăluie cel mai rapid caracterul oamenilor"

 

  •  Te-au schimbat în vreun fel anii pandemici? Este vreo lecție pe care ai învățat-o?

 

Am devenit mult mai selectivă cu locurile, evenimentele și oamenii cu care interacționez și prețuiesc mai mult timpul petrecut acasă cu familia. Mi s-a reconfirmat importanța studiului constant, pentru că în pandemie am putut organiza un curs bazat pe informații strânse de-a lungul timpului, un curs care m-a ajutat să mențin comunicarea cu persoane interesate de domeniul meu. Și cel mai important, am înțeles că situațiile complicate dezvăluie cel mai rapid caracterul oamenilor. Bonus, am învățat să fac pâine și să grădinăresc. 

 

  • Care este piesa vestimentară ce o definește cel mai bine pe Ramona Popeț?

Tricoul alb- piesa de la care a și început povestea Blue Bird. 

 

  • Crezi în puterea prieteniei adevărate și în valoarea echipei?

Cu siguranță, da. Spunea Ileana Vulpescu, autoarea cartii “Arta Conversatiei”- o alta carte pe care aș reciti-o oricând, că “La orice trebuie să ai noroc în viață, dar mai ales la oameni”. Ma pot considera foarte norocoasă din acest punct de vedere, sunt înconjurată de 10 și chiar de 20 de ani de aceeași oameni pe care mă pot baza oricând și pe care îi iubesc și  îi respect mult. 

Partenerul meu de nădejde din călătoria Blue Bird este prietena mea, cu care am stat multe ore peste program în atelier, făcând planuri și muncind cot la cot. Fara ea, totul ar fi infinit mai greu…și îi sunt foarte recunoscatoare. Am și un grup restrans de prietene cu care petrec timp - femei pe care îmi place să le ascult și să le admir. 

"Dacă ar trebui să trăiesc fără familia, prietenii și animalele mele, aș fi în mare dificultate"

 

  • Fără ce nu ar putea trăi Ramona Popeț?

 

Cu atât de multe nenorociri în lume în ultimul timp, am făcut la un moment dat un exercițiu de imaginatie cum ar fi să trăiesc fără tot ce am. Aș putea fără multe lucruri, cred că am un grad de autodisciplină crescut, însă dacă ar trebui să trăiesc fără familia, prietenii și animalele mele, aș fi în mare dificultate. Din seria celor lumesti, cafeaua de dimineață nu aș vrea s-o pierd. 

 

"Personal, mă ocup de toate mesajele cu clientele- le știu gusturile, dorințele și chiar adresa multora dintre ele"

 

  • Cât de greu este să-ți fidelizezi o clientelă și să faci persoana respectivă să se reîntoarcă să cumpere de la tine?

 

O bună parte din clientele noastre sunt cu noi încă de la bun inceput, ceea ce apreciez enorm. 
La început ține de chimia între tot ce înseamnă Blue Bird și persoana respectivă- cu siguranță împărțim aceleași gusturi și valori. Mai dificil este să menții “acea flacară” de la început - iar asta reușesc prin identificarea nevoilor clientelor, reinventare, respect și o comunicare bună. Personal, mă ocup de toate mesajele cu clientele- le știu gusturile, dorințele și chiar adresa multora dintre ele.

 

  • Care sunt principiile de la care nu te abați niciodată în business-ul tău? Dar în viață?

 

Și în business și în viață sunt aceleasi: pasiune, echilibru și perseverență.

 

  •  Ce este în trend în toamna și iarna aceasta? 

 

Ca și trend general pentru acest sezon, am observat o revenire la moda anilor ‘50, la piese timeless și clasice. Avem culori vibrante, în continuare volum și umeri înalți, buline, tartan, denim, iar ca trucuri stilistice: fustă peste pantaloni și mini cravată. Cromatic, vedetele sunt rosu și gri. 

 

"Cred că noi ca societate mai avem multe de trăit/înțeles pentru a ajunge la o detașare sau relaxare vestimentară"

 

  • Are românul o cultură vestimentară sau tot ce este scump este și bun?

 

Suntem într-o direcție bună, dar e mult spus “cultură vestimentară.” Cultura în sine presupune educație venită din familie, din copilarie, de la școala, ceea ce în cazul țării noastre nu se aplică. Păriții au alte priorități înainte de a-și invata copiii cum să se îmbrace, iar școala departe de a se gandi la acest aspect - m-aș oferi cu multă implicare dacă cineva ar propune un proiect de acest gen. 

Trăim într-o societate care încurajează tot, mai puțin efortul, în toate domeniile, valabil inclusiv în modă. Primim pe tavă outfituri, ținute cap-coada, idei, sugestii, practic suntem asasinați de o baie de imagini care ne ușureaza simțitor munca, dar ne și încorsetează și, în final ucid creativitatea și individualitatea. Liberul nostru arbitru, inclusiv în ceea ce privește ce purtăm, aproape că a dispărut și devenim încet-încet indivizi incapabili să mai decidem singuri ce ne place și ce nu ne place, avem nevoie să ne spuna altcineva. 

Rolul nostru, al designerilor vestimentari este ca, pe lângă hainele pe care le oferim clientelor, să și educăm această putere pe care fiecare femeie o are: de a-ți alinia personalitatea cu hainele. Încerc să fac asta și sper să o fac și mai mult pe viitor. Și pentru partea a doua a întrebării, da, o bună parte din români confundă ceea ce este scump cu ceea ce este rafinat, ba chiar se validează prin asta și se pozitioneaza superior. Aici ar fi o discuție amplă. Deocamdată, cred că noi ca societate mai avem multe de trăit/înțeles pentru a ajunge la o detașare sau relaxare vestimentară. 

"Interacțiunea cu clienții de gen masculin este însă mai simplă și mai directă"

 

  • De ce doar haine pentru femei? Domnii nu merită și ei să se bucure de calitatea liniei vestimentare Blue Birt?

 

La început, aveam și o linie de tricouri pentru bărbați la care am renunțat în timp și ne-am focusat pe diversificarea liniei pentru femei. Interacțiunea cu clienții de gen masculin este însă mai simplă și mai directă - barbații sunt mult mai focusați pe calitate și pe rapiditate.

 

"Organizăm un târg în care invit toate doamnele/domnișoarele să dea o nouă viață hainelor pe care deja le au"

 

  • Ce surprize vestimentare le pregătiți doamenlor și domnișoarelor pentru sezonul de toamnă/iarnă?

 

Tocmai am lansat o colecție-capsulă foarte bine primită și urmează o relansare, o colecție Essentials- piese de bază pe care, din când în când este bine să le reîmprospătăm în garderoba noastră - și apoi o mini colecție cu articole pentru sezonul sărbătorilor. De asemenea, organizăm un târg in care invit toate doamnele/domnișoarele să dea o nouă viață hainelor pe care deja le au. Este un proiect pe care îl avem deja de opt ani și care consider ca este util și important. 

Alte stiri din Interviuri

Ultima oră