Studiu EY: Doar 34% dintre antreprenori cred că România va avea un mediu de afaceri prietenos în zece ani

13 Mai 2015
Studiu EY: Doar 34% dintre antreprenori cred că România va avea un mediu de afaceri prietenos în zece ani

25 de ani de schimbări legislative imprevizibile şi-au pus amprenta asupra mediului de business autohton. Oamenii de afaceri români nu se pot decide asupra evoluţiei mediului de afaceri românesc, arată rezultatele studiului Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului românesc 2015 realizat de EY România.

Unu din cinci oameni de afaceri români este optimist şi crede că România va avea un mediu prietenos de business în următorii 3-5 iar unu din cinci antreprenori crede că ţara noastră are nevoie de cel puţin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.
La mijlocul sondajului se regăsesc 34% dintre antreprenorii români care speră ca România să ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor într-un orizont mediu de timp (5-10 ani). Cum spuneam 21% dintre ei se aşteaptă ca acest lucru să se întâmple într-un orizont scurt de timp (3-5 ani) în timp ce 19% dintre antreprenori cred că ţara noastră are nevoie de cel puţin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.



Aspectele fiscale – cel mai important obstacol pentru antreprenori
Aproape 50% dintre respondenţi indică aspectele de natură fiscală, precum impredictibilitatea reglementărilor, complexitatea fiscalizării şi nivelul taxelor, ca reprezentând cel mai mare obstacol în crearea şi dezvoltarea unei afaceri în România.
De asemenea, din analiza cuvintelor utilizate de antreprenori pentru a indica obstacolele cele mai importante în dezvoltarea afacerilor, se observă faptul că lipsurile le marchează activitatea, fie că este vorba despre lipsa predictibilităţii fiscale, a resurselor umane calificate, a susţinerii antreprenorilor de către administraţiile locale şi centrale, lipsa incubatoarelor de afaceri sau a resurselor financiare.

Educaţia şi cultura antreprenorială – singurul pilon cu evoluţie majoritar pozitivă
La fel ca la ediţia anterioară a studiului, dintre cei 5 piloni care sprijină dezvoltarea antreprenoriatului, educaţia şi formarea antreprenorială reprezintă singurul factor perceput de majoritatea antreprenorilor ca având o evoluţie pozitivă: 62% dintre antreprenori consideră că acest factor s-a îmbunătăţit în România în ultimul an, faţă de 58% în ediţia din 2014.
Pe de altă parte, 42% dintre respondenţi au indicat o îmbunătăţire a culturii antreprenoriale. 37% cred că ajutorul oferit de organizaţiile specializate în dezvoltarea antreprenoriatului a cunoscut o evoluţie pozitivă iar 30% că accesul la finanţare s-a îmbunătăţit. Doar 20% dintre respondenţi consideră că reglementarea şi fiscalizarea au cunoscut o evoluţie pozitivă în 2014.

Top 5 măsuri guvernamentale cu impact pentru antreprenori
În viziunea antreprenorilor români, top 5 măsuri guvernamentale care ar susţine dezvoltarea afacerilor româneşti pe termen scurt sunt: reducerea poverii fiscale şi acordarea de facilităţi fiscale (45%), reducerea birocraţiei şi simplificarea legislaţiei, în special a Codului fiscal (15%), oferirea de garanţii de stat pentru credite, mai ales pentru start-up-uri (8%), îmbunătăţirea colaborării şi comunicării între mediul public şi cel privat (7%) şi stabilitatea mediului fiscal (5%).

Accesul la finanţare – în continuare o problemă majoră
82% dintre respondenţi consideră accesul la finanţare dificil sau foarte dificil, în scădere cu 6 puncte procentuale faţă de ediţia anterioară a studiului. Top 3 instrumente de finanţare cu impact pentru companiile antreprenoriale sunt creditele bancare, fondurile europene şi microfinanţarea.

Frica de eşec rămâne una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului. Un procent de 65% dintre antreprenori consideră că eşecul în afaceri este penalizat de societatea românească, fiind perceput ca o barieră pentru viitoarele proiecte de afaceri (37%), o nereuşită în carieră (17%) sau indică lipsa abilităţilor necesare pentru a fi antreprenor (11%). Doar pentru 29% dintre antreprenori eşecul în afaceri este un prilej de învăţare.

Studiul EY România privind percepţia antreprenorilor români asupra mediului antreprenorial local are la bază răspunsurile la un chestionar online a 369 de antreprenori, analiza unor indicatori economici şi sociali cantitativi, concluziile unor mese rotunde organizate cu antreprenorii şi analiza a peste 100 de bune practici şi iniţiative guvernamentale din ţările G20 şi România. Dintre respondenţii la chestionar, 49% au afaceri de sub 1 milion EUR, 31% afaceri între 1-5 milioane EUR, 10% între 5-15 milioane EUR, iar 10% venituri de peste 15 milioane EUR. Cei mai mulţi respondenţi provin din Bucureşti (39%) şi judeţele Cluj (8%), Braşov (7%) şi Timiş (7%).
 

Alte stiri din Business

Ultima oră