UNSAR: Soluțiile tehnice de reparații sunt emise în baza evaluărilor efectuate de inspectorii de daune

17 Iun 2015
UNSAR: Soluțiile tehnice de reparații sunt emise în baza evaluărilor efectuate de inspectorii de daune
Asigurătorii au dat un răspuns cel puţin bizar la acuzaţiile Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) conform cărora 90% dintre societățile de asigurări repară piesele avariate, în loc să le schimbe iar operaţiunea este ilegală şi pune în pericol viaţa oamenilor.

„Societățile de asigurări din România emit soluții tehnice de reparații exclusiv în baza evaluărilor efectuate de inspectorii de daune, iar acestea pot fi verificate, ulterior, de orice evaluator independent, susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR)”, într-un comunicat de presă. “Asociațiile de service-uri, precum ASSAI, care are în componență numai 12 service-uri, nu sunt reprezentative la nivel național și nu pot oferi cifre și procente reprezentative pentru piață, în condițiile în care, potrivit Registrului Auto Român, la ora actuală funcționează aproape 10.000 de ateliere auto în întreaga țara. (...) Soluțiile tehnice diferă de la caz la caz, în funcție de amplitudinea incidentelor. Din păcate, anumite service-uri nu urmăresc altceva decât să-și comercializeze piesele, cu adaosurile comerciale de rigoare. Sunt aceleași service-uri care practică adaosuri de până la 400% față de prețurile calculate de softuri utilizate la nivel internațional”, se menționează în comunicat. Reprezentanții UNSAR susțin că aceste service-uri auto, “reunite în așa-zise asociații reprezentative”, nu vizează decât să capete prin lege monopolul absolut asupra operațiunilor de evaluare a daunelor auto. “Acești experți, susținuți de service-uri, vor avea întotdeauna tendința de supraevaluare a daunelor, lucru care se va reflecta, în cele din urmă, în costul polițelor de asigurare”, se menționează în comunicat.

Evaluatorii sunt angajaţii firmelor de asigurări

Ceea ce omite însă să spună UNSAR este faptul că inspectorii de daune sunt de fapt angajaţii companiilor de asigurări care, de cele mai multe ori, primesc bonusuri în funcţie de valoarea daunelor pe care le aprobă. O lege care ar fi trebuit să repare această anomalie a fost respinsă de parlamentari în luna februarie. Proiectul iniţia consitutirea, organizarea şi funcţionarea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici auto din România (CEETAR) care ar fi urmat să aibă ca obiect de activitate autorizarea persoanelor care pot face expertize tehnice auto la vehiculele avariate. Experţii independenţi scăpau astfel de subordonarea faţă de asigurători. Astfel, evaluatorii ar fi putut evalua şi face recomandări privind reparaţiile, conform nomenclatoarelor tehnice şi de preţ ale producătorului/importatorului iar CEETAR ar fi trebuit să stabilească anumite categorii de experţi tehnici auto, să monitorizeze activitatea tuturor experţilor şi evaluatorilor tehnici auto în colaborare directă cu RAR, Poliţia Română şi celelalte autorităţi/instituţii cu competenţe, atribuţii şi responsabilităţi privind siguranţa circulaţiei rutiere în România.

Ce susţin reprezentanţii service-urilor auto

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a arătat ieri că peste 90% dintre societățile de asigurări din România au început, în ultimii doi ani, să emită soluții tehnice de reparare a unor piese care de fapt ar trebui înlocuite, fenomenul înregistrându-se mai ales în cazul barelor din plastic, fapt care constituie o operație ilegală, neconformă și care pune în pericol siguranța rutieră.
Decizia de a repara respectivele piese cu scopul de a reduce costurile de despăgubire a devenit sarcină de serviciu pentru inspectorii de daune, angajați ai societăților de asigurări, funcționari care nu poartă nici un fel de răspundere pentru aceste soluții tehnice aberante, cu grave consecințe asupra siguranței în trafic atât pentru conducătorii auto, cât și pentru pietoni, susţine Cristian Muntean, Preşedintele ASSAI.
Repararea acestor repere nu poate fi efectuată în condiții de siguranță pentru că acele piese, atunci când sunt reparate (lipite), își pierd caracteristicile necesare de elasticitate și preluare a șocului în cazul unui impact. Producerea unui accident cu un pieton care este lovit cu o mașină astfel reparată poate face diferența dintre un accident cu vătămare corporală și ucidere din culpă. Asigurătorii români apelează la astfel de soluții tehnice pentru că repararea unei bări costa aproximativ 100 de lei, pe când achiziția uneia noi costă între 800 și 2.500 de lei în funcție de marca mașinii.
 

Alte stiri din Business

Ultima oră