EXPERIMENT: Intrarea la un concert se plăteşte la sfârşit. Spectatorii decid cât merită biletul!

23 Aug 2015
EXPERIMENT: Intrarea la un concert se plăteşte la sfârşit. Spectatorii decid cât merită biletul!
Melomanii din Manchester sunt invitaţi să participe la un experiment ce ar putea bulversa industria muzicală. Pe 6 septembrie, mândria locală- Hallé Orchestra- susţine în impunătoarea sală Bridgewater Hall un concert de muzică clasică mai special. Caracterul particular al spectacolului nu stă în program (compus din ‘hituri’ precum Simfonia a V-a de Beethoven  sau Muzica apelor de Haendel) ci în modul de plată a intrării în sală ! Astfel, rezervarea locurilor şi intrarea la concert este gratuită, iar la sfârşit, fiecare plăteşte cât consideră că merită sau deloc.

Botezată “Muzica clasică nu are preţ”, iniţiativa are drept scop “atragerea unui nou public, în special a  celor care nu au fost în viaţa lor la un concert de muzică clasică, pentru a vedea cu ochii lor cât de entuziasmant poate fi. La sfârşit noi am prefera ca lumea să plătească, dar dacă nu o face ne este egal. Vrem ca spectatorii să plătească preţul pe care ei consideră că îl merită concertul” a declarat la BBC John Summers, administrator general al Orchestrei Hallé.  La concertele Orchestrei din Manchester, cea mai veche formaţie simfonică din Marea Britanie (înfiinţată în 1858!), preţul unui bilet este cuprins între 10 şi 40 de lire sterline (14-57 de euro).

Ideea de a plăti cât consideri că merită pentru a asculta o lucrare muzicală a fost lansată în 2007 de grupul rock Radiohead. În acel an, noul album al formaţiei, “In Rainbows”,  a putut fi achiziţionat  contra unei contribuţii voluntare. La sfârşit s-a constatat că, în general, s-a achitat preţul obişnuit al unui album. Unii economişti au explicat această atitudine prin dorinţa cumpărătorilor de a se simţi sau de a părea generoşi. 

Alte stiri din Muzica

Ultima oră