Un raport al Universității Passau nu vede Antena3 printre televiziunile importante din România

06 Mai 2016 | scris de Istvan Deak
Un raport al Universității Passau nu vede Antena3 printre televiziunile importante din România

S-a analizat situația presei din 24 de țări din Estul Europei, inclusiv Rusia și Kosovo, și s-a alcătuit un raport de țară privind situația în audiovizual, print și online.

”În perioada comunistă, statul a fost cel mai important proprietar de presă. Apoi a urmat privatizarea în masă a presei, care a făcut ca meseria de jurnalist să fie la îndemâna oricui. Astăzi există și oferte private de presă, dar și publicații noncomerciale editate de ministere și instuții publice.

Acestea se ocupă cu teme precum educația și știința. Instituțiile de presă scrisă se pot finanța fie din vânzări, abonamente și anunturi, fie prin sprijin din partea statului și alte subvenții. Criza financiară din 2008 a redus încasările din print, astfel că existența multor ziare este puternic amenințată”, scrie sursa citată.

În acest context, nemții amintesc că ”relațiile de proprietate de pe piața media din România sunt îngrijorătoare, cu o tendință clară spre monopolizare, ca urmare a unui proces de privatizare fără reguli, marcat de corupție. Infrastructura pieței media a ajuns în mare parte pe mâna foștilor funcționari comuniști. În România domnește o zonă gri în privința proprietăților publice și private din media”.

La capitolul cele mai importante ziare quality din România sunt enumerate România Liberă, Adevărul, Jurnalul Național, Evenimentul Zilei, fără să se menționeze că toate sunt în insolvență.

Și în zona online, raportul indică tendințe discutabile. ”România are cel mai rapid internet din Europa. 50% dintre români au folosit internetul în 2015. Paginile agențiilor de presă sunt îndrăgite. Aici intră site-ul Agerpres, Mediafax și Rador”. Mediafax ocupă locul 14 în topul traficului online din România, Agerpres nu are nici jumătatea traficului celor de la Mediafax, iar Rador nu este listată.

Interesant este că atunci când vine vorba despre audiovizual, raportul subliniază influența politicului în CNA și în Televiziunea Română, numește Intact și MediaPro printre cele mai importante trusturi media, însă atunci când vine vorba despre cele mai importante televiziuni din România, televiziunile trustului Intact nu apar în top.

În top5 cele mai importante posturi TV din România, raportul enumeră Pro TV, TVR1, TVR2, Digi24 și Realitatea TV.

Clasate de ani de zile pe locurile 2 și 4 în preferințele publicului, Antena1 și Antena3, dar și Kanal D (locul 3) și România TV (5) au fost înlocuite de ocupantele locurilor 6 (TVR1), 17 (Realitatea TV), 21 (Digi24) și 22 (TVR2) în această cercetare.

”România are un număr mare de televiziuni. 66 de posturi dețin licență. Audiența este concentrată pe puține posturi. 90% din piața de publicitate se împarte între cinci trusturi. Se poate spune că piața media este deținută de puține persoane. Relațiile de proprietate sunt de multe ori mascate prin intermediari din străinătate. În 2015 s-a dispus începerea urmăririi penale împotriva celor mai importanți 5 proprietari media din România”, mai scrie sursa citată.

Alte stiri din Mass Media

Ultima oră