Adrian Oianu - designerul care a readus ia în urban

31 Ian 2018 | scris de Geanina Sandu
Adrian Oianu - designerul care a readus ia în urban

Colecționează ii vechi de peste o sută de ani, pe cele sub 50 de ani, care nu sunt valoroase le reciclează, scoate broderiile și le aplică pe alte piese, tricouri, rochii, fuste. A ajuns să fie cunoscut printre iubitorii de România și de identitate națională ca băiatul cu ia. El e Adrian Oianu.

După zece ani de școli de design și business-uri în țara tuturor posibilităților, își pierde banii și identitatea și se întoarce la origini. Cu o mamă modistă în vechiul regim, a copilărit printre falduri de materiale și schițe de rochii, iar asta i-a pecetluit viitorul. În anii aventurii americane, Oianu s-a apucat să facă fuste cu diverse motive ornamentale, nu neapărat românești, că nu avea acces pe atunci, în anii ’90. 

”Am lansat curentul de a te îmbrăca românește, scoțând în față designul vestimentar identitar, prin 2006. În fiecare colecție a mea a fost prezent acest semn identitar – ia. Prima mea prezentare a fost inspirată din felul în care purta costumul tradițional Principesa Ileana.” Cartea fiicei Reginei Maria și a Regelui Ferdinard I - Trăiesc din nou - a reprezentat pentru Adrian Oianu un restart. 

Atras tot timpul de ceea ce înseamnă românesc autentic, Oianu se definește ca fiind mereu în căutarea unui rost, a unei relevanțe, a unei profunzimi care schimbă ceva, care aduce valoare.

Luptă pe două fronturi

Oianu creeză piese - items și se îndepărtează ușor-ușor de trenduri și de modă. ”Mă interesează să construiesc un limbaj vestimentar cu alfabetul de aici, să n-aibă nicio influență din afară, să poată fi folosit în școli de design de acum încolo, ca să avem și noi un filon, cum au toate popoarele”. Oianu vrea să depășească granițele pentru a ajunge și la românii plecați să muncească afară, care sunt în criză de identitate, cărora le e rușine cu țara lor. ”Acestea sunt cele două motivații pentru care eu trebuie să vând afară, pentru că obiectul muncii mele nu este să vând haine, ci să mă lupt cu rușinea identitară și să îi ajut pe români, oriunde s-ar afla ei, să își păstreze legătura cu identitatea. Eu m-am luptat cu acestea cât am fost plecat în SUA. Platforma mea pentru a-mi servi aceste două scopuri este designul vestimentar identitar, care se află departe de modă. Hainele mele sunt atemporale, vând aceleași modele tot timpul și adaug în fiecare an piese noi”.

Centenarul sărbătorit în #iaurbană

2018 este un an extrem de important în istoria noastră - anul Centenarului, iar Adrian Oianu sărbătorește această sută de ani de România prin ia urbană.  ”Stăteam cu o mie de ii în cutii și mă gândeam cum să fac să ajungă să fie văzute și să te bucuri de ele, fără să le porți, pentru că se strică. Geaca cu o notă contemporană - imprimeul digital pe mătase naturală cu modele autentice, pe care am numit-o ia urbană, este soluția găsită pentru a face generațiile tinere de români să poarte cea mai identitară piesă din costumul tradițional românesc. Eu vreau să inovez și mi-a luat ceva timp să găsesc o cale de a face din ia tradițională o haină contemporană, de a o reinventa, ca atunci când o îmbraci să te simți ca pe scena unui teatru. Această bomber jacket, cu fermoar, cu patent elastic la mâneci și în talie mi-a permis să păstrez stilistica iei, adică mi-a permis să păstrez mânecile, volumele, forma, proporția, exact cum ar fi fost prinsă cu o fotă, legată cu un cordon și dusă la joc. Prin asta am inovat și am transformat o imagine a unei piese de îmbrăcăminte identitare într-o piesă de îmbrăcăminte contemporană, pe care o îmbracă fete de 15-16 ani acum și e cool”.

Ia urbană merge cu blugi și cu snikers, dar o poți purta și cu stiletto și pantaloni, sau fustă. Poți merge îmbrăcată cu ea la club, la restaurant. E din mătase, căptușită cu vâscoză de cea mai bună calitate, nu transpiri în ea, e izolantă și e și ușoară pe deasupra. Iar la sfârșit de tot și reprezinți o identitate națională. Iar dacă pleci din țară, creatorul iei urbane recomandă să o îmbraci mai mult decât aici. ”Aici te observă ceva lume, dar afară te observă toată lumea, ești centrul atenției și tu, ca român, pornești discuția pe pozitiv despre identitatea ta, pentru că ești întrebat ce e aia de pe tine și tu spui că e de la tine din țară”.

Mantoul Reginei Maria, reinventat 

Regina Maria a reușit să facă pe pământul acesta al nostru o cultură a modei românești, a transformat moda într-un fenomen. Până la ea doar țăranii purtau costum tradițional, boierii se îmbrăcau după moda de la Paris. ”Regina Maria a României a avut un mantou făcut special pentru ea, un cojoc din stofă cu mânecile mai largi, cu cot, pe care i l-au căptușit cu blană de urs ca să îi țină de cald, iar ca să fie identitar i-au tăiat o fotă și i-au cusut două bucăți pe mânecă și două pe piept. Eu am făcut o replică a acestui mantou. Anul acesta i-am pus buzunare militărești în semn de omagiu, pentru anul Centenarului și pentru că Regina Maria a fost pe front, fiind soră de caritate în spitalele militare, activitate care a dus la supranumele în popor de mama răniților”. Iarna, mantoul Reginei este cea mai vândută piesă a lui Adrian Oianu.

Pernuța urbană - șalul umplut cu puf de gâscă

Pernuța urbană e tot un print digital pe mătase naturală, cu aceleași motive românești autentice, iar în interior are puf de găscă. E ușoară, ține de cald, și reprezintă o bucățică de identitate care e atemporală, nu ține de modă. Această piesă poate fi purtată și de femei și de bărbați.

Designerul care protejează mediul

Adrian Oianu lucrează doar cu materiale din stoc, care sunt deja produse, pe care alții nu le-au mai cumpărat. Nu comandă la fabrici materiale special pentru el, pentru a proteja mediul în care trăim. ”Industria textilă poluează cel mai mult mediul, după vaci. Fumul de la textile și tăiatul pentru tipar, prin care se pierde 30% din material. Cele mai multe deșeuri industriale sunt din industria de țesături. Nu iau comenzi mari, nu merg la târguri, pentru că am material limitat”.

Clienții lui știu că nu există sute de produse identice , iar asta le place. Sunt preocupați de design, de estetică, nu de partea spectaculoasă. “Clienții mei sunt oameni inteligenți care știu că haina te reprezintă, e identitatea ta.  O mare analistă de modă,  Suzy Menkes spune că de fiecare dată când vede o fată îmbrăcată cu haine de la Marni are senzația că e inteligentă, iar acesta e cel mai mare compliment pe care îl poate primi un designer. Eu observ că am cliente inteligente, cultivate, preocupate de artă, de frumos, de creativitate în general, citesc, au o conexiune identitară cu țara lor, mai mult sau mai puțin, încearcă să fie mândre, să reprezinte. Eu fac un produs de nișă și sunt fericit așa”.

Încă se mai dezbate, în zilele noastre, dacă haina îl face sau nu pe om, dar se știe sigur că ia l-a făcut pe român. Odinioară, românca fără o ie cusută nu exista, era invizibilă, n-avea identitate. Ia, costumul tradițional, era un mijloc de a identifica omul, de a-l integra, de a-l face să aparțină locului unde trăia, de a sărbători umanitatea din el și ființa care era, iar peste toate acestea era o platoșă spirituală, pentru că avea atâtea semne care să îl apere de rău, de întuneric, pentru că acolo e un limbaj întreg, e un alfabet înaintea scrisului. Iar Adrian Oianu vrea să aducă toate acestea simboluri și credințe identitare în prezent, prin munca lui de zi cu zi.

SHARE
 

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră