Trei cercetători americani au câştigat Nobelul pentru Medicină

02 Oct 2017 | scris de Gabriela Antoniu
Trei cercetători americani au câştigat Nobelul pentru Medicină

Oamenii de ştiinţă americani, Jeffrey Hall, Michael Rosbash şi Michael Young au câştigat  luni Premiul Nobel pentru Medicină 2017 pentru descoperirea mecanismelor moleculare care controlează ceasurile noastre biologice, relatează sbs.com.au.

Aceste mecanisme contribuie la explicarea unor aspecte cum ar fi de ce persoanele care călătoresc pe distanțe foarte lungi suferă de multe ori din cauza diferenţei de fus orar și au implicații mari asupra sănătății, cum ar fi riscul crescut pentru anumite boli.

"Descoperirile celor trei oameni de știință explică modul în care plantele, animalele și oamenii își adaptează ritmul biologic astfel încât să secu revoluțiile sincronizeze cu revoluţiile Pământului", a afirmat într-o declarație Adunarea Nobel la Institutul Karolinska din Suedia.

Laureații au folosit muște de fructe pentru a izola o genă care controlează ritmul biologic zilnic normal și a arătat cum această genă a codificat o proteină care se acumulează în celule în timpul nopții și se degradează în timpul zilei.

"Ceasul reglementează funcțiile critice cum ar fi comportamentul, nivelurile hormonale, somnul, temperatura corporală și metabolismul", a declarat Adunarea la acordarea premiului de 9 milioane coroane suedeze ($ A1.4 milioane).

Thomas Perlmann, secretar al Comitetului Nobel pentru Institutul Karolinska, a descris reacția lui Rosbash când a fost  anunţat prima dată despre câştigarea premiului: "A tăcut și apoi a spus" Îţi bați joc de mine "."

Medicina este primul premiu Nobel acordat în fiecare an. Premiile pentru realizări în domeniul științei, literaturii și păcii au fost create în conformitate cu voința inventatorului dinamitei și omului de afaceri Nobel și se acordă din 1901.

Printre laureaţii Nobel pentrul medicină se numără Alexander Fleming, descoperitorul penicilinei şi Karl Landsteiner, care prin identificarea diferitelor grupelor saguine, a deschis calea transfuziilor sigure de sânge.