Se naște un nou SUPERCONTINENT: AMASIA! Cutremurul din Nepal demonstrează ipoteza

28 Apr 2015
Vestea bună este că suntem contemporanii unui fenomen geologic care va conduce la apariția unui nou supercontinent, cea proastă este că nu vom apuca să vedem cum arată, pentru că acest proces durează "doar" câteva zeci de milioane de ani, poate chiar sute.

Cutremurul din Nepal are drept cauză mișcarea plăcii tectonice indiene, care în ciuda faptului că este legată de cea eurasiatică, continuă să înainteze spre nord cu câțiva centimetri pe an.

Nu este singurul proces geologic de o asemenea natură ce are loc la nivelul plăcilor tectonice și care remodelează forma planetei noastre, Oceanul Pacific se micșorează cu câțiva centimetri pe an, iar acest proces va conduce la cionirea continentului american cu cel asiatic. La rândul său, Australia se deplasează spre Asia cu 7 cm pe an.
Toate aceste date converg spre ipoteza că peste căteva zeci de milioane de ani, Pământul va avea din nou un supercontinent.

Beneficiari ai unei noi tehnologii – high resolution seismic tomography – oamenii de știință studiază în detaliu acest fenomen geologic, corelând datele obținute cu procesele dinamice ce au loc în mantaua planetei noastre.

Concluziile acestor cercetări spun că America de Nord și cea de Sud, se vor uni, Marea Caraibelor si Oceanul Arctic urmând să dispară, în timp ce Asia se va uni la rândul său cu cele două Americi

Ultimul supercontinent, cel de-al treilea din istoria planetei –Pangeea - s-a format în urmă cu peste 300 de milioane de ani, fiind centrat în jurul Africii. Deriva continentelor și apariția Oceanului Atlantic au început 100 de milioane de ani mai târziu.

Unde va fi poziționat centrul acestui nou supercontinent este singurul punct în care sunt în dezbatere mai multe ipoteze.
În timp ce unele studii au ajuns la concluzia că acesta se va centra în jurul Africii, iar un altul, aparținând Universității Yale, este de părere că Polul Nord va fi centrul noului supercontinent. Se estimează că aceste transformări vor dura undeva între 50 și 200 de milioane de ani.