Îmbătrânirea este reversibilă. Ce au descoperit cercetătorii

18 Dec 2016 | scris de Gabriela Antoniu
Îmbătrânirea este reversibilă. Ce au descoperit cercetătorii

Cercetătorii au folosit această metodă şi pentru a trata şoarecii de laborator de boli rare, care provoacă îmbătrânirea şi moartea prematură. Şi au descoperit că această metodă a crescut speranţa de viaţă a animalelor cu 30%. Şi când şoarecii normali au primit tratamentul, păreau că au întinerit, unele dintre celulele lor vindecându-se mai repede decât în mod normal.

Cercetătorii spun că descoperirile lor pot ajuta oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai bine procesul de îmbătrânire. Într-o zi, este posibil să fie folosită o abordare similară pentru a scăpa oamenii de bolile bătrâneţii şi astfel să fie îmbunătăţită sănătatea oamenilor şi să se mărească speranţa de viaţă, mai susţin cercetătorii.

"Studiul nostru arată că îmbătrânirea nu ar trebui abordată dintr-o singură perspectivă" , a spus unul dintre cercetătorii implicaţi în studiu, Juan Carlos Izpisua Belmonte, profesor la Salk Institute's Gene Expression Laboratory din La Jolla, California.

"Evident, şoarecii nu sunt oameni şi ştim că este mult mai complicat să reîntinereşti o persoană", a spus Izpisua Belmonte. "Dar acest studiu arată că îmbătrânirea este un proces foarte dinamic şi plastic, şi, de aceea, intervenţiile terapeutice vor fi mult mai potrivite decât credeam anterior", a adăugat ea

Oamenii de ştiinţă ştiu deja că activarea a patru gene, cunoscute ca factorii Yamanaka, din celulele umane crescute în laborator, pot readuce celulele la stadiul pe care îl aveau în embrionii umani.

Celulele care au fost supuse acestei proceduri sunt cunoscute sub numele de celule stem pluripotente induse, și sunt capabile să devină orice tip de celule din interiorul corpului, care se pot diviza la nesfârșit. Studiile anterioare au descoperit însă că, atunci când metoda este folosită pe animale vii, acestea dezvoltă cancer.

În noul studiu, cercetătorii a găsit un mod de a activa factorii Yamanaka, dar numai pentru perioade scurte de timp. Ei au început cu şoarecii care sufereau de o boală numită progeria, care provoacă o îmbătrânire mai rapidă decât în mod normal. Ei au modificat genetic aceşti şoareci astfel încât celulele lor să activeze factorii Yamanaka când şoarecii sunt trataţi cu un anumit compus, în acest caz cu doxicilin, un antibiotic.

Cercetătorii au început tratarea şoarecilor cu progerie când aceştia aveau 8 săptămâni şi au repetat tratamentul, în cure scurte, în timpul vieţii animalului. Ei au obţinut rezultate uluitoare: şoarecii arătau mai tineri şi în exterior, şi în interior, o curbură mai mică a coloanei, odată cu înaintarea în vârstă, iar funcţionarea organelor s-a îmbunătăţit. Celulele lor păreau a avea mai puţine semne moleculare de îmbătrânire, decât şoarecii netrataţi.

"Şoarecii trataţi cu aceşti factori de reprogramare au ţesuturil care arată mult mai bine, sunt mult mai sănătoşi şi nu au acumulat semne distinctive de îmbătrânire", spune Pradeep Reddy, cercetător asociat la Salk Institute.

Când cerecetătorii au tratat şoarecii normali care au îmbătrânit, ei eu observat că celulele lor şi-au îmbunătăţit capacitatea de regenerare- celulele musculare şi pancreatice s-au vindecat mult mai repede după o traumă, comparativ cu şoarecii bătrâni, care nu au primit un tratament anti-aging.

Cercetătorii au studiat, de asemenea, celulele umane care au fost optimizate genetic astfel încât să activeze factorii Yamanaka după un tratament chimic. Când au tratat aceste celule, semnele îmbătrânirii s-au inversat şi celulele arătau mai tinere la nivel molecular.

Într-o zi, cercetătorii vor putea să creeze un mod de a substitui cele 4 gene cu un compus chimic care să fie testat pe oameni în cadrul unor studii clinice, spune Izpisua Belmonte, admiţând că dezvoltarea unui asemenea compus ar putea dura mulţi ani.

Studiul a fost publicat pe 15 decembrie în revista Cell.