14 Mar 2018 | scris de Marina Constantinoiu
Extratereştri, roboţi, inteligenţă artificială, Trump. Citate din Stephen Hawking, care rămân în memoria colectivă Galerie foto (2)

Cel mai cunoscut om de ştiinţă britanic al timpurilor noastre, teoretician al originii Universului şi unul dintre cei mai mari cosmologi contemporani, Stephen Hawking a murit miercuri, la vârsta de 76 de ani. Hawking a fost un geniu care şi-a dedicat viaţa descoperirii secretelor Universului.

Este autorul popularelor cărţi „O scurtă istorie a timpului" (1988) şi „Universul într-o coajă de nucă" (2001). Cea mai mare parte a vieţii sale a fost profesor la Cambridge, iar în comunitatea ştiinţifică este cunoscut mai ales pentru teoriile sale legate de mecanica găurilor negre, graviaţie şi relativitate. Geniul său a fost comparat cu Albert Eistein şi cu Isaac Newton.

CITIŢI ŞI: A murit Stephen Hawking, una dintre cele mai strălucitoare minţi ale epocii noastre

Stephen Hawking a făcut de-a lungul timpului multe declaraţii care au rămas în memoria colectivă. Iată doar câteva, pe care le spicuim dintr-o multitudine de citate care ne vor rămâne, după plecarea lui Hawking.

Stephen Hawking a declarat într-un interviu pentru BBC News că singura speranţă pentru umanitate este colonizarea altor planete. ”Suntem aproape de punctul în care încălzirea globală devine ireversibilă. Decizia lui Trump ar putea împinge Pământul peste pragul care o diferenţiază de Venus”, a spus Hawking.

Fizicianul mai spunea că ”schimbările climatice sunt unul dintre cele mai mari pericole pe care le avem de înfruntat, dar este unul pe care îl putem împiedica dacă acţionăm acum. Prin negarea evidenţelor privind schimbările climatice şi retragerea din acordul climatic de la Paris, Donald Trump va cauza daune frumoasei noastre planete, punând în pericol lumea naturală pentru noi şi copiii noştri”.

“Noi suntem doar o specie avansată de maimuţe pe o planetă minoră, care orbitează în jurul unei stele foarte obişnuite, dar noi putem înţelege Universul, iar asta ne face foarte speciali”.

“Viaţa ar fi tragică, dacă n-ar fi amuzantă”.

“Cel mai mare inamic al cunoaşterii nu este ignoranţa, ci iluzia cunoaşterii”.

“Cred că cea mai simplă explicaţie este că nu există Dumnezeu. Nimeni nu a creat Universul şi nimeni nu ne ghidează soarta. Asta mă face să cred la modul cel mai profund că probabil nu există nici Rai, nici viaţă după moarte. Avem o singură viaţă, să apreciem modul în care este construit Universul, şi pentru asta eu sunt extrem de recunoscător”.

“Chiar dacă nu mă pot mişca şi trebuie să vorbesc cu ajutorul unui computer, în mintea mea sunt un om liber”.

În 2015, într-o sesiune de răspunsuri la întrebările utilizatorilor Reddit, Hawking remarca faptul că Inteligența Artificială ar putea atinge un nivel de la care ar fi capabilă să ne extermine, în mod total neintenționat.

"Riscul produs de Inteligența Artificială nu este cel produs de intenția cu adevărat criminală, ci de competență. O Inteligență Artificială de nivel înalt va fi extrem de performantă în a îndeplini sarcinile, dar dacă aceste ținte nu vor fi corelate cu ale noastre, atunci vom fi cu adevărat în pericol", spunea Hawking.

"Crearea inteligenţei artificiale va fi cel mai mare eveniment din istoria umanităţii, Dar ar putea fi şi ultimul. O astfel de formă de inteligenţă ar putea să se emancipeze şi chiar să-şi îmbunătăţească propria concepţie, la o viteză merez în creştere. Oamenii, limitaţi de evoluţia lor biologică lentă, nu vor putea rivaliza, şi vor fi detronaţi", mai spunea el.

În luna ianuarie 2016, la BBC Reith Lectures, Hawking a spus că ameninţările la adresa umanităţii apar pe măsură ce dezvoltăm noi tehnologii, în special inteligenţa artificială şi roboţi. Astfel de tehnologii vor duce la războaie mortale.

"Dacă, până la urmă, vom descoperi că, într-adevăr, există extratereștri, probabil că ne vor distruge. Când vom stabili primul contact cu ei va fi ca atunci când nativii americani l-au întâlnit pe Cristofor Columb. Și, în acel caz, lucrurile nu au mers prea bine pentru gazde", a declarat profesorul Hawking într-un filmuleț de 25 de minute lansat pe platforma CuriosityStream.

Stephen Hawking a afirmat că detectarea undelor gravitaționale - ultima dintre predicțiile făcute de Albert Einstein în Teoria Relativității Generale care nu fusese dovedită practic - deschide calea ''unei noi forme de a privi Universul''.

''Capacitatea de a le detecta (undele gravitaționale) poate revoluționa astronomia. Grație undelor gravitaționale, am putea vedea chiar și vestigiile Universului primordial, în timpul Big Bang-ului'', a declarat el pentru BBC.

“Suntem în pericol să ne distrugem singuri din cauza lăcomiei şi prostiei”.

Omul de ştiinţă a fost subiectul unui documentar, „Hawking”, în care vorbeşte despre propria viaţă: „Pentru că fiecare zi poate fi ultima pentru mine, vreau să profit de fiecare minut”.