Care este cel mai bun material pentru biciclete

08 Mai 2018
Care este cel mai bun material pentru biciclete

Pentru ca bicicletele din carbon sunt foarte scumpe si putini si le pot permite, producatorii de biciclete incearca sa se orienteze catre alte materiale. Bicicletele pot fi facute din tot felul de materiale. Se poate lucreacu magneziu, dar si cu lemn sau bambus.

In acest moment, cele mai populare materiale de pe piata sunt fibra de carbon, aluminiul, otelul si titanul. Toate patru au proprietati diferite. Exista insa si posibilitatea de a va construi o bicicleta din toate cele patru materiale clasice.

Inainte de toate trebuie sa stiti pentru ce va trebuie bicicleta. Daca o folositi ca sa faceti naveta prin oras, atunci inseamna ca va trebuie o bicicleta accesibila si durabila, astfel ca fibra de carbon iese din ecuatie. In cazul in care o folositi atunci cand mergeti pe munte, atunci nu trebuie sa folositi un cadru din otel din cauza faptului ca acesta cantareste foarte mult. Pentru fiecare material in parte exista argumente pro si contra, indiferent ca discutam despre carbon, aluminiu, otel sau titan.

Fibra de carbon
Este cel mai popular material folosit pentru bicicletele destinate rutierilor profesionisti. Carbonul este incredibil de usor, iar producatori precum Cervelo si Trek au reusit sa contruiasca un cadru care cantareste mai putin de 700 de grame, dar suficient de rezistent incat sa fie folosite pe biciclete care participa la cele mai dure curse din lume. Carbonul este suficient de puternic pentru a rezista la puterea cu care se pedaleaza in ultimii metri ai unei curse de sprint, dar se dovedeste fragil atunci cand bicicleta este lovita.

In cazul in care se loveste de o bucata de metal, cadrul de carbon se va sparge si va deveni in totalitate inutilizabil. Ca urmare, trebuie sa evitati zonele cu multi stalpi de iluminat sau parcarile atunci cand doriti sa pedalati cu viteza. Carbonul este folosit la biciclete, in ciuda faptului ca este extrem de fragil, pentru ca specialistii au ajuns la concluzia ca un cadru din carbon rezista mult mai bine decat unul din aluminiu, otel sau titan pentru simplul motiv ca metalele sunt izotrope si astfel au aceleasi proprietati pe intreaga suprafata. In schimb, cadrul din carbon este alcatuit din fascicule de fibre care sunt tinute laolalta de o rasina.

De asemenea, carbonul este mult mai apreciat de catre designerii de biciclete. Tuburile de otel sunt, de obicei, rotunde si producatorii sunt nevoiti sa le foloseasca pe cele mai subtiri pentru ca bicicleta sa fie cat mai usoara. In schimb, atunci cand vina vorba de carbon, constructorii pot da dovada de fantezie si folosesc tuburi mari, cu o forma aerodinamica si fara nici un fel de batai de cap atunci cand vine vorba despre greutate. Canyon’s Aeroad este un exemplu in acest sens. Are un cadru urias. Daca ar fi fost construit din otel, sigur cantarea o tona. Asa, fiind facut din carbon, are un pic mai mult de un kilogram. Cele mai bune cadre din carbon sunt rigide, confortabile uneori, dar publicul le apreciaza pentru rezistenta de care dau dovada in momentele decisive.

Din moment ce un cadru din fibra de carbon este usor, rigid si versatil, de ce sa alegi altceva? Pai, in primul rand pentru ca un cadru din fibra de carbon nu este deloc ieftin, in ciuda faptului ca preturile au mai scazut in ultimii ani. Acum corect este sa spunem ca un cadru din carbon de nivel superior nu este ieftin.

Otel
Batranii stiu una si buna. Pentru biciclete exista un singur material si acela este otelul. Pentru o lunga perioada de timp, aceasta a fost singura optiune a producatorilor. Alte metariale erau considerate o gluma pentru simplul faptul ca nu aveau puterea si durabilitatea otelului, iar costurile de intretinere erau minime.

Otelul este izotrop si nu necesita vreun tratament special. Mai mult, un cadru facut din otel este extrem de durabil. O bicicleta cu cadru de otel are sanse foarte mari sa supravietuiasca unui accident. Cine apeleaza la o bicicleta cu cadru de otel se poate astepta sa o foloseasca toata viata la plimbare.

Cel mai mare dezavantaj al otelului este greutatea. Acesta este motivul pentru care otelul a disparut de pe lista materialelor din care sunt facute bicicletele de performanta, chiar daca se parea ca se bucura de un moment de renastere in urma cu cativa ani. Nu trebuie ca greutatea sa fie singurul factor care conteaza atunci cand va alegeti bicicleta. Progresul inregistrat de catre cei care fac cadre din carbon a fost realizat si de catre cei care folosesc tehnologia cu otel.

Un alt avantaj al otelului este confortul, dar sa nu va asteptati sa intalniti asa ceva la o bicicleta pe care o foloseste cineva care se plimba prin munti. Chiar daca numarul bicicletelor cu cadru de otel s-a redus considerabil, ele sunt considerate in continuare excelente pentru cei care fac naveta. In plus, sunt recomandate incepatorilor si celor care nu se pot abtine si vor sa pedaleze inclusiv iarna.

Aluminiu
Aliajele de aluminiu sunt foarte populare in randul producatorilor de biciclete. Exista o mare plaja de cadre din aluminiu, iar preturile pleaca de la 400 de lire sterline si pot ajunge chiar si pana la 7.500 de lire daca vrei ceva fantezist.

Aluminiul este folosit foarte des pentru ca, desi nu este la fel de rezistent ca otelul, este destul de usor, ceea ce ii ajuta foarte mult pe producatorii care urmaresc sa iasa pe piata cu o bicicleta care sa nu cantareasca mult. De asemenea, aluminiu este foarte rigid, ceea ce face ca un cadru dintr-un astfel de material sa fie frumos din cale afara.

Un mare avantaj al aluminiul este pretul, uneori chiar mai mic decat al otelului. Spre deosebire de carbon, rezista atunci cand este indoit usor. Acestea sunt motivele pentru care bicicletele cu cadru de aluminiu sunt foarte populare in randul ciclistilor amatori, care isi doresc mereu sa pedaleze pe ceva usor, dar care sa nu sufere la prima lovitura.

Un cadru de aluminiu de cea mai buna calitate poate fi de multe ori mai usor decat unul din fibra de carbon entry-level. In plus, este si mai ieftin, iar banii pe care ii economisiti in acest mod ii puteti cheltui pentru alte componente de care orice bicicleta are nevoie.

Titan
Primul si cel mai notabil dezavantaj este costul. Materialul in sine este foarte scump, dar prelucrarea sa necesita masini si abilitati speciale. Acestea sunt motivele pentru care pe piata sunt foarte putine biciclete care au cadru de aluminiu, iar pretul lor este mai mare decat al celor din aluminiu sau otel.

Titanul este ceva mai usor decat otelul. Un cadru din titan poate fi supradimensionat fara probleme. Are acelasi nivel de ridigitate ca otelul, dar este mult mai usor. Ca durabilitate, titanul este intre aluminiul si carbon. Niciodata nu o sa intalniti un cadru din titan vopsit pentru simplul motiv ca acest material rezista in mod natural la coroziune. In mod normal, bicicletele din titan sunt mult mai usor de reparat decat cele din carbon

Bicicletele cu cadru din titan au o mare calitate: amortizeaza perfect orice vibratie. Cei care doresc o bicicleta rezistenta in timp, pot alege una cu cadru de titan. Exista si specialisti gata sa va faca un cadru personalizat din titan, dar acest lucru nu este tocmai ieftin.

Fibra de carbon este omniprezenta si ramane cel mai bun material pentru bicicletele de inalta performanta. Aluminiul, otelul si titanul se adreseaza amatorilor.
 

Alte stiri din Sport

Ultima oră