Termenul de valabilitate, înlocuit cu un plasture care indică prezenţa microbilor în alimente

10 Apr 2018 | scris de Gabriela Antoniu

Omniprezenta etichetă "valabil până la data..." de pe produsele alimentare ambalate va deveni istorie, odată cu dezvoltarea unui plasture care poate semnala prezența unor microorganisme dăunătoare, scrie cosmosmagazine.com.

Datele recomandate pentru utilizarea unui produs sunt, până la urmă, un exercițiu de estimare. Sfatul potrivit căruia un anumit produs alimentar este sigur pentru consum până la o anumită dată calendaristică se bazează pe mai multe ipoteze - de exemplu, că produsul a fost păstrat în condiții optime, că nu a fost manipulat greşit și că au fost respectate protocoalele de igienă pe întreg lanțul de producţie, distribuţie şi desfacere.

Trist este faptul că anual, la nivel mondial, există peste 93,8 milioane de cazuri de gastroenterită cauzate de salmonella, ceea ce arată clar că aceste ipoteze sunt, de multe multe, ori incorecte.

Cercetătorii de la Universitatea McMaster din Canada au prezentat un nou concept, bazat pe dovezi directe și imediate, care dovedeşte cum consumatorii pot renunța la calcule și estimarea valabilităţii alimentelor.

Într-o lucrare publicată în jurnalul ACS Nano, o echipă de ingineri chimişti și cercetători în domeniul nanotehnologiilor au prezentat un plasture de testare transparent, realizat din hârtie bioactivă, care poate fi încorporat direct în ambalajele produselor alimentare.

Plasturele este impregnat cu molecule de ADN care acționează ca senzori, pregătiți să detecteze prezența agenților patogeni cum ar fi salmonella și Escherischia coli, două dintre principalele cauze ale toxiinfecţiilor alimentare.

Consumatorii pot testa prezența agenţilor patogeni răi prin simpla scanare cu ajutorul unui telefon mobil - echipat cu un cititor adecvat bazat pe aplicații - a ambalajului și verificarea informațiilor retransmise.

"În viitor, dacă mergeți la un magazin și doriți să fiți sigur că produsele din carne sunt sigure în orice moment, înainte să le utilizați, veți avea o modalitate mult mai sigură decât termenul de valabilitate", spune conducătorul studiului, Hanie Yousefi.

Deşi, în prezent, e în teste, cercetătorii spun că plasturele ar putea fi introdus cu uşurinţă în producţia de masă şi încorporat de producătorii de alimente în ambalaj, fără a afecta în mod semnificativ costurile de producţie.

Alte stiri din Life style