DEUTSCHE WELLE. Migranţii creează locuri de muncă în Germania

12 Aug 2016 | scris de Marina Constantinoiu
DEUTSCHE WELLE. Migranţii creează locuri de muncă în Germania


În intervalul 2005-2014, numărul locurilor de muncă nou-înfiinţate de către antreprenori cu origini străine a crescut cu peste o treime de la aproape 950.000 la 1,3 milioane - arată un nou studiu al fundaţiei Bertelsmann.
În acelaşi interval de timp, numărul acestor întreprinzători a crescut cu aproximativ 25% la peste 700.000 - un aspect remarcabil ţinând seama de faptul că, raportat la anul 2005, rata străinilor în Germania a crescut cu doar 9%.
Pe piaţa muncii efectele acestei evoluţii se reflectă în mod diferit. Cea mai mare creştere a locurilor de muncă generate de migranţi în perioada 2005-2014 se constată în landurile Bavaria, Baden-Württemberg, Hessa şi Berlin. În noile landuri federale tendinţa este de regres. La fel se petrece şi în Saxonia Inferioară, Hamburg sau Renania Palatinat. Pe de altă parte, cele mai multe întreprinderi create de imigranţi există în Renania de Nord/Westfalia.
Nu numai vânzători de şaorma
De asemenea şi domeniile de activitate în care cetăţenii cu origini străine pornesc o afacere pe cont propriu diferă faţă de tendinţele constatate în trecut.
Astfel, numărul antreprenorilor activi prin tradiţie în comerţ sau gastronomie a scăzut cu 10 procente comparativ cu anul 2005, ajungând la numai 28% în 2014. Mulţi întreprinzători au început să prefere afacerile în construcţii sau prelucrare - lucru ce demonstrează o contribuţie importantă a acestei categorii şi în afara sectorului cu salarii mici.
Diferenţe salariale între străini şi populaţia autohtonă
Pentru familiile de migranţi, munca pe cont propriu reprezintă şi un important stimulent financiar. Ca antreprenori, străinii au un câştig net de aproximativ 2.200 de euro lunar, cu 40% mai mare faţă de cel în calitate de angajaţi.
În Republica Federală migranţii câştigă în medie cu 30% mai puţin decât germanii get-beget. Specialiştii sunt de părere că situaţia este cauzată de nivelul mai scăzut de educaţie al antreprenorilor cu origini străine. Iar autohtonii mai sunt avantajaţi şi de faptul că firmele lor sunt de mai multă vreme pe piaţă, explică Garcia Schmidt.
Conform unui studiu al fundaţiei Friedrich Ebert, referitor la anul 2012, din cele 4,4 milioane de întreprinzători înregistraţi în Germania, 760.000 deţineau origini străine. Între aceştia 30.000 de români (4%).

Alte stiri din Externe

Ultima oră