Unde se duc românii când își iau casa în spinare. Prima Convenție de caravaning din România

27 Noi 2018 | scris de Marina Constantinoiu
Unde se duc românii când își iau casa în spinare. Prima Convenție de caravaning din România Galerie foto (13)

Au venit din multe orașe, cu familie, ba chiar și cățel, pisică, dar mai ales cu casa la spinare, adică autorulota. Ba chiar și o rulotă a venit la Reșca, o pată de culoare marca Knaus, adusă de simpaticul Peti Luidort.

Cluj, Iași, Fălticeni, Cțmpulung, Dej, Sibiu, București, Buzău, Brașov, Otopeni etc, o mică hartă a României s-ar fi putut desena acolo, în spațiul generos de parcare de la Cabana Vânătorească de la Reșca, județul Olt.  Weekend-ul care a trecut a fost despre pasionații de turism cu casa în spinare, căci a fost prima Convenție de caravaning din România.

Spuneam de spațiul generos. Până-ntr-un punct, căci numărul mare de participanți a pus la încercare organizatorii pentru a găsi cele mai bune soluții de parcare în spațiul ”călcat” cândva de mai-marii regimului Ceaușescu, dornici de vânătoare și ospitalitate oltenească.

Nu e zăpadă, sunt autorulote!

Văzută de sus, din dronă, zona de ”campare” era o mare pată albă, dar nu de la zăpadă, ci de la șirul de autorulote etalate de participanți. Inutil de spus că mulți dintre ei nu au renunțat la căsuța pe roți și nu au cedat tentației de a încerca un scârțâit de mobile încărcate de istorie nomenclaturistă. Căci Reșca era unul dintre domeniile de vânătoare unde fostul dictator Nicolae Ceaușescu și potentații regimului veneau și de câteva ori pe an.

Fosta cabană de vânătoare a dictatorului comunist a găzduit, între 23 și 25 noiembrie, profesioniști din domeniul caravaningului cu autorulote/rulote.

A fost un sfârșit de săptămână în care niște oameni dintre cei mai diferiți, cu personalități puternice sau cu mai mare încărcătură emoțională au lăsat treburile de acasă, au condus câteva sute de kilometri și au venit să stea de vorbă, să se cunoască, să contribuie fiecare cu ceva constructiv la dezvoltarea unui fenomen care capătă amploare și la noi, turismul cu vehiculele recreaționale, din categoria rulotelor și autorulotelor.

Scopul

Întâlnirea s-a dorit a fi, și a și fost o sesiune de discuții între profesioniștii din domeniu – dealeri, producători, firme de închirieri, brokeri de leasing în domeniul autorulotelor, campinguri, service-uri specializate, blogging, presă.

Și, dincolo de problemele inerente ale unui business care își caută încă o cale către beneficiarul pasionat de turismul pe cont propriu, în mijlocul naturii și cu un grad cât mai mare de independență, profesioniștii din domeniu au discutat despre o posibilă asociație, care să îi ajute, pentru ca la rândul lor să ofere soluțiile cele mai bune clienților lor.

Termenii și condițiile înființării unei astfel de asociații și o afiliere la Federația Europeană de Caravaning vor fi discutați și stabiliți de comun acord în perioada următoare.

Chiar dacă este vorba despre oameni de afaceri din domeniu, pasiunea comună pentru acest gen de recreere a fost numitorul comun al discuțiilor, și de la el speranța că potențialul dezvoltării acestui tip de business este mare.

Să vorbim despre bani...

Căci și dacă da, costul achiziției unei autorulote este mare,  prețurile putând varia între 40.000 și 150.000 de euro, există interes crescut pentru închirieri.

Din păcate, la acest capitol clientul mai are multe de învățat, mai ales în materie de timing, căci mulți dintre românii amatori de excursii cu autorulotele nu știu că un camper se rezervă cu un an înainte, ba chiar cu un an și ceva, în cazul unuia de calitate superioară, pentru o vacanță vara.

Turismul cu autorulota nu este ieftin, ba chiar este mai scump decât cel hotelier, în special în România. Dar farmecul lui este imbatabil în ochii pasionaților, dar și al celor care, ghidați de emoție, încearcă.

Destinația numărul unu pentru românii care închiriază campere este probabil ușor de intuit – Grecia, dar locul doi este oarecum surprinzător, Croația. Potrivit statisticilor oferite de firma Haff, 95% dintre românii care au închiriat au avut destinații în afara granițelor României.

Sunt perioade în an, între aprilie și septembrie, când firmele nu mai pot face față cererii, căci majoritatea clienților și-ar dori să închirieze vara, și uită că ar trebui să se ocupe de asta din timp.

Piața de închirieri este foarte dinamică, cu un necesar de câteva mii de autorulote/rulote disponibile la închiriere, cu mai puțin de 20 de firme care se ocupă cu acest lucru.

Dar există potențial de creștere, nu după mult timp se va ajunge la 40 de firme, a dat asigurări reprezentantul celui mai mare jucător de pe piața închirierilor, Florin Hrițuliac (firma Haff, Brașov).

În creștere

În opinia sa, în următorii 7-9 ani cererea nu va mai putea fi acoperită, la capacitățile actuale, existând chiar și un interes din ce în ce mai mare al clienților față de achiziționarea de autorulote.

În paranteză fie spus, apetitul pentru lux al unora dintre români este important în această ecuație, el constituind premisa interesului pentru achiziționarea și nu doar închirierea de vehicule recreaționale de tipul camperelor.

Unu din 20 de clienți ai firmei Haff, de exemplu, se arată interesat de cumpărarea unei autorulote.

Colaborarea ar fi benefică tuturor

Până la urmă, vorbim despre o industrie de milioane de euro, la care și oamenii de afaceri români pot avea acces, dar pentru asta este nevoie, între altele, de colaborare.

Se dorește un fel de booking.com al operatorilor din domeniu din țara noastră, iar participanților la conferință le-a și fost prezentat un proiect perfectibil, de către reprezentantul bookyourcamper.com, Vasile Tiorean, de la Cluj.

”Business-urile care cooperează vor avea succes financiar”, i-a asigurat acesta pe participanții la prima ediție a Convenției de Caravaning din România.

Socoteli

Când ne referim la piața închirierilor vorbim, în general, despre cei care închiriază campere moderne, produse în 2017, chiar 2018, căci durata de viață a unei autorulote destinate acestui scop este de circa un an, un an și jumătate.

Unui jucător mare pe piață, activitatea de închiriere îi poate permite absorbirea unei părți din costul de achiziție, ceea ce face ca achiziția ulterioară, de către doritorii de autorulote/rulote second hand să se facă la prețuri cu 40% față de cele noi.

Fenomenul rulotismului, care poate pentru mulți români este încă ușor exotic și mai degrabă în oferta posturilor de televiziune de travel, cu emisiuni dedicate, are o istorie impresionantă în țările occidentale.

Imaginea este evidentă, de altfel, pentru orice român care a călătorit cu mașina în afara granițelor și, inevitabil, s-a întâlnit pe autostrăzi cu nenumărate rulote și autorulote purtând plăcuțe de înmatriculare occidentale.

Poezie din business și invers

Un pasionat al genului, care face poezie din business și din caravaning în general, Liviu Gal, de la Motorhome, service dedicat autorulotelor și dealer Benimar în România, a făcut o prezentare istorică a acestuia, explicând participanților că acest tip de afaceri nu se poate face fără pasiune.

Fără înțelegerea unei filosofii de viață care are două componente principale: dorința omului de a se întoarce la libertate, și natura. Omul dorește să fie în mijlocul naturii, cât mai independent, cu respectarea naturii, iar acest lucru este important în special pentru copii.

În paranteză fie spus, România are încă o legislație care permite ceea ce cunoscătorii numesc ”wild camping”, adică acele campări off-camping, și ar trebui profitat de moment, căci nu se știe cât va mai dura.

Și pentru că nu doar designul minimalist și inventivitatea producătorilor contează într-o rețetă de succes pentru ca business-ul vechiculelor recreaționale să se dezvolte, cel mai important lucru este acordarea de service specializat.

Apoi este nevoie de o infrastructură destinată igienizării autorulotelor, care, odată pusă la punct, va ajuta și la dezvoltarea turismului în zona respectivă. Un exemplu în acest sens îl reprezintă intenția Primăriei din Otopeni, de a pune la dispoziția posesorilor de campere un teren în acest scop.

Sunt câteva dintre ideile expuse la Reșca, un bun prilej de schimb de idei, cărți de vizită, date de contact și zâmbete, de socializare fără rețele de socializare pentru participanții la prima Convenție de Caravaning din România. Pentru cei mai puțin îndrăzneți, degustarea de vinuri de la Domeniile Anastasia și prezentarea făcute de consultantul și somelierul Dan Săvulescu, au fost un imbold pentru socializare.

Au participat:

  1. Autorulote 4 travel – Cluj Napoca
  2. BookYouCamper – Cluj Napoca
  3. CarPath Vans – Brașov
  4. Exis – Câmpulung, Argeș
  5. FIM Caravans – București
  6. Geografic Travel – Iași
  7. Go Camper – Fălticeni
  8. Haff – Brașov
  9. Hymer Autoklass – Chitila
  10. Închirieri Autorulote București – București
  11. Caravan, Motorhome & Adventure – București
  12. Joy 2 Wander – București
  13. Jurnal de rulotă – Iași
  14. La-La Campers – Buzău
  15. Motorhome – Otopeni
  16. Nomad Caravan – Sibiu
  17. Inside Servcom – Dej
  18. Primăria Otopeni – Otopeni
  19. Rebel Campers – București
  20. Rulote-România – București
  21. Seven-Business Adviser – București
  22. Sfinx camper & conversion – Brașov
  23. Travel Campers – Buzău

CREDIT FOTO: vangabond.eu / Marian Mocanu

SHARE

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Calatorii

Ultima oră