Destinaţii turistice de vis care au ajuns să îşi urască turiştii

19 Iun 2019 | scris de Marina Constantinoiu
Destinaţii turistice de vis care au ajuns să îşi urască turiştii Galerie foto (5)

Au trecut doar câteva zile de la un incident grav, care a ajun în atenţia lumii. Scene incredibile, surprinse de turişti aflaţi în Italia, la Veneţia, au circulat pe reţelele de socializare şi site-urile de informaţii. Un vas de croazieră aparținând companiei MSC Cruises a lovit o altă navă, de mai mici dimensiuni, plină cu pasageri, și a intrat într-un chei în Veneția. 

Imagini video ale unor amatori postate pe Twitter arată turişti pe ţărm fugind în faţa navei MSC Opera, care râcâie cheiul în toată lungimea lui, în vuietul motoarelor, iar apoi ciocneşte un vas turistic.

Un monstru pe apă

Construit în urmă cu 15 ani de Şantierele Atlanticului (Naval Group) în Franţa şi operat de compania de croazieră MSC Cruises, vasul MSC Opera poate transporta 2.679 pasageri. El este dotat cu un teatru, o sală de bal şi un parc acvatic pentru copii.

MSC Cruises, fondată în Italia în 1960, este o companie internaţională care îşi are sediul la Geneva, în Elveţia.

Potrivit autorităţilor portuare, accidentul, survenit la San Basilio-Zattere, pe canalul Giudecca, s-a soldat cu patru răniţi uşor la bordul vasului turistic River Countess ciocnit de MSC Opera.

Cauzele accidentului sunt încă neclare, dar el readuce în atenţie controversele care agită Veneţia în legătură cu prejudiciile aduse locului - oraşul portuar şi laguna sa fiind înscrise în patrimoniul UNESCO - şi fragilului său ecosistem de către enormele nave de croazieră care navighează extrem de aproape de mal.

Ce spun apărătorii mediului

Pacheboturile sunt acuzate de apărătorii mediului de erodarea fundaţiilor în acest oraş inundat frecvent. "Ceea ce s-a petrecut în portul Veneţiei este o confirmare a ceea ce noi spunem de mult timp", a comentat pe Twitter ministrul italian al Mediului, Sergio Costa. "Pacheboturile de croazieră nu trebuie să navigheze de-a lungul canalului Giudecca. Noi lucrăm la deplasarea acestora de câteva luni şi suntem aproape de soluţie", a mai spus el.

Autorităţile portuare au indicat că lucrează la deblocarea canalului. "Începând de mâine trebuie să ne mişcăm, toţi împreună şi cât mai rapid posibil, pentru a rezolva problema traficului navelor de croazieră", a reacţionat Pino Musolino de la Autoritattea portuară din nordul Mării Adriatice.

Protest la Veneţia

Mii de persoane au manifestat la Veneţia pentru a cere interzicerea trecerii navelor de mari dimensiuni prin celebra lor lagună, protestul având loc la o săptămână de la accidentul produs la Giudecca.

Cortegiul, format din 5.000-6.000 de persoane a străbătut centrul istoric cu mesajul „Fără nave mari în lagună“.

Zeci de ambarcaţiuni cu rame sau cu motor au luat parte la manifestaţie. „Pacheboturile nu trebuie să intre în lagună. Sunt incompatibile cu echilibrul ecosistemului“, a declarat Gianfranco Bettin, preşedintele zonei Marghera, portul industrial al Veneţiei.

Organizată la apelul Comitetului „No Grandi Navi“ („Nu marilor nave“), manifestaţia a început din „Zattere“, o stradă cu vedere la canalul Giudecca şi în apropierea căreia s-a produs accidentul în urmă cu o săptămână.

Oraşul a devenit oricum supraaglomerat, sufocat de turişti. Nenumărate proteste au fost organizate tocmai pentru a sublinia acest lucru.

De ceva timp tot auzim despre proteste ale turiștilor și despre tot felul de inițiative menite să limiteze numărul de turiști. Pe de altă parte, mulți turiști se întreabă: dar nu vor bani din turism, de ce au această atitudine? Păi motive sunt destule, dacă locuiești în Barcelona Mallorca, Valencia, San Sebastian, Veneția, Amsterdam, Cinque Terre, Praga, Dubrovnik etc.

Nu vorbim despre destinații care sunt destinate turismului de masă: stațiuni de vară, de iarnă, locuri dedicate turiștilor. Ci despre acele locuri unde localnicii se simt asediați de turiști și unde turiștii le schimbă (nu în bine) stilul de viață.

Măsuri

 Ca măsură temporară, Veneţia a introdus linii separate pentru localnici şi turişiti, la popularele staţii de vaporetto. Apoi, a interzis valizele cu roţi care produc zgomot puternic când sunt trase pe asfalt.

Totuşi, locuitorii Veneţiei au protestat faţă de viaţa tot mai scumpă din oraş şi de faptul că a devenit supraaglomerat. Mai mult, numeroase înregistrări video care ilustrau comportamentul nepoliticos al turiştilor au devenit virale pe internet.

Nemulţumirea este veche, iar incidentul de zilele trecute nu face decât să pună paie pe foc.

În februarie anul acesta, Consiliul municipal din Veneţia a aprobat o taxă de intrare pentru turiştii care vizitează faimosul oraş din lagună, informează theherald.com.au.

Momentul în care această taxă va intra în vigoare rămâne însă neclar.

Turism de masă

Planurile iniţiale vizau taxarea turiştilor cu 3 euro (2,65 dolari) pentru o vizită de o zi începând din luna mai. În anul următor, taxa ar creşte la 6 euro şi ar putea ajunge chiar la 10 euro în zilele cu un număr mare de turişti.

Turismul de masă este de mult timp o problemă pentru Veneţia, chiar dacă este principala sursă de venit a oraşului. Ca urmare a acestui fenomen, oraşul se confruntă cu supraaglomerarea, creşterea preţurilor la locuinţe şi diminuarea populaţiei locale.

În 2016, grupul pentru conservarea patrimoniului Italia Nostra a estimat că un număr de 30 de milioane de persoane vizitează oraşul în fiecare an, cu un aflux zilnic mediu de peste 82.000 de persoane.

Reprezentanţii asociaţiei hoteliere "Federalberghi" consideră corectă decizia de a-i taxa pe toţi oaspeţii, nu numai pe cei care înnoptează în hotelurile din Veneţia.

"Oraşele noastre sunt nişte muzee. Şi când te duci la muzeu este normal să plăteşti intrarea", spune preşedintele asociaţiei, Bernabò Bocca, citat de Deutsche Welle.  

„Contaminare”

Mai ales cei care fac excursii de o zi şi îşi aduc şi mâncarea la pachet nu sunt bine văzuţi, fiindcă aceştia nu contribuie nicicum la buget.

Şi alte oraşe din Italia, puternic frecventate de turişti, solicită adoptarea unei soluţii similare celei din Veneţia.

Potrivit publicaţiei La Repubblica, primarul Florenţei, Dario Nardella, a declarat că sprijină o asemenea iniţiativă. "Avem nevoie de o lege valabilă pentru fiecare oraş turistic", susţine Nardella.

Oraşul european cu cele mai mari taxe turistice

Veneţia nu este singura destinaţie turistică prizată care a ajuns să îşu urască turiştii. Municipalitatea din Amsterdam a decis în mai să introducă o nouă taxă care se va aplica turiştilor, al căror număr a crescut în mod spectaculos în ultimii ani.

Amsterdamul are deja cele mai mari taxe pentru turişti, comparativ cu alte oraşe europene, în condiţiile în care vizitatorii trebuie să plătească o taxă de şapte procente din valoarea cazării. Acum, municipalitatea a anunţat o taxă suplimentară de trei euro pentru fiecare noapte petrecută la hotel.

Autorităţile din Amsterdam se aşteaptă ca noua măsură să aducă la bugetul oraşului aproximativ 100 milioane de euro, banii care vor fi folosiţi pentru a păstra patrimoniul istoric. Cel mai important oraş din Olanda intenţionează să investească 289 milioane de euro în următorii ani pentru întreţinerea podurilor, canalelor, parcurilor şi străzilor.

În schimb, Asociaţia hotelierilor şi operatorilor de restaurante din Olanda (Koninklijke Horeca) a criticat noua taxă, subliniind că Amsterdamul are deja cea mai mare taxă pentru turişti comparativ cu alte destinaţii populare din Europa.

Creşterea numărului de turişti este o problemă pentru Amsterdam. Anul trecut s-au înregistrat aproximativ 25 de turişti la fiecare locuitor. Se estimează că în anul 2025 peste 30 de milioane de turişti vor vizita oraşul, “sufocând” localnicii.

Capitala Olandei a pierdut şi unul dintre simbolurile sale turistice după ce uriaşele litere „I amsterdam“ au fost scoase din Piaţa Muzeelor, iniţiativă a consiliului municipal prin care încearcă frânarea creşterii turismului.

Cu o înălţime de trei metri şi 23,5 metri lăţime, literele în roşu şi alb reprezentau una dintre cele mai mari atracţii turistice şi se aflau în faţa Rijskmuseum de 14 ani. Jocul de cuvinte „I amsterdam“ devenise un simbol al oraşului, sute de mii de turiştii postând pe Facebook şi Instagram fotografii cu el. 

În luna mai a anului trecut, Guvernul olandez a anunţat că navele de croazieră nu mai au permisiunea de a opri în centru, iar excursiile cu barca şi tururile cu bicicletele vor fi interzise.
De contaminat, se contaminează şi alte oraşe. Duminică, 9 iunie, la Kiel, în Germania, circa 50 de protestatari ecologişti au blocat plecarea unei nave de croazieră din acest port german, încercând să atragă atenţia asupra consecinţelor catastrofale în plan local şi global ale navigării acestor vase.

În plus, ecologiştii au protestat şi faţă de condiţiile de lucru precare pentru angajaţii de la bord. Grupul de protestatari, intitulat Smash Cruisehit, a folosit ambarcaţiuni mici şi echipament de escaladă pentru a întârzia plecarea din post a vasului Zuiderdam, operat de compania britanico-americană Holland America Line.

 

SHARE
 

Eurofrutas Temporar

Alte stiri din Calatorii

Ultima oră